Bekódolt zűrzavar

Vízműcégek ésszerűtlen szétdarabolása, előnytelen koncessziós szerződések sora, menedzserdíj címén külföldre áramló milliárdok, kaotikus ármeghatározás, hiányos és ellentmondásos törvényi szabályozás. Ezek a víziközmű-ágazatot érintő alapvető problémák, miközben befolyásos és tőkeerős világcégek állnak sorba az értékes magyar vízkincs megkaparintásáért. De vajon miért fajult a helyzet idáig?

2009. 11. 04. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A rendszerváltozás előtt a víziközmű-szolgáltatók állami tulajdonú vállalatok voltak, illetve a megyei vagy a városi tanácsokhoz tartoztak. 1990-ben 33 vízműcég látta el az országot, amelyek a gazdaságos üzemméret követelményeit is kielégítették. Aztán megalkották a helyi önkormányzatokról szóló, majd 1991-ben a vagyonátadás kérdéseit meghatározó törvényeket. Az általunk megkérdezett szakértők egyöntetű véleménye szerint ekkor került a víziközmű-ágazat a jelenlegi kaotikus állapot felé vezető pályára. Ahogy az ágazatban mondják: egy pénteki napon még úgy volt, hogy a megyéknél maradnak a vízműcégek, majd hétfőn azzal szavazták meg a törvényt, hogy a települések tulajdonába adják őket.
Az 1991-es vagyonátadás után a 33 üzemeltetőből néhány év leforgása alatt közel 400 cég lett, míg Nagy-Britanniában tíz alatt van, Hollandiában húszról nemrég csökkentették hétre a számukat, Ausztriában pedig mindössze hat vízműtársaság működik. Magyarországon az üzemeltetők irracionálisan nagy száma a helyi erőviszonyok alakulásán, az önkormányzatok bölcsességén és a puszta véletlenen múlott – emlékszik vissza a neve elhallgatását kérő szakértő. A cégszétszedési láz első nagy áldozata a Pest megyei Víz- és Csatornamű Vállalat volt, amelyet első ütemben 34 kft.-re bontottak szét. Doszpod Béla egykori igazgató szerint a megye nagy részét ellátó vízmű szétverését a települési polgármesterek és a mögöttük álló „tanácsadók” ambíciói mozgatták. Semmilyen hatósági kontroll nem volt, és hiába kértek fel független szakértőket, akik amellett érveltek, hogy legalább az üzemmérnökségeket hagyják egyben, mindez nem érdekelte őket.
A téma független szakértője, Illés Mária egyetemi tanár szerint a fő baj, hogy kötelezővé tették a vízművek gazdasági társasággá alakítását, majd lehetővé tették, sőt indirekt módon ösztönözték ezek privatizációját. Ebből következően olyan, hosszú távra szóló üzemeltetői szerződések születtek profitérdekű vállalkozásokkal, ahol a szerződés mellékleteként szereplő képlet kifejezetten a magáncég haszonkimentő ügyeskedéseit támogatja. Nem várható el egy magánvállalkozástól, hogy a számára kínálkozó nagy üzlet lehetőségét ne akarja kihasználni, ezért a profeszszor asszony szerint egy versenyt kizáró természetes monopólium esetén hozzáértő, és nem korrumpálható árhatóságnak kellene az ellensúlyt megteremtenie. Ehhez mindenekelőtt kormányzati akaratra lenne szükség.
A jelenlegi kormányzati ciklusban azonban már nem várható az ágazat helyzetének törvényi rendezése. Kíváncsiak voltunk arra, mit tervez ebben az ügyben a Fidesz? Az ellenzéki pártban Bencsik János vezeti a vízi közművekkel kapcsolatos programalkotást. A tatabányai polgármester elmondta, hogy igyekeznek mielőbb a parlament elé vinni a vízi közművek egységes szabályozását biztosító törvényt, és az árhatósági kontrollt is megvalósítják. Szerinte valószínűleg azért nem terjesztette a kormány a már kész törvényt a parlament elé, mert az megnehezítette volna a Nemzeti Vagyonkezelő privatizációs manővereit. Makacsul forog gazdasági körