Csak a kultúrára támaszkodhatunk

Új magyar kulturális stratégia elvi alapjainak körvonalazására tett kísérletet szombaton délelőtt a XV. Polgári Gondola négy előadója. A Magyar Polgári Együttműködés Egyesület által szervezett háromórás hajókiránduláson Csoóri Sándor, Eperjes Károly, Granasztói György és Kodolányi Gyula fejtette ki elképzeléseit a meghívottak előtt.

Vitézy Zsófia
2009. 10. 21. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tizenötödik alkalommal hajózott ki a Magyar Polgári Együttműködés Egyesület Gondolája, fedélzetén a felkért előadókkal, meghívottakkal és alapítókkal, többek között Mádl Ferenccel és Martonyi Jánossal. A találkozó témája részben a kötcsei polgári piknik felvetését folytatta: Új magyar kulturális stratégia – mit várunk el tőle, és mit teszünk hozzá? A gondolatindító beszédeket Balog Zoltán elnök bevezetője után ezúttal Csoóri Sándor író, Kodolányi Gyula költő, Eperjes Károly színművész és Granasztói György történész tartotta. Előadásukban felvázolták a magyar társadalom siralmas kulturális állapotát, igyekeztek feltárni ennek történelmi okait, majd a lehetséges megoldásokat.
Csoóri Sándor a Trianon utáni magyarságot kifosztott, ösztöneitől megfosztott népnek jellemezte, amely az első szabad választáskor adódó nagy esélyt elmulasztotta a szembenézésre, ehelyett együtt szavazott a vérbíró, a vallató és a kommunizmus áldozata. – Milyen államrend az, amelyikben így lehet lopni, mint nálunk? – tette fel a kérdést, majd javasolta a politikai rend alapos megreformálását. A kultúráról szólva hangsúlyozta, mekkora szükség lenne a tényirodalom, a szociográfia műfajának felélesztésére, hisz a szegénység, az éhezés és nyomor hasonló méreteket öltött, mint a műfaj kialakulásának idején. Úgy véli, a rádióknak, televízióknak a műsoridő legalább 30 százalékában magyar művészettel, irodalommal, zenével kellene foglalkozniuk, hogy a nép visszakaphassa műveltségét és önazonosságát.
Kodolányi Gyula költő A lét rendje és a kultúra címmel tartott előadást, amelyben forradalomnak nevezte a rendszerváltozást, amennyiben az a lét rendjét állította helyre a kommunizmusból demokráciába történő átmenet során – intézményi és spirituális értelemben egyaránt. A rendszerváltozást sikeresnek, az utána következő időszakokat azonban összességében sikertelennek értékelte, egy visszarendezési kísérletnek, amelynek eredménye a lázító önzés, harácsolás és az, hogy padlóra került a magyar nép önérzete. Ugyanakkor kifejezte reményét, hogy a romokon újfajta tradicionalista gondolkodás éledhet fel. Kifejtette, a posztmodern és a vele szövetséges politikai korrektség a nyolcvanas években a hatalom elleni szembenállás jegyében az emancipált egyén nevében jött létre, és talált nemzetközi partnerekre. Természetesen sorolódtak az irodalmi és történelmi hagyományoknak hátat fordító, azokat relativizáló művelői a balliberális politikai irányzathoz, és ennek regnálása idején kiterjedt klientúrát és intézményrendszert építettek ki. A nemzeti oldalon viszont szellemi újjáépítés kezdődött, amelynek célja a múltunkkal és jövőnkkel való kapcsolat helyreállítása. Emellett azonban be kell fejezni azt a munkát, amelyet a rendszerváltó kormány nem tudott: az értéket központba állító intézmény- és ellátórendszer kiépítését. Végezetül kijelentette, a kultúra gondjai nem különülnek el nemzetünk egyéb gondjaitól, de a lét rendjének helyreállításakor csak a kultúrára támaszkodhatunk.
Eperjes Károly bibliai példázattal világította meg a társadalom erkölcsi állapotát, illetve kifejtette, az igazi mellett még két trianoni tragédiát kellett átélnünk, a szellemi Trianont 1994-ben és a lelki Trianont 2005. december 5-én. Véleménye szerint ahhoz, hogy hasonló ne fordulhasson elő, a jövőben új alkotmány kell, olyan, amely a tízparancsolat utolsó hét parancsával (az emberi parancsokkal) összhangban van.
Granasztói György történész azt a kérdést tette fel, és válaszolta meg, hogy milyen kultúrpolitikára van szükség. Felelevenített olyan eseményeket és törekvéseket, amelyek a nemzeti öntudatot erősítették, például a millenniumi országzászló mozgalmat vagy a művészet világszínvonalú tereinek felépítését, és vázolta ezzel szemben a jelent, amikor a kulturális kormányzás a nagyvilági esztétikai nihilizmust követi, és akkor beszél nemzeti identitásról, ha annak nincs valós tartalma. Pedig szerinte a jövő alapja a múlthoz való ragaszkodás lenne. Kulcsfeladatként emelte ki a szellemi élet szerveződéseinek kialakítását, az aczéli intézményekkel szemben a civil szerveződések támogatását és bevonását a döntésekbe, illetve azt, hogy a közpénzek elköltése mellett ellenőrizni kell a teljesítményt. Az új kulturális kormányzat feladataként emelte ki a társadalmi összetartozás erősítését a kultúra által. Néhány konkrét feladatot is említett, például a művésznyugdíjak rendezését, a cigányság kulturális különbözőségének elfogadását és gondjaik megoldását, illetve új múzeumi törvény megalkotását. Összefoglalva elmondta, hogy a közjó, az általános összetartozás feltételeit kell megteremteni egy átfogó kulturális szerkezetváltással.
Jegyzet a 6. oldalon

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.