Piaci becslések szerint legalább 250-300 milliárd, de inkább 500 milliárd forintra tehető majd a 2009-es évben mért bevételkiesés a magyarországi kereskedőknél. Ez az összeg egy gyengébb, például a januári hónap átlagos forgalmának felel meg, ráadásul a szakértők szerint a korábbi években megszokott karácsonyi vásárlási hullám is elmarad az idén. A több mint egymillió munkavállalónak megélhetést biztosító kereskedelemben az idén eddig már az élelmiszer-eladásokban is hat-hét százalékos visszaesést tapasztalnak. Ez jól példázza, hogy mostanra kimerültek a családok tartalékai, s nemhogy tartós fogyasztási cikkeket, de már ennivalót is csak óvatosan vásárolnak. Szakértők szerint nem lesz ez másként az idei karácsonyon sem.
– A munkanélküliség növekedése, a reálkeresetek csökkenése, a szabad felhasználású és az áruvásárlásra szánt hitelezés szigorodása egytől egyig visszavetik a lakossági fogyasztást, s biztosra vehető, hogy ez karácsonyra sem változik meg, legalábbis a vásárlások meg sem közelítik majd a korábbi évek eredményeit – elemezte lapunknak az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára. Holott az eladások már 2007 óta folyamatosan zuhannak. Vámos György hangsúlyozta: a boltok forgalmának zuhanását a júliusi áfaemelés is segítette, s a költségvetés számain már most látszik, hogy a pénzügyi tárca elvárása az áfaemelésből adódó többletbevétel tekintetében egyáltalán nem teljesül. Sőt, egyre kevesebb termék fogy a boltokban, ezáltal a kereskedők is kevesebb áfát fizetnek a büdzsébe, arról nem beszélve, hogy ha majd beindul a gazdaság, a magas áfa súlyos versenyhátrányba sodorja a hazai cégeket – vélekedett a főtitkár, aki szerint nagy csodára jövőre sem számíthatnak a kereskedők. Vámos György előrejelzése szerint 2010-ben legfeljebb az idei, eleve veszteséges eredményt produkálják majd az üzletek, s az ágazat 2011–2012 körül is csupán a 2006-os szintig kapaszkodhat vissza. Várhatóan az élelmiszerpiac tér magához elsőként, s ha az emberek több pénzhez jutnak, akkor a tartós fogyasztási cikkek eladásai is nőhetnek – mondta a főtitkár.
Egyre nagyobb a szakadék a kispénzű és a tehetősebb vevők között, a többség már az alapvető napi fogyasztási cikkekből sem vásárol egyszerre nagyobb menynyiséget, még akkor sem, ha akciós – tapasztalják a magyar tulajdonú CBA üzletláncnál, amely holnap nyitja első, olcsó árukat kínáló diszkont áruházát. Fodor Attila kommunikációs vezető vázolta: a kényszerű spórolás miatt a vásárlók hangulata is mélyponton van, mert egyre kevesebben engedhetik meg maguknak például az édességek, a halkülönlegességek, a bioélelmiszerek vagy akár a teljes kiőrlésű, magvas pékáruk vásárlását. Éppen emiatt nem számítanak túlzott karácsonyi forgalomra a CBA-nál sem, sokkal inkább akcióvadászatra és az utolsó napokra halogatott beszerzésekre. Fodor megerősítette: az áfaemelés alaposan ráerősített az egyébként is veszteséges folyamatra, míg a néhány fajta alapélelmiszer forgalmi adójának két százalékpontos csökkentését gyakorlatilag meg sem érzik a vásárlók.
Ausztriai buszbaleset: magához tért a kómából a két túlélő