Komolytalanná tették a szmogriadót

A Fővárosi Közgyűlés tovább enyhítette a budapesti szmogriadó-rendeletet. A zöldek szerint az illetékesek ezzel csak tovább veszélyeztetik a fővárosiak életét. Budapesten a hatóságok nemcsak a szmogriadó előírásait nem tudják betartatni, hanem a megelőzés érdekében bevezetett forgalmi korlátozást sem tudják elrendelni a kormány mulasztása miatt.

2009. 09. 11. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kevesebbet élnek a fővárosiak. A zöldek szerint a levegőszennyezés miatt a budapestiek átlagosan három évvel kevesebbet élnek, mint a más térségekben élők. A városi daganatos felnőttek öt százaléka a szmog miatt betegedik meg. A fővárosi levegő ugyanis tele van finom porral, apró, láthatatlan anyagokkal, köztük a rákkeltő policiklusos aromás szénhidrogénekkel. Budapesten a gyerekek emiatt egyre gyakrabban szenvednek légúti bajoktól, az asztmások száma pedig kilencszeresére nőtt. (H. Gy.)


Egész Európánál szigorúbbak akartunk lenni a szmogriadó tekintetében, azonban rendeleteink a gyakorlatban továbbra is betarthatatlanok maradnak – közölte lapunkkal Balogh Pál (MSZP), értékelve a szmogrendelet legújabb módosítását. A Fővárosi Közgyűlés ezért jelentősen enyhítette a szabályokat, amelyeket tavaly novemberben szavaztak meg a képviselők. A változások zömmel az általános korlátozás alóli mentességet érintik. Így a szmoghelyzet riasztási fokozatának elrendelése után Budapesten továbbra is közlekedhetnek egyebek között a BKV, illetve a Volán autóbuszai, valamint a taxik, a mentők, a rendőrök, a tűzoltók és más megkülönböztető jelzéssel felszerelt járművek. Ezután engedélyt kapnak az orvosok és az orvosi ügyeletek, a célzottan élelmiszert szállítók, az ÁNTSZ-ek, illetve az élelmiszerláncok felügyeleti szerveinek autói, és igazolással a magánállatorvosok, sőt a közszolgálati médiumok járművei is.
Balogh Pál szerint az egyik legnagyobb visszásság, hogy miközben riadó esetén még több BKV-járatra lenne szükség, éppen a közlekedési társaság öreg járművei a legszennyezőbbek.
Wintermantel Zsolt (Fidesz) kérdésünkre kifejtette: a rendelet most kibővült korábbi javaslatával, hogy a szmog kialakulásának megelőzésére minden év október 20. és az azt követő március 8. között a fővárosi Hungária-gyűrűn belüli korlátozás kivételei közé kerüljenek be az itt lakó emberek autói. Ugyanis a tavalyi szabályozás szerint a zónában télen egyáltalán nem közlekedhetnének a hatóságok által a rendszámokon sárga matricával jelölt, különösen szennyező gépjárművek. A mostani rendeletmódosítás három évre szóló kivételt teremt az itt élőknek, akik közül sokan anyagi helyzetük miatt képtelenek lennének lecserélni füstokádó, környezetszennyező autójukat.
Mentességet élveznek még a BKV és a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. járművei. A rendelet szerint öt év múlva a korlátozások egész Budapest területére kiterjednének, kivéve az M0-s körgyűrű fővárosi szakaszait és a fővárossal szomszédos zsáktelepülések, Nagykovácsi és Remeteszőlős egyes útvonalait. Wintermantel megjegyezte: hiába sújthatók akár százezer forintos bírsággal a szmogriadó előírásainak megszegői, félő, hogy ezután is csak az emberek lelkiismeretén múlik a szabályok betartása.
Az egyébként egyhangúlag elfogadott fővárosi előterjesztésben Hagyó Miklós szocialista alpolgármester is leszögezte: a Hungária-gyűrűn belüli tiltások 2009. október 20-i bevezetésének elhalasztása indokolt, ugyanis az KRESZ-módosítás hiánya miatt még a behajtási tilalmakat jelző táblákat sem lehet kihelyezni.
Hivatalosan a rendőrség és a Fővárosi Közterület-felügyelet dolga lenne, hogy a szmogriadó elrendelése után megbüntessék a reggel hat és este tíz óra között közlekedő, a kivételek között nem szereplő, adott napon páros vagy páratlan rendszámmal autózókat. Az újabb döntés értelmében azonban a tilalmi időszak tényleges bevezetését csak egy újabb fővárosi rendeletben lehet majd szabályozni.
Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke szerint a büntetéseket egy, a levegőszennyezettséggel foglalkozó kormányrendelet szerint már az idén januárban kudarcba fulladt szmogriadó idején ki lehetett volna szabni. Szerinte a szabályok fellazítása valójában a budapestiek életét veszélyezteti. A BKV egyes járművei a leginkább környezetszennyezők, a szmogrendelet-módosításhoz pedig még a véleményünket sem kérték ki – mondta a környezetvédő.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.