Volános tiltakozás az Orange ellen

2009. 10. 24. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az autóbuszokra kitűzött zöld szalaggal tiltakoztak tegnap a Zala Volán szakszervezetei a Volánokkal szemben indított tudatos és szervezett támadások ellen. Az érdekvédők szerint az Orangeways Zrt. járatindítási szándékával kapcsolatos döntés után politikai és gazdasági érdekcsoportok az Orangeways védelmében támadást indítottak a Volán társaságok ellen. A közúti közösségi közlekedés közszolgáltatás, amelyben vannak nyereséges és veszteséges útvonalak – mondta el lapunk kérdésére Horváth László, a Zala Volán Dolgozóinak Demokratikus Szakszervezete elnöke. A Zala Volán felkészült a gazdasági versenyre, internetes helyfoglalási rendszert is bevezetett, de a közszolgáltatást biztosítania kell. Ha a társaság csak nyereséges járatokat indítana, kiszorulnának a rendszerből az apró falvak és a zsáktelepülések – mondta Horváth.
A volános társaságok aggodalma érthető, mert bár a közlekedési tárca a közelmúltban elutasította az Orangeways kérelmét a nagyvárosok és a főváros között tervezett komfortos buszjáratok ügyében, de azóta számos fejlemény arra mutat, hogy a döntés felülbírálható. Ezek közé tartozik Hónig Péter közlekedési miniszter nyilatkozata, aki egy szakmai háttértanácskozáson azt mondta, különbséget kell tenni a közszolgálat és a közforgalom között. A szaktárca vezetője ezzel egy kérdésére válaszolt, amely a magánvállalkozások szerepvállalásának lehetőségét firtatta a közúti személyszállításban. Hónig Péter szerint közforgalomban bármely cég indíthat járatokat, feltéve, ha nem igényel állami támogatást és nem okoz üzleti kárt a közszolgáltató cégeknek. A miniszteri nyilatkozat bátorító üzenet is lehetett az Orangewaysnek.
És ide sorolható az is, hogy az SZDSZ-es Kóka János a jövő évi költségvetéshez kapcsolódóan olyan törvénymódosító javaslatokat nyújtott be, amelyek szerint a kiemelt minőségű, menetrend szerinti prémium autóbuszos szolgáltatásra a helyi közlekedésben ezek után a települési önkormányzat jegyzője, míg távolsági járatok esetében a felelős miniszter adhatna engedélyt. A benyújtott javaslat hangsúlyozza, hogy a prémiumszolgáltatást nyújtók fogyasztói árkiegészítést nem kaphatnak. A változásoknak köszönhetően a költségvetési forrásokat kímélve lenne lehetőség tisztán üzleti alapú autóbuszos szolgáltatók indulására, bizonyos viszonylatban akár a jelenlegi közszolgáltatásokat is kiváltva.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.