Az autóbuszokra kitűzött zöld szalaggal tiltakoztak tegnap a Zala Volán szakszervezetei a Volánokkal szemben indított tudatos és szervezett támadások ellen. Az érdekvédők szerint az Orangeways Zrt. járatindítási szándékával kapcsolatos döntés után politikai és gazdasági érdekcsoportok az Orangeways védelmében támadást indítottak a Volán társaságok ellen. A közúti közösségi közlekedés közszolgáltatás, amelyben vannak nyereséges és veszteséges útvonalak – mondta el lapunk kérdésére Horváth László, a Zala Volán Dolgozóinak Demokratikus Szakszervezete elnöke. A Zala Volán felkészült a gazdasági versenyre, internetes helyfoglalási rendszert is bevezetett, de a közszolgáltatást biztosítania kell. Ha a társaság csak nyereséges járatokat indítana, kiszorulnának a rendszerből az apró falvak és a zsáktelepülések – mondta Horváth.
A volános társaságok aggodalma érthető, mert bár a közlekedési tárca a közelmúltban elutasította az Orangeways kérelmét a nagyvárosok és a főváros között tervezett komfortos buszjáratok ügyében, de azóta számos fejlemény arra mutat, hogy a döntés felülbírálható. Ezek közé tartozik Hónig Péter közlekedési miniszter nyilatkozata, aki egy szakmai háttértanácskozáson azt mondta, különbséget kell tenni a közszolgálat és a közforgalom között. A szaktárca vezetője ezzel egy kérdésére válaszolt, amely a magánvállalkozások szerepvállalásának lehetőségét firtatta a közúti személyszállításban. Hónig Péter szerint közforgalomban bármely cég indíthat járatokat, feltéve, ha nem igényel állami támogatást és nem okoz üzleti kárt a közszolgáltató cégeknek. A miniszteri nyilatkozat bátorító üzenet is lehetett az Orangewaysnek.
És ide sorolható az is, hogy az SZDSZ-es Kóka János a jövő évi költségvetéshez kapcsolódóan olyan törvénymódosító javaslatokat nyújtott be, amelyek szerint a kiemelt minőségű, menetrend szerinti prémium autóbuszos szolgáltatásra a helyi közlekedésben ezek után a települési önkormányzat jegyzője, míg távolsági járatok esetében a felelős miniszter adhatna engedélyt. A benyújtott javaslat hangsúlyozza, hogy a prémiumszolgáltatást nyújtók fogyasztói árkiegészítést nem kaphatnak. A változásoknak köszönhetően a költségvetési forrásokat kímélve lenne lehetőség tisztán üzleti alapú autóbuszos szolgáltatók indulására, bizonyos viszonylatban akár a jelenlegi közszolgáltatásokat is kiváltva.
Magyar Péter saját pártja átláthatóságáról is hazudott