A csodabogár

Neszméri Sándor
2009. 11. 16. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nemcsak az Európai Unió intézményeinek tisztségviselőit lepte meg Václav Klaus cseh köztársasági elnök október elején, amikor a lisszaboni szerződés aláírását a benesi dekrétumok sérthetetlenségének garantálásához kötötte – zavart okozott a cseh és szlovák politikai és szakmai körökben is. A második világháború alatt és közvetlenül befejezését követően meghozott csehszlovák elnöki dekrétumok kérdése ugyanis már korábban, a jogutód Csehország és Szlovákia európai uniós csatlakozása előtt felmerült. 2002-ben a cseh parlament alsó- és felsőháza határozatban rögzítette, hogy „a dekrétumok jogi értelmezése során differenciáltan kell eljárni. Némelyikük hatályukat vesztették, mert törölték vagy más jogszabállyal helyettesítették őket. Némelyikük formálisan érvényes és hatályos lehet, de mert a második világháborút követő, konkrétan meghatározott időszakra vonatkoztak, elhasználódtak, és ma már nem alakíthatók ki rájuk hivatkozva új jogviszonyok, nincs alaptörvény jellegük.”
A cseh parlament ennek alapján megállapította: „Általánosságban leszögezhető, hogy amennyiben az 1940–1945-ben kiadott csehszlovák köztársasági elnöki dekrétumok érvényesek, obszolenssé (elhasználódott jogi hatásúvá) váltak. Ezért jelen időszakban ezen szabályoknak egyetlen pontja sem alkalmazható a német, illetve magyar nemzetiségű személyekkel kapcsolatban.” Gyakorlatilag ezt az érvrendszert fogadta el az Európai Parlament által felkért nemzetközi jogászbizottság is, amely 2003-ban tett jelentést a Benes-dekrétumokról, s annak alapján csatlakozhatott Csehország és Szlovákia az Európai Unióhoz úgy, hogy a kollektív bűnösség elvére épülő elnöki rendeletekkel kapcsolatosan sem Prágának, sem Pozsonynak nem kellett konkrét lépéseket foganatosítania.
A lisszaboni szerződést pártoló cseh és szlovák politikusok és jogi szakértők ennek megfelelően „értelmetlennek és alaptalannak” tartották Václav Klaus felvetéseit, „hangulatkeltéssel” vádolták, miközben rámutattak arra, a cseh államfő évek óta közismerten az európai integráció ellen ágál, „szabad kereskedelmi, gazdasági közösségként” hajlandó csak elfogadni az uniót, ezért gördít újabb és újabb akadályokat a ratifikációs folyamat útjába. (Klaus államfő egyébiránt áttételesen tanúságot is tett erről, amikor a cseh alkotmánybíróság kimondta, hogy a lisszaboni szerződés nem ellentétes a cseh alkotmánnyal. Klaus szerint a cseh alkotmánybíróság nem független jogi, hanem elfogult politikai döntést hozott, aminek az a következménye, hogy „Csehország immár nem szuverén állam”.)
Ennek ellenére a magyarfóbiában szenvedő szlovák kormányt is hisztérikus kijelentésekre késztette Klaus dekrétumokkal kapcsolatos felvetése. Robert Fico kormányfő önálló blogüzenetben „nyugtatta” híveit, mondván, Szlovákia előtt két út áll. Vagy ugyanolyan garanciákat kap a Benes-dekrétumok sérthetetlenségét illetően, mint Prága, vagy Pozsony blokkol minden cseheknek szóló kitételt. Erre végül csak azért nem került sor, mert az EU-t elnöklő Svédország elutasította a szlovák kérést, minthogy Pozsony már korábban ratifikálta a lisszaboni szerződést.
Hogy végül Csehország Lengyelországhoz és Nagy-Britanniához hasonló kivételt kapott, vagyis mentesült a lisszaboni szerződés részét képező alapjogi charta alól, súlyos kérdéseket vetett fel mind Csehországban, mind szlovák és szlovákiai magyar értelmiségi körökben. A cseh szakszervezetek például nem tartják kizártnak, hogy ezúttal ők fordulnak alkotmánybírósághoz, minthogy Klaus államfő megfosztotta a cseh állampolgárokat az alapjogi charta nyújtotta szociális jogok elérhetőségétől, politológusok viszont arra mutattak rá, az alkotmány és a jogállamiság elvei sérültek, amikor a cseh köztársasági elnök és a kormányfő olyan ratifikációs feltételeket alkudott ki Brüsszelben, amilyenekhez nem volt parlamenti felhatalmazásuk – hiszen az alsó- és felsőház észrevételek nélkül hagyta jóvá a lisszaboni szerződést. A szlovák értelmiség egy része és a szlovákiai magyarok viszont az EU értékrendjének megkérdőjelezést látják abban, hogy „politikai és gazdasági célok és szándékok miatt háttérbe szorulnak az emberi jogok”, s azt kérdezik, a sok kivétel alapján vajon milyen közös értékrendet képvisel majd a megerősített brüsszeli adminisztráció.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.