Kevesebben haltak meg a közutakon

Csibra Tibor
2009. 09. 04. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kilenc százalékkal csökkent az első félévben a hazai közúti balesetek száma, s kimenetelük is kedvezőbb a tavalyi hasonló időszakhoz képest: a halálos szerencsétlenségeké négy, a súlyos sérüléssel járóké 13 százalékkal lett kevesebb – derült ki a Központi Statisztikai Hivatal közleményéből. Idén már több mint 8100 személyi sérüléses baleset történt, ezeknek csaknem háromnegyede lakott területen. Érdekesség, hogy a legnagyobb, 12 százalékos mérséklődés is itt tapasztalható, míg a településeken kívül csak ennek fele. Az idei esztendő elején lényegesen kevesebb halálos baleset volt, mint a tavalyi év kezdetén, a tavasz beköszöntével azonban már meghaladta azt. Idén az első félévben 11 ezren szenvedtek közúti balesetet, közülük 403-an meghaltak, egy évvel ezelőtt 13-mal több áldozat volt. Csaknem háromezren súlyosan, 7600-an könnyebben sérültek meg. Az elhunytak fele a vétlen járművekben utazott. Közülük a sofőrök kétharmada, az elől utazók fele, a hátul ülőknek 82 százaléka nem használta a biztonsági övet.
Kiss Csaba alezredes, az ORFK közlekedésrendészeti főosztályvezetője lapunknak elmondta, egyre többen használják az övet saját biztonságuk érdekében, s nemcsak a büntetéstől való félelmükben. Utóbbi tarifája – akárcsak a motorosoknál a bukósisak használatának elmulasztása – augusztus 1-jétől változott: lakott területen 10, azon kívül 20, autópályán pedig 30 ezer forintos bírságra számíthat, aki nem használja a biztonsági eszközöket. Hasonló mértékben szigorodtak a vezetés közbeni szabálytalan telefonálás szankciói is.
Minden balesettípusnál csökkent azon szerencsétlenségek száma, amelyekben több jármű vett részt, és harmadával kevesebb ütközés volt a vasúti átjárókban. Utóbbiról Kiss Csaba elmondta, ezek száma amúgy is csekély, így néhány eset már nagyban megváltoztatja a statisztikát.
Az okok közt első helyen továbbra is a gyorshajtás szerepel. Idén – a kerékpárosok kivételével – csökkent az ittasan okozott balesetek száma, ezeknek harmadában a segédmotorok vezetői vétkesek. Augusztus 1-től szigorodtak a biciklizés szabályai is, ittasság miatt akár több száz ezer forint büntetést is fizethetnek, s ha így okoznak sérüléssel járó balesetet, ügyüket bűncselekményként kezelik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.