Állagmegóvás

A XX. század elejére Ybl Miklós, de főként Hauszmann Alajos tervei alapján a XVIII. századi barokk épület megkettőzésével elkészült Budavári Palota egy letűnés előtt álló nagyhatalom, az Osztrák–Magyar Monarchia s a Bécset megelőzni készülő Budapest fényét hirdette. A háborúban súlyosan megsérült királyi lakot egyszerűbb lett volna eredeti formájában helyreállítani, ám a politika és a modernizmus bűvöletében élő építésztársadalom mást akart. A hatvanas-hetvenes évek hangulatát idéző komplexum jelenlegi állapota aggasztó.

Pethő Tibor
2009. 11. 16. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ma már elképzelhetetlen pompával koronázta meg a Várhegyet a régi palota. Az eredeti hatalmas főbejárat a Szent György térre néző jelenlegi A épület északi homlokzatán volt, s a csarnokká bővülő kocsibehajtóból az út a szintkülönbség miatt már első emeletnek számító nagy előcsarnokba vezetett. Innen csupán néhány lépés volt a két emelet magasságú, pazaron díszített fehérmárvány terem (másik nevén: nagy táncterem), amelyet a kortársak a bővítés legnagyobb sikerének tekintettek. Ehhez kapcsolódott a dunai oldalon a neobarokk, Feszty Árpád mennyezetképeivel díszített nagy buffet-csarnok. (Jelenleg mindkettő helyét a Nemzeti Galéria modern, lecsupaszított kiállítóterei foglalják el.)
A középkori királyság várait nagyméretű festményeken bemutató Visegrádi szobán át juthattunk el a barokk stílusú, Ferenc József és Erzsébet királyné apoteózisát ábrázoló Lotz Károly-freskóval ékesített Habsburg terembe. A Dunára néző kétemeletes pazar helyiségből kétkarú lépcsőn Savoyai Jenő szobrához lehetett jutni. (Itt található napjainkban a galéria főbejárata.) A D épületben (szintén a Nemzeti Galéria területe) kapott helyet a nagy trónterem, s az egybenyitható, több száz méter hosszúságú, Hauszmann Alajos által kiegészített teremsor, amelyről maga a mester írta, hogy hasonlóval „Versailles kivételével egyetlenegy kontinentális királyi lak sem rendelkezik”.
Az F szárnyban, amely a Krisztinaváros felé zárja az Oroszlános udvart, a legértékesebb enteriőrök közé a Szent István és a Mátyás terem tartozott. Itt, a vendéglakosztályban élt Horthy Miklós kormányzó is 1944. október 16-i elhurcolásáig, az épület alatti bombabiztos pincében őrizték a Szent Koronát és a koronázási jelképeket. A palotát díszes kert, központi melegvíz-fűtéssel ellátott nagy pálmaház övezte, a Szent György térrel pedig az ötvenes-hatvanas években lebontott udvarlaki őrség épülete és a 150 méteres királyi istállóépület fogta össze nagy ívű művészi koncepcióval.
Magyar király jóformán alig lakott a fényes lakban. Ferenc József és IV. Károly csak napokat töltött itt, a leghosszabb időre, mintegy negyed századra Horthy kormányzó rendezte be szállását a vendéglakosztályban, a mai Széchényi Könyvtár hatodik emeletén.
Egyébként az őszirózsás forradalom után Nemzeti Palotának nevezett épületben néhány hétig Károlyi Mihály elnöki hivatala volt, a második világháború utolsó szakaszában Szálasi költözött be a kormányzóság helyére, államfői esküjét is a reprezentatív fehérmárvány teremben tette le. A háborút fanatizmussal tovább folytató nyilasok nem sokkal ezután elmenekültek, Budapestet elérte a front, s a házról házra folyó küzdelem lerombolta a város nagy részét.
Több hétig égett a királyi palota az ostrom után, bár a Várban nem voltak utcai harcok. A gazdátlanná vált, romos épületegyüttes helyreállítására sokáig gondolni sem lehetett, hiszen előbb az elemi létfeltételeket kellett megteremteni a városban. A műkincsekkel még mindig zsúfolt palota – az 1947-es többoldalas leltárjegyzék is alátámasztja ezt – gyakorlatilag szabad prédává vált. Elsőként a romok mielőbbi eltüntetésének szándékával tette közzé terveit 1945-ben, illetve 1949-ben Kotsis Iván építész. A homlokzat helyreállítását lapos tetővel képzelte, a kupola helyére pedig – az épületet a XVIII. században díszítő csillagvizsgáló motívumait felhasználva – szögletes tornyot gondolt el. Tervei azonban, talán az utókor szerencséjére, papíron maradtak.
