Tönk szélén a sármelléki repülőtér

Munkatársunktól
2009. 10. 23. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A menedzsment év eleji leváltása és a lehetséges befektetőkkel folytatott tárgyalások ellenére úgy tűnik, minden korábbinál nehezebb helyzetbe került a sármelléki Fly Balaton repülőteret birtokló, ír hátterű Cape Clear Aviaton Kft. A vállalkozás ellen tucatnyi cég kezdeményezett felszámolási eljárást: úgy tudjuk, a repülőtér tartozásai megközelítik a félmilliárd forintot. Az ok rendkívül egyszerű: a tavalyi 120 ezer utas helyett idén ennek csak egytizede fordult meg a repülőtéren.
A háttér viszont bonyolultabb. A korábbi menedzsmentnek februárban távoznia kellett a repülőtér éléről. (Az ő regnálásuk alatt, 2004-től kezdődően sikerült elérni a kezdeti 25 ezres forgalom csaknem ötszörösét, a már említett 120 ezer főt.) Ezt követően – az ír tulajdonosok megbízottjaként – a napi operatív irányítás Nógrádi Péter és nővére, Nógrádi Cecília kezébe került, bár a repülőteret üzemeltető cég hivatalosan bejegyzett ügyvezetője Jonathan Moore volt. Ezen időszakra tehető az a fiaskó is, amelynek eredményeképpen 400 millió forintnyi uniós támogatástól esett el a repülőtér. Forrásaink szerint a kudarc okai között az is szerepelt, hogy a kikötő nem teljesítette a pénz lehívásához szükséges feltételeket. Részben ennek a következménye volt az, hogy az alkalmazottak jó esetben késve, rossz esetben egyáltalán nem, vagy csak részben kapták meg járandóságaikat. A nehéz helyzetből fakadó létszámleépítések jogszerűségét kifogásolva pedig számos munkaügyi per indult a repülőtér ellen.
Mindezt csak tetézte, hogy a környékbeli önkormányzatok és turisztikai vállalkozások által öszszedobott harmincmillió forintos támogatás április és június között elfogyott, utasok viszont alig érkeztek. A tartozások ugyanakkor növekedtek, habár a repülőtér tavaszi, újbóli megnyitásakor a Puch László (MSZP) és Suchmann Tamás (MSZP), illetve a már említett Nógrádi testvérek által fémjelzett új vezetés részvételével zajlott sajtótájékoztatón még a tavalyi, 120 ezres utaslétszám tervezett átlépéséről volt szó.
Ennek érdekében az állam is a zsebébe nyúlt: a légimarketing-alapból harmincmilliós segítséget nyújtott a repülőtérre érkező járatok reklámozásához, a légi irányításért felelős HungaroControl Zrt. pedig annak ellenére kezdte meg tavasszal a szolgáltatást, hogy a cég hatvanmillió forinttal még adósa volt.
A repülőtér birtokosa elleni felszámolási eljárások nem haladnak túl gyorsan, némelyik kérelem már több mint egy éve fekszik a Zala megyei cégbíróság asztalán. A légikikötő nehéz helyzetén változtathatott volna, ha új befektetők érkeznek. Néhány héttel ezelőtt küszöbön állt a tárgyalás az érdeklődők egy csoportjával, akik között feltűnt az orosz hátterű társaság is.
A cég vagyonára jelenleg ideiglenes vagyonfelügyelő vigyáz, a hitelezők részéről ugyanis felmerült annak a gyanúja, hogy a felszámolási eljárás előtt a jelenlegi vezetés megpróbálja kimenekíteni a vállalkozás eszközeit és ingatlanjait. Nógrádi Pétert erről, s a fentiekben leírtakról is szerettük volna megkérdezni, telefonját azonban – többszöri próbálkozásunk ellenére – nem vette fel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.