Párizsi szakértő derítette ki egy XIX. századi, ismeretlen német mester művének tartott rajzról, hogy az valójában a reneszánsz legnagyobb festője, Leonardo da Vinci munkája. A szakértő a fiatal lány profilját ábrázoló kép bal felső sarkában felfedezett ujjlenyomat segítségével állapította meg az alkotó kilétét – adta hírül a BBC.
A mutató- vagy középső ujj rajzolatát őrző lenyomatot összehasonlította a Szent Jeromost ábrázoló, a Vatikánban őrzött Da Vinci-festményen lévővel. Erről a képről már bebizonyosodott, hogy a művész a pályafutásának kezdetén festette, amikor még nem foglalkoztatott festősegédeket, akik rajta hagyhatták volna ujjlenyomatukat a festményen. Kiderült, hogy a két elmosódott ujjlenyomat nagyon hasonló. Infrasugarakkal is megvizsgálták, s az analízis a stílusjegyek jelentős hasonlóságát mutatta ki Leonardo da Vinci Nő profilban című képével, amely a windsori kastélyban, a brit uralkodói rezidenciában látható. A vonalkázó technikával készült rajzról az is kiderült, hogy balkezes művész alkotása, s köztudott, hogy Da Vinci is az volt.
A képen látható lány hajviselete és ruhája a XV. század végi milánói divatnak felel meg, s a szénizotópos vizsgálat megállapította, hogy a műalkotás is akkor született. Martin Kemp, az Oxfordi Egyetem művészettörténész professzorának kutatásai szerint a kép valószínűleg Bianca Sforzát, Ludovico Sforza herceg lányát ábrázolja, s akkor készülhetett, amikor a mester a milánói udvar alkalmazásában állt.
A portrét 1998-ban New Yorkban bocsátotta árverésre a Christie’s aukciósház, s végül 19 ezer dollárért kelt el. Nyolc évvel később hasonló áron vásárolta meg Peter Silverman kanadai műgyűjtő, aki gyanította, hogy nagy kincs birtokába jutott. Nem tévedett, szakértők szerint a rajz több tíz millió dollárt ér.

„Ezek undorító férgek!” – üzent a magyar celeb