A menedzsment év eleji leváltása és a lehetséges befektetőkkel folytatott tárgyalások ellenére úgy tűnik, minden korábbinál nehezebb helyzetbe került a sármelléki Fly Balaton repülőteret birtokló, ír hátterű Cape Clear Aviaton Kft. A vállalkozás ellen tucatnyi cég kezdeményezett felszámolási eljárást: úgy tudjuk, a repülőtér tartozásai megközelítik a félmilliárd forintot. Az ok rendkívül egyszerű: a tavalyi 120 ezer utas helyett idén ennek csak egytizede fordult meg a repülőtéren.
A háttér viszont bonyolultabb. A korábbi menedzsmentnek februárban távoznia kellett a repülőtér éléről. (Az ő regnálásuk alatt, 2004-től kezdődően sikerült elérni a kezdeti 25 ezres forgalom csaknem ötszörösét, a már említett 120 ezer főt.) Ezt követően – az ír tulajdonosok megbízottjaként – a napi operatív irányítás Nógrádi Péter és nővére, Nógrádi Cecília kezébe került, bár a repülőteret üzemeltető cég hivatalosan bejegyzett ügyvezetője Jonathan Moore volt. Ezen időszakra tehető az a fiaskó is, amelynek eredményeképpen 400 millió forintnyi uniós támogatástól esett el a repülőtér. Forrásaink szerint a kudarc okai között az is szerepelt, hogy a kikötő nem teljesítette a pénz lehívásához szükséges feltételeket. Részben ennek a következménye volt az, hogy az alkalmazottak jó esetben késve, rossz esetben egyáltalán nem, vagy csak részben kapták meg járandóságaikat. A nehéz helyzetből fakadó létszámleépítések jogszerűségét kifogásolva pedig számos munkaügyi per indult a repülőtér ellen.
Mindezt csak tetézte, hogy a környékbeli önkormányzatok és turisztikai vállalkozások által öszszedobott harmincmillió forintos támogatás április és június között elfogyott, utasok viszont alig érkeztek. A tartozások ugyanakkor növekedtek, habár a repülőtér tavaszi, újbóli megnyitásakor a Puch László (MSZP) és Suchmann Tamás (MSZP), illetve a már említett Nógrádi testvérek által fémjelzett új vezetés részvételével zajlott sajtótájékoztatón még a tavalyi, 120 ezres utaslétszám tervezett átlépéséről volt szó.
Ennek érdekében az állam is a zsebébe nyúlt: a légimarketing-alapból harmincmilliós segítséget nyújtott a repülőtérre érkező járatok reklámozásához, a légi irányításért felelős HungaroControl Zrt. pedig annak ellenére kezdte meg tavasszal a szolgáltatást, hogy a cég hatvanmillió forinttal még adósa volt.
A repülőtér birtokosa elleni felszámolási eljárások nem haladnak túl gyorsan, némelyik kérelem már több mint egy éve fekszik a Zala megyei cégbíróság asztalán. A légikikötő nehéz helyzetén változtathatott volna, ha új befektetők érkeznek. Néhány héttel ezelőtt küszöbön állt a tárgyalás az érdeklődők egy csoportjával, akik között feltűnt az orosz hátterű társaság is.
A cég vagyonára jelenleg ideiglenes vagyonfelügyelő vigyáz, a hitelezők részéről ugyanis felmerült annak a gyanúja, hogy a felszámolási eljárás előtt a jelenlegi vezetés megpróbálja kimenekíteni a vállalkozás eszközeit és ingatlanjait. Nógrádi Pétert erről, s a fentiekben leírtakról is szerettük volna megkérdezni, telefonját azonban – többszöri próbálkozásunk ellenére – nem vette fel.

Jobbról előzni tilos, de mutatjuk a kivételeket!