Fontos megemlíteni, hogy az épületet 1949-ben műemlékké nyilvánították. Különös módon a jóvátehetetlen kulturális gyilkossággal felérő bontások ezt követően kezdődtek. Az ötvenes évek elején vált bontócsákány áldozatává a jelenlegi F épület Hauszmann tervezte pompás főlépcsőháza, helyére a funkcionalizmus nagy apostola, Kotsis tervezett modern vonalú, ötkarú feljárót, amely kisebb módosításokkal jelenleg a Széchényi Könyvtár lépcsőháza. (Az eredeti belsőből csak Fadrusz János két Atlasz-szobra maradt a helyén.) Ezzel egy időben tüntették el a szinte épen maradt királylépcsőt, a mai E épület súlyosan sérült részeit, illetve a III. Károly idejéből származó, Hauszmann által kiegészített egybenyitható teremsor maradványait.
Végül maga a kommunista kormányzat fogta vissza a saját koncepciójukat világmegváltó lelkesedéssel erőszakoló építészeket. A Budapesti Történeti Múzeum munkatársa, Magyar Károly hívta fel figyelmünket egy tanulságos, a Rákosi-titkárságon keletkezett, Gerő Ernő által szignózott iratra: „A rendelkezésre álló eszközöket arra kell felhasználni, hogy legkésőbb 1954-re a tulajdonképpeni várpalotát teljesen helyreállítsuk. Véleményem szerint ugyanolyannak kell lennie a helyreállított palotának, mint amilyen a régi volt. Ez nem jelenti persze azt, hogy a díszítéseknél nem lehet egyszerűsíteni, a felesleges cirádákat elhagyni.”
A legszűkebb politikai vezetés elsősorban nagy ívű elképzelései miatt óhajtotta az épületet nagyjából az eredeti formák szerint újjáépíteni: a pártközpontot, a kormányzati hivatalokat, az Elnöki Tanácsot és Rákosi Mátyás magánlakosztályát akarták elhelyezni benne. Sokáig azt tervezték, hogy a palotaegyüttest észak felől, a Dísz tér irányából hatalmas keresztirányú árokkal vágják el a külvilágtól, a Kreml mintájára védhető erődrendszerré alakítva a palotát. Rákosi még külön kérte, hogy az „öncélú” középkori ásatásokat azonnal fejezzék be, a romok egy részét temessék vissza. Szerette volna megőrizni ugyanis az épületcsoport körüljárhatóságát.
A gyorsan romló gazdasági helyzet, az irreális ötéves terv grandiózus beruházásaitól roskadozó ország egyre kisebb teherbíró képessége végül illuzórikussá tette a pártpalota létrehozását, s az állagmegóvási munkákon kívül más nemigen történt az évtized végéig, sőt az újjáépítés a forradalom után még három évig szünetelt. Ekkor már Kádárék döntöttek a továbbiakról. A kormányzati negyed tervét hamar elvetették, és a kultúra fellegvára koncepció győzedelmeskedett. (Egyébként a szállodává alakítás lehetőségével is foglalkoztak.) A hatvanas évek elejéig, illetve közepéig ezzel együtt reális esély volt bizonyos részek helyreállítására, azonban a kor hangadó építészei, akik az újjáépítésen dolgoztak – így Janáky István, Kotsis Iván, Hidasi Lajos, a munkát összefogó Gerő László –, nem tartották értékesnek a Hauszmann-féle megoldásokat.
Sajnos a rendszer illetékesei igen hamar rábólintottak a belső terek felszámolását is magukban foglaló tervekre, így kezdődhetett meg a külső és belső képet máig meghatározó átalakítás. (Kezdettől fogva más, a műemléki szempontok tiszteletben tartása vezette a Gerő László-féle középkori feltárásokat.) 1960-ban befejezték az A épület nyugati kibővítését, eltüntetve a kocsibehajtókat és az eredeti főbejáratot. Ugyanekkor szabták át a B épületnek a ma Csikós udvarnak nevezett részre néző homlokzatát, elpusztítva ezzel a fehérmárvány terem maradványait. Egy évvel később elbontották a Habsburg termet Lotz Károly és Sennyey Károly értékes képzőművészeti alkotásaival együtt, és felszámolták az épületet az udvari Savoyai Jenő-szoborral összekötő Habsburg lépcsőt. Ekkoriban tűnt el a franciás hatású diplomatalépcső is. Nem sokkal később határozat született a nagy trónterem lebontásáról, ezt azonban többen igyekeztek megakadályozni (állítólag Aczél György is lépéseket tett az eredeti enteriőr megőrzése érdekében).
