Ötszörös szmog Budapesten

Vándorkiállítás nyílt október 7-én Együtt közlekedünk címmel a Millenárison. A városi közlekedésről szóló uniós kutatásokat bemutató tárlat szervezője a Levegő Munkacsoport. A zöldek többek között arra kívánják felhívni a döntéshozók figyelmét, hogy a lehetetlen állapotok miatt az unióban megengedettnél ötször több ideig volt magas a légszennyezettség Budapesten.

Briski Barbara
2009. 10. 23. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Horváth Zsolt, a Levegő Munkacsoport igazgatója elmondta: a kiállítás elindítója egy olyan európai uniós ötletbörze volt, amelyre különféle tanulmányokat lehetett beküldeni az „élhetőbb város” témakörében. Ezután a 27 tagállam mindegyikéből – internetes pályázat útján – kiválasztottak egy-egy polgárt, és az így kialakult csapat dönthette el, hogy szerintük melyik ötlet oldhatja meg az urbánus környezet problémáit.
Tavaly Budapesten több mint 170 napon az egészségügyi határérték felett volt a légszennyezettség mértéke az unió által engedélyezett 35 helyett – hangsúlyozta az igazgató. Szerinte ennek megváltoztatásához környezetbarát közlekedés kialakítására lenne szükség. Az ehhez szükséges pénz egy részét pedig takarékoskodással lehetne előteremteni, jó közlekedésszervezéssel például a négyes-hatos villamos menetidejét egy perccel csökkenthetnék, amellyel egymilliárd forintot spórolhatna meg a főváros.
A Levegő Munkacsoport igazgatója szerint a 4-es metró megépítésére szánt pénzből a teljes felszíni közlekedést modernizálni lehetett volna, ami szintén jelentős mértékben hozzájárulhatott volna a levegő szennyezettségének csökkentéséhez. Hozzátette: fontosnak tartja a kerékpározás elterjesztését Budapesten, és ez a kiállításon is jelentős szerepet kapott. Ehhez azonban biztosítani kell a megfelelő bicikliutakat és azt, hogy biztonságosan lehessen a városban közlekedni. A várostervezési koncepciók pozitív példáiként említette az igazgató Bogotát, Szöult, Koppenhágát és Párizst, ezekben a városokban ugyanis nagy sikerrel tudták elterjeszteni az alternatív közlekedési eszközöket. Horváth megemlítette, hogy Budapesten az egyik legátgondolatlanabb beruházás az Aréna Plaza volt, amelyet kényelmesen csak autóval lehet megközelíteni, ezért az ünnepek idején az épület környékén hatalmas dugók alakulnak ki. Az igazgató felhívta a figyelmet a kiállítás egy másik fontos üzenetére is: a fuvarozás átalakításának szükségességére. A szállítók ugyanis ötven százalékban üres járművekkel furikáznak, és ez nemcsak komoly pazarlás, hanem károkat okoz a környezetnek is. Leginkább a döntéshozók figyelmét szeretnék felhívni a város környezeti gondjaira a tárlattal, amely egy hónapig látogatható – tudatta Horváth Zsolt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.