Demszky Gábor udvari tanácsadói

Kettőezer-ötben, két évvel később és idén szeptemberben is a Profil Pénzügyi Szolgáltatások Kft. nyerte el a budapesti önkormányzat pénzügyi tanácsadó szolgáltatások ellátására kiírt közbeszerzési eljárását. A Demszky Gábor (SZDSZ) által irányított főváros az elmúlt négy évben nettó 208 millió forintot fizetett ki a 60 ezer forintos órabérrel dolgozó külső tanácsadó cégnek, és akár a 2010-es önkormányzati választásokig újabb 205 milliót költhet pénzügyi tanácsokra az eladósodott Budapest. Demszky sajtóirodája – amely a főváros hivatalos pénzügyi tanácsadójának minősítette a tanácsadó céget – elismerte, a Profil Kft. alkalmazására azért van szükség, mert a budapesti közszolgáltató cégek és kiemelt beruházások szerződéseinek felülvizsgálata olyan speciális tudást igényel, amellyel a hivatali apparátus jelenleg nem rendelkezik.

Szilágyi Richárd
2009. 10. 21. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A BKV-szerződések körüli botrányok és a 4-es metró beruházásának elveszített uniós milliárdjai azonban nem abba az irányba mutatnak, hogy valóban olyan eredményes lenne a külső tanácsadók alkalmazása, mint azt a Főpolgármesteri Hivatalban állítják. A Demszkyvel 1993 óta kapcsolatban álló és évek óta legyőzhetetlen ajánlatokkal jelentkező cég ráadásul nemcsak a fővárost, hanem a BKV-t és annak cégét, a DBR Metró Projekt Igazgatóságát is milliós pénzügyi tanácsokkal látja el.
*
2009 szeptemberében a Profil Pénzügyi Szolgáltatások Kft. nyerte el a Budapest Főváros Önkormányzata által pénzügyi tanácsadó szolgáltatások ellátására kiírt, nettó 171 millió forintos közbeszerzési pályázatot – tudta meg a Magyar Nemzet. A szerződés szerint hároméves megállapodás értéke akár húsz százalékkal is növelhető, így a hatvanezer forintos órabérrel dolgozó cégnek csak az idei megbízás alapján több mint 205 millió forintot fizethet majd ki a Demszky Gábor által vezetett főváros. Lapunk úgy értesült, a pénzügyi tanácsadó cég és Demszky együttműködése korántsem új keletű: 2005-ben kétéves megállapodást kötöttek nettó 58 millió forint értékben, de a cég aktivitásának köszönhetően a keretének háromnegyedét már egy év alatt kifizették. A főváros szabad demokrata vezetője azonban semmit sem bízott a véletlenre, és 2007 júliusában üzleti és vezetői tanácsadó szolgáltatások ellátására újabb tendert hirdetett, a megbízást pedig újra a Profil Kft. nyerte el. Akkor még ugyan nyoma sem volt a világgazdasági válságnak, és az infláció sem emelkedett rohamos mértékben (sőt éppen ebben az időszakban erősödött a hazai fizetőeszköz), a főváros mégis úgy látta jónak, ha a szerződés összegét nettó 125 millió forintra emelik (igaz, papíron 36 hónapra növelték a megbízás időtartamát), és azt is kikötötték, hogy szükség esetén ez az összeg húsz százalékkal növelhető. A három évre szóló szerződésből még két év sem telt el, amikor a főváros már felélte a 150 millióra emelt összeget, és 2009 szeptemberében egy közbeszerzési eljárásban újra a jól bevált partnert hirdették ki győztesnek. A pénzügyi tanácsadó szolgáltatások ellátására kiírt tender összege tovább emelkedett, a hároméves időtartam azonban nem változott – bár látható módon az SZDSZ-es városvezető minden korábbi szerződés esetében jóval hamarabb kimerítette a rendelkezésre álló összeget.

A látszatra sem adtak

Az önkormányzat egyébként még arra sem vette a fáradtságot, hogy a 2005 óta ismétlődő közbeszerzési eljárások szövegén változtasson. A „biankó” kiírások minden esetben szakértői feladatként jelölték meg az állandó nyertesnek a főváros adósminősítése során való közreműködést, a hitelfelvételek (beleértve a nemzetközi hitelintézeti hitelek), illetve kötvénykibocsátások előkészítését, lebonyolítását, a projektek, nagyberuházások előkészítésével kapcsolatos pályázatokban való közreműködést és a projektfinanszírozásban való közreműködést is. A pályázati feltételek között azonban olyan feladatok is szerepelnek, amelyeket akár már egy közgazdasági szakközépiskolában is elsajátíthatók, ilyen például a pénzügyi kimutatások (cash-flow, adósságállomány) elkészítése során való közreműködés és véleményezés. Nem tűnik elképzelhetetlennek, hogy a tavaly végére 160, illetve a BKV adósságait is beleszámítva 229 milliárdos adósságállománnyal rendelkező budapesti városvezetés akár a 2010 őszén esedékes önkormányzati választásokig feléli a jelenleg érvényes szerződés nettó 205 millióra hizlalható keretét is. Ebben az esetben elmondhatjuk majd, a Demszky Gábor által húsz éve irányított város csak az elmúlt öt évben nettó 413 millió forintot költött egyetlen külső pénzügyi tanácsadó alkalmazására.

Bukás Brüsszelben

Az azonban bizonyos, 2005 óta már legkevesebb 208 millió forintot kifizetett a főváros annak a Profil Kft.-nek, amely a BKV-t is rendszeresen pénzügyi szakértői tanácsokkal látja el. Így tett például akkor is, amikor 2008-ban a közlekedési cég DBR Metró Projekt Igazgatósága a Kohéziós Alap támogatási szerződéstervezet áttanulmányozására, módosítási javaslatok elkészítésére, pénzügyi üzletviteli tanácsadás címen 816 ezer forintot fizetett ki a Profil Kft.-nek mindössze 12,5 órás munkavégzésért. A BKV-nak 65 ezer forintos órabérért dolgozó cég a DBR Metró szerint pénzügyi-jogi tanácsadóként működött közre a Brüsszel felé benyújtott támogatási kérelem véglegesítésekor. Joggal merülhet föl a kérdés, vajon megérte a (köz)pénzt a piaci áron dolgozó cég? A válaszra a néhány hónappal későbbi brüszszeli döntés részben rávilágít, hiszen az Európai Unió végül a remélt 237 milliárd forint helyett jóval kevesebbet, mindössze 181 milliárd forintot adott a 4-es metró első szakaszára. Ráadásul az Európai Bizottság indoklása szerint a megvizsgált körülbelül ötven közbeszerzési eljárás közül tizenegy minősült szabálytalannak, így 56 milliárd forint támogatást veszített a metróprojekt: a szakértők által készített pályázatok megfeleltek ugyan a magyar törvényeknek, de az uniós törvényeknek már nem. Nem tudható, kinek a felelősségi körébe tartozott a pályázatok formai követelményeknek való megfeleltetése, az viszont tény, a Profil Kft. pénzügyi-jogi tanácsadóként közreműködött a brüsszeli támogatási kérelem véglegesítésében. Demszkyhez hasonlóan a BKV kedvét sem szeghette túlzottan az eredményesnek nem nevezhető pályázat, hiszen alig három hónappal ezelőtt – a nyári uborkaszezon közepén, kissé elhallgatva – a Profil Kft. újabb pénzügyi szakértői feladatokkal kapcsolatos megbízást nyert el a BKV pályázatán: a cég újfent a DBR Metrónak adhat tanácsokat, de most már kilencvenmillió forint értékben. A bármilyen pénzügyi szakértői és kontrolling feladatokra szóló megbízás pikantériája, hogy az „különös tekintettel az uniós és a költségvetési források felhasználására” vonatkozó pénzügyi tanácsadást vár el a Profil Kft.-től. A BKV (illetve DBR Metró) és a Profil Kft. közötti kapcsolatról később még szó lesz, de most érdemes visszatérni Demszky Gábor és a pénzügyi tanácsadó cég között virágzó együttműködésre.
A Magyar Nemzet természetesen szerette volna megtudni, mi az oka annak, hogy a főváros már nem első alkalommal használja fel pénzügyi tanácsadásra kiírt százmilliós keretét jóval a megállapodásban rögzített határidőn belül. Arra is kíváncsiak voltunk, vajon miért egyetlen külsős tanácsadó cég nyeri el rendre ezeket a megbízásokat, ezért Czuk Dorottyához, Demszky Gábor sajtófőnökéhez fordultunk kérdéseinkkel. A válasz azonban jó néhány furcsa ténymegállapítást tartalmaz. Kezdésként rögtön leszögezi, „a Profil Kft. hosszú évek óta a főváros hivatalos pénzügyi tanácsadója”. Nehéz egy ilyen kijelentést értelmezni, hiszen ha hivatalos, már-már udvari tanácsadó cégről beszélünk, mi értelme volt a hosszú éveken át folytatott közbeszerzési pályázatnak álcázott színjátéknak? A Főpolgármesteri Hivatal válaszában két feladatkört emel ki, amelyben a Profil Kft. kiemelkedőt alkotott. Az egyik Budapest nemzetközi hitelminősítő intézetektől kapott kedvező besorolása, a másik a fővárosi közszolgáltatók és egyes kiemelt beruházások szerződéseinek a felülvizsgálata. A sajtóiroda szerint „a Profil Kft. tevékenységének is köszönhető, hogy Budapest rendre az elérhető legjobb hitelminősítést kapja a nemzetközi hitelminősítő cégektől, amely tízmilliárdokban mérhető közvetlen pénzügyi hasznot jelent az önkormányzatnak az egyes beruházások finanszírozása során”. Azt nem tudhattuk meg, hogy a tízmilliárdos haszon közvetlenül hol jelentkezik, az viszont biztos, hogy a sajtóiroda által „legjobbnak” említett hitelminősítést éppen a napokban változtatta az eddigi negatívról mindössze stabilra az egyik nemzetközi cég, míg a többi adósminősítő továbbra is negatív kilátásokkal illeti Budapest gazdálkodását. Lapunk szeptember 9-én adott hírt arról, hogy további 17,5 milliárd forint értékű hitelszerződéssel növelné a már így is hatalmas budapesti adósságállományt Demszky Gábor. Megírtuk, a hitelkeretek olyan presztízsberuházások finanszírozásához kellenek, amelyek nagy részét csak hitelből tudják elindítani vagy megvalósítani. A Főpolgármesteri Hivatal által most emlegetett „tízmilliárdos haszon” tehát leginkább jövőbeni teherként vagy veszteségként válik majd kézzelfoghatóvá, hiszen a kedvezőnek nevezett besorolással további milliárdokkal duzzasztható a főváros adóssága. A Profil Kft. másik kiemelt feladatával kapcsolatban azt olvashatjuk, hogy a fővárosi „hatályos közszolgáltatási szerződések és az eddigi gyakorlat felülvizsgálata (…) olyan speciális tudást igényel, amellyel a hivatali apparátus jelenleg nem rendelkezik”. Az önkritikus álláspont talán más helyzetben és időpontban még értékelendő is lehetne, de amikor napról napra újabb csontvázak hullanak ki többek között a BKV szekrényéből, akkor nehéz visszafogottan olvasni az alábbiakat: „A pénzügyi tanácsadó feladata volt az érintett közszolgáltatási szerződéssel rendelkező vállalkozások ellentételezésének ágazatonkénti vizsgálata, az ésszerű nyereség fogalmának szakágankénti meghatározása, a kompenzáció mikéntjének és módszerének kidolgozása, illetve a díjfizetési kötelezettséget tartalmazó rendeletek felülvizsgálata.”

Egy feladat, több megrendelés

A sajtóiroda a Magyar Nemzet kérdésére közölte, azért volt szükség újabb, ezúttal 171 milliós közbeszerzési pályázat elindítására, mert „az időarányosan felhasznált pénz alapján már az év elején világossá vált, hogy nem lesz elég a keret a szerződés időtartamára”. Lapunk hozzájutott azon feladatok listájához, amelyekre a beérkező számlák alapján nettó 144,3 millió forintot fizetett ki az önkormányzat a Profil Kft.-nek az elmúlt két évben. (A részletes feladatokat és kifizetéseket a mellékelt táblázat tartalmazza.) Ezek közül az egyik legérdekesebb „a budapesti 4-es metróvonal beruházás pénzügyi elszámolásaival és a Kohéziós Alap támogatás dokumentációjának előkészítésével kapcsolatos pénzügyi tanácsadás”, amely 34,3 millió forintot ért a szabad demokrata városvezetésnek. Érdemes felidézni cikkünk korábbi megállapítását, amely szerint ugyanez a Profil Kft. ugyanerre (illetve nagy részben hasonló) feladatra szerződött a BKV-val, illetve a DBR Metróval is. De valójában hány bőrt lehet lehúzni ugyanarról a feladatról? – tehetnénk fel a kérdést a Profil Kft. beérkező számláit látva, hiszen nem ez volt az egyetlen BKV-val kapcsolatos ténykedésük. Például 2,8 millió forintot kapott a külső tanácsadó cég a BKV Zrt. holding struktúrájának kialakításával és ezer darab autóbusz beszerzésének pénzügyi konstrukciójával kapcsolatos pénzügyi tanácsadásért is. Nem merészség, csak a mindennapok tömegközlekedésének ismerete elegendő ahhoz a kijelentéshez, hogy fővárosiak tízezreit tenné boldoggá, ha az elkövetkező években akár csak néhány száz új autóbusz róhatná a budapesti közutakat. Mégis úgy tűnik, Demszky Gábor fontosnak tartotta, hogy az eddig kifizetett 208 millió forinton túl a jövőben is (de legalábbis 2010 őszéig) hozzájuthasson hasonló értékű pénzügyi tanácsokhoz, újabb 205 millióért. Tette mindezt annak érdekében, hogy „a főváros ne maradjon pénzügyi tanácsadó nélkül”.
Kérdéseinkkel természetesen megkerestük a Profil Kft.-t is: kíváncsiak voltunk arra, mióta állnak üzleti kapcsolatban az önkormányzattal, valamint arra is, milyen okok indokolták a szerződésekben szereplő összegek folyamatos emelkedését, illetve ezen összegek gyorsított felhasználását. Szerettük volna azt is megtudni, nem látnak-e összeférhetetlenséget a BKV metrócégének, illetve a fővárosnak (a DBR Metróval kapcsolatban) adott pénzügyi tanácsadási szerződések között, valamint azt is, mi volt a szerepük a 4-es metró Brüsszel felé benyújtott támogatási kérelem kidolgozásakor. Miután a Profil Kft.-ről – a cégnyilvántartási adatokon kívül – szinte semmilyen információ nem érhető el, érdeklődtünk a nyilvánosság elől történő elzárkózás okairól is. Horváth Dénes, a cég ügyvezetője először azt közölte velünk, hogy válaszának „bármilyen jellegű nyilvánosságra hozatalához, vagy arra történő hivatkozáshoz nem járul hozzá”, később ugyan megenyhült, és azon válaszok közlését, amelyek nem kapcsolódnak közvetlenül a megbízási szerződéseikhez, mégis engedélyezte. Mindezek alapján megtudtuk, a Profil Kft. és a főváros hivatalos kapcsolata 1993-ig nyúlik vissza: „Nem élvezünk kizárólagosságot a főváros pénzügyi tanácsadásában, ilyen kikötést a megbízási szerződésünk nem tartalmaz. Megbízásunkat közbeszerzési eljárás keretében kaptuk. A megkötött keretszerződés alapján a főváros jogosult, de nem köteles szolgáltatásunkat igénybe venni. Megtisztelő számunkra, hogy a főváros igénybe veszi pénzügyi tanácsadási szolgáltatásunkat” – olvasható az ügyvezető válaszában. Horváth Dénes nem lát összeférhetetlenséget a fővárosnak és a BKV-nek nyújtott pénzügyi tanácsadásokban, „mivel a BKV a főváros százszázalékos tulajdonában lévő vállalat”. Mindenesetre – ha hihetünk a szabad demokrata–szocialista városvezetésnek – van esély arra, hogy a Profil Kft. és a főváros közötti szerződések tartalmát hamarosan megismerhetjük, hiszen október 1-jén Horváth Csaba szocialista főpolgármester-helyettes bejelentette, a hónap végéig nyilvánosságra hozzák 2003. január 1-jéig visszamenőleg a főváros valamennyi cégének szerződéseit. Az MSZP-s helyetteshez csatlakozó Demszky Gábor pedig úgy vélte, „az egész állami, önkormányzati vállalatirányítási, ellenőrzési rendszer nem felel meg a transzparencia követelményének, ezért a visszaéléseket kizáró szabályozásra lenne szükség”. Jó példával elöl járva, a főpolgármester kezdhetné ennek a szabályozásnak a kidolgozását az általa kötött pénzügyi tanácsadói szerződések átláthatóvá tételével.

Továbbiak a 2. oldalon

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.