A testet öltött eszmények

Az esztendő ugyan még nem ért véget, de bízvást nevezhetjük máris az év kiállításának a Szépművészeti Múzeumban szerdán megnyílt nagyszabású bemutatót. Több mint 130 remekmű, kimagasló értékű alkotás képviseli az itáliai reneszánsz és manierizmus művészetét. Ez az első tárlat Magyarországon, amely átfogó képet nyújt a XV–XVI. századi olasz festészetről.

P. Szabó Ernő
2009. 11. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nekünk, festőknek is jogunk van ahhoz a szabadsághoz, amelyhez joga van a költőknek és a bolondoknak – fakadt ki a nagy hatalmú inkvizíciós bíróság előtt 1573. július 13-án Paolo Veronese, a velencei festészet egyik legragyogóbb egyénisége, akinek képeivel tele voltak és vannak ma is a város palotái, templomai, s akinek vásznai a világ legnagyobb gyűjteményeinek féltett kincsei. Hogy menynyire komolyan gondolta, amit mondott, azt a Szépművészeti Múzeumban szerdán megnyílt kiállításon egyik igen kései, halála előtt két évvel, 1586-ban festett vásznával bizonyítja. Erről a képről minden mitológiai kellék eltűnik, szó szerint lehull a lepel mindenről, legalábbis Ámor nagyon igyekszik Vénuszt levetkőztetni, hogy az ugyancsak türelmetlen Adonisszal átadhassák magukat a szerelemnek. A derék firenzei humanisták száz-százötven évvel korábban aligha lettek volna képesek elképzelni, hogy a festői képzelet ilyen szabadon értelmezheti Ovidius Átváltozásait – egyébként Ausztriai Anna is hasonlóképpen gondolhatta a dolgot, mert a XVII. század elején habozás nélkül elégettette Michelangelo Léda a hattyúval című festményét, mert erkölcstelennek ítélte azt, így Budapesten a reneszánsz egyik legnagyobb mesterét egy korabeli másolat képviseli. Ami a szabadságot illeti, nos, ahhoz még egy dolgot feltétlenül meg kell jegyezni: a festők, szobrászok, építészek Firenzében csak 1571-ben, az Accademia létrehozása után szabadultak meg régi céhes kötelmeiktől, addig pro forma egy cipészmesterénél is alacsonyabb kategóriába sorolták munkájukat.
Mégis, egy-egy nagy mestert már életében a művészet fejedelmeként tiszteltek. Talán azért, mert a legnagyobb elmék nyúltak ecsethez, rajzceruzához, vésőhöz, ahogyan David Allen Brown, a washingtoni National Gallery olasz festészeti osztálya vezetője fogalmazott a kiállítás megnyitóján, s aki arról is beszélt, hogy magának a reneszánsznak a története az emberi élethez, annak szakaszaihoz is hasonlítható, annak sokféle tapasztalatával, élményével, gazdagságával együtt. Ezt a történetet részletesen elmesélni – tehetjük hozzá – pedig aligha lehetne másként, mint ha valaki a világ nagy köz- és magángyűjteményeinek anyagát teljességében megismeri, amihez persze nem egy, de sok emberélet is kevés lenne.
A legfontosabb jellemzők, a legnagyobb mesterek, a legjelentősebb iskolák, korabeli művészeti centrumok azonban egyetlen nagyszabású kiállításon is megjeleníthetők. Ilyen tárlatot rendeztek a Szépművészeti Múzeum szakemberei (a kiállítás koncepcióját a főigazgató Baán László és a tárlat kurátora, Tátrai Vilmos dolgozták ki), akik több mint ötven jelentős köz- és magángyűjteményből kölcsönzött száz alkotást mutatnak be a múzeum olasz kollekciójából válogatott harminc remekmű társaságában.
A kiállítás a festészet tudománya fejezettel indul, amely azt járja körül, hogy miben is rejlik azoknak az eszközöknek az újszerű volta, amelyek a reneszánsz kompozíciókra jellemzőek. Az emberarcok, angyalarcok című fejezet a portré művészetének a kiemelkedő teljesítményeit, a természethűség és az eszményi szépség kapcsolatát mutatja be, a Reneszánsz határok nélkül című összeállítás azt a nyitottságot, amely a korszakban a gótika iránt ugyanúgy megnyilvánult, mint az Alpokon túli országok művészete – vagy éppen az invenciót, a képzelőerőt illetően a végtelen felé. A reneszánsz művészet csúcspontját, az 1500–1530 körüli évtizedek festészetét Az eszmény testet ölt: az érett reneszánsz című fejezet összeállítása prezentálja, amelynek középpontjában Leonardo Hölgy hermelinnel és Raffaello Kettős képmása áll. Két fejezet is jut Velencének, az első Tiziano életművét helyezi a központba, a második Tintoretto és Veronese művészetét. Csúcspont csúcspontot követ a tárlaton, s a velencei festészet csúcsteljesítményei után a tárlat hetedik, egyben zárófejezete sem jelent esést. Ez ugyanis a többi között Pontormo, Beccafumi, Parmiggianino és Bronzino művein keresztül érzékelteti, hogyan bomlik fel az érett reneszánszra jellemző harmónia, s hogyan veszi át az arányosság, racionalitás helyét egyre inkább az absztrakció, a transzcendencia, az egyéni invenció.
A reneszánsz válsága lenne ez a korszak? Inkább a világé volt, s ez a válság hitelesen tükröződik a manierista művekben, a többi között abban a Vasari-tondóban, amely a szegedi Móra Ferenc Múzeumból érkezett a tárlatra, s amelynek szerzőségét épp a közelmúltban igazolta a kutatás.
(Botticellitől Tizianóig – Az itáliai festészet két évszázadának remekművei, Szépművészeti Múzeum, 2010. február 14-ig.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.