Végül jellemzően felemás megoldás született: pénzhiányra hivatkozva ugyan a termet nem állították helyre régi formájában, viszont a szinte lecsupaszított alapfalakat és a korábbi nyílászárókat meghagyták. Így ez a – ma a középkori szárnyas oltárokat bemutató – helyiség őrizte meg a legtöbbet a háború előtti palota jellegéből. Megállapíthatjuk, hogy összességében páratlan méretű a pusztítás: a modernség igézetében dolgozó építészcsoport természetesen az akkori politikának is megfelelően a palota összes termét, a viszonylag jó állapotúakat is elbontatta. Hiába emelte fel szavát szinte egyedüliként Czagány István építész-művészettörténész az eredeti állapot megőrzéséért, szűk látókörűnek, fantáziátlannak minősített javaslatait felháborodva utasították vissza kollégái.
A régi berendezésekből mára alig maradt néhány relikvia. Az ötvenes években Pintér Sándor balatonalmádi plébános kitartó munkájának köszönhetően sikerült kimenteni a rászakadt emelet alól a Szent Jobb-kápolna Lotz Károly tervezte mozaikját. A plébános az alkotást a kápolna Balatonalmádiban megépített pontos másában állíttatta fel. Ugyancsak fennmaradt az eredeti palota néhány egyéb kulturális emléke is. Fadrusz János már említett alkotásai mellett a Budapesti Történeti Múzeum barokk udvarában látható Mária Terézia királynő és férje, Lotaringiai Ferenc német-római császár eredetileg a monumentális Habsburg termet díszítő szobra. Egyébként a Nemzeti Galéria szoborgyűjteményében is számtalan régi alkotás található.
A palota bútorainak többsége sajnos elkallódott, sokat a megszálló Vörös Hadsereg vitt magával, ami megmaradt, annak nagyon kis töredéke került közgyűjteménybe – mondta el lapunknak Rostás Péter művészettörténész. Az ingóságokból jutott egyes állami intézményeknek, a szakemberek tudnak a Külügyminisztériumba, az akkori, az Esterházy utcában kialakított Tildy-féle köztársasági elnöki hivatalba került bútorokról, sőt az ötvenes években magában a palotában is gyűjtöttek antik bútorokat a leendő pártközpont számára.
Jelenleg mintegy harminc régi berendezési tárgy meglétéről tudnak a szakemberek, ezek nagy része az Iparművészeti Múzeum és a Kiscelli Múzeum raktárában található. Legutóbb egy karosszéket sikerült megszerezni magántulajdonból. Az azonosítás gyakran szinte lehetetlen, hiszen sok bútorról hiányzik az úgynevezett inventárium, vagyis a palotára vonatkozó jelzés.
A palota jelenlegi állapotában elavult, sok helyen majdnem életveszélyes, felújítása egyre égetőbbé válik. A közelmúlt egyik elvetélt nagyberuházása is súlyosbította a helyzetet. A krisztinavárosi szárny mellé tervezett mélygarázsról Mezős Tamás, a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal elnöke elmondta: a finanszírozó külföldi cég csődje miatt a munkálatok leálltak. Most állagmegóvásként a fal hátrahorgonyzásán dolgoznak a szakemberek, megakadályozandó a baleseteket. Mezős Tamás arra is figyelmeztetett, hogy a palota újjáépítésének szakmai konszenzuson kell nyugodnia. (Néhány hónappal ezelőtt elkezdődött egy közös gondolkodási folyamat a jövőjéről.)
– Hauszmann szerencsére nagyon alapos volt, ennek köszönhetően az eredeti tervek megvannak a főemeletről, így jómagam azon a véleményen vagyok, hogy szinte az összes belső teret, főleg a reprezentatívnak mondható első emeleten, mindenképpen érdemes lenne rekonstruálni, többek között az egybenyitható teremsort, a buffet-csarnokot, a fehérmárvány termet és a Habsburg termet – mondja az elnök, hozzátéve: a helyreállított enteriőrök egyszerre szolgálhatnák az állami reprezentációt, illetve múzeumként is működhetnének.
A Szent György tér kérdését együtt kell kezelni a palotáéval és a Vár-bazáréval, hiszen egységes koncepció alapján építették őket. Hozzátehetjük: napjaink európai léptékben is egyik legnagyobb méretű rekonstrukciójának ügye, főként a palota rossz állapota miatt, nem tűri a további halogatást.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.