Román film a győztes

Muray Gábor
2009. 10. 22. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Baljós sejtelmeim voltak, amikor a filmünnepet, azaz a Moveast filmfesztivált 2009-ben CinePécsre keresztelték, mert ha egy néhány éves filmszemle állandó névmódosításra szorul, akkor ott baj lehet. Pláne ha a már professzionálisnak mondható CineFest miskolci filmfesztivál után néhány héttel ilyen néven rendeznek mustrát Magyarországon.
Ha már a CineFestnél tartunk, a miskolciak még mindig kevesebb pénzből gazdálkodhatnak, mint a pécsiek, ám az idén mégis tíznaposra bővültek, és a rengeteg meghívott között szép számmal voltak alkotók is a világból (közalapítványi és NKA-támogatásuk gyakorlatilag elenyésző a pécsiekhez képest). A CineFestről hallani sem akaró CinePécsen ennek ellenére rögvest az elején közölték velem, örüljek, hogy sikerült kigazdálkodniuk a sajtós vendégéjszakák finanszírozását. Na most: a CinePécs négynapos fesztivál, a költségvetése valahol 30 és 40 millió között billeg (a Nemzeti Kulturális Alap az idén „csak” 30 milliót tudott adni a tavalyi 50 helyett a költségvetéshez, ehhez jön még az Európa kulturális fővárosa projekt támogatása), azaz – sarkítva – napi minimum 10-15 millió nem elég ahhoz, hogy öszszeszedett, profi gárdával, szakértő stábbal rendezzenek filmszemlét Magyarország legjobb adottságú városában.
Az idei, sete-suta fesztivál a főiskolás szemlék hangulatát idézte, a tolmácsnak beugró egyetemi hallgató mindjárt a szemlenyitó gálán szarvashibákat ejtett a fordításban. A Pécsi Est Caféban rendezett esti szemlepartira ellenszenves szekrényemberek nem engedték be azokat a vendégeket, akiknél nem volt éppen ott a szemlekártya, köztük külföldi meghívottakat. A CinePécsre általánosságban jellemző volt a koordinálatlanság, a figyelmetlenség, az volt az ember érzése, hogy nem olyan emberek szervezik, akiknek a régió filmművészete a fontos, hanem egyebek.
Másrészt viszont nagyon szép filmeket láttam Pécsett. Akár a korábbi években, a kelet-közép-európai életérzés olyan töménységben mutatkozott meg az idén is, ahogy más mustrákon csak ritkán. A szerb–bosnyák etnikai háború poklát, a tragédia utáni csendet – Abbas Kiarostami minimalizmusát idéző – drámai érzékenységgel festette meg Aida Begic a Hó című bosnyák filmben. A férfiak nélkül maradt falu feszült várakozását ábrázoló film Pécs város különdíját érdemelte. A fődíjat és a nemzetközi kritikusok Fipresci-díját a román Andrei Gruzsinczki A másik Irina című filmje kapta. A másik Irina egy krimi ízű, intelligens történet a szeretetről és a bizalomról, az egyén és a bürokrácia konfliktusáról, erős színészi játékkal. Az országos diákzsűri díját a miskolci CineFesten is népszerű bolgár Zift, Javor Gardev ironizáló film- noirja, antihőstörténete kapta. A Duna Televízió különdíját a horvát Goran Devic és Zvonimir Juric Fekete ruhások című háborús drámája érdemelte ki, az Európa kulturális fővárosa díját pedig a magyar mozikban a jövő héttől látható Utolsó idők, Mátyássy Áron Magyar Filmszemlén is díjazott drámája nyerte el. Ugyanez a film vihette haza a legjobb színésznőnek járó díjat Vass Teréz alakításával, a legjobb színésznek járó díjat pedig Mokos Attilának ítélte a zsűri Vladimir Balko Lelki béke című filmjében nyújtott alakításáért.
Csak remélni lehet, hogy ha ezeknek a fontos filmeknek helyet adó filmszemle életben akar maradni, komoly személycserékkel összeállít egy pár fős, szakmai respekttel rendelkező hozzáértő gárdát, amely a meglévőből próbál komolyan vehető fesztivált összelegózni. Beugró egyetemisták helyett lelkes filmes szakemberekkel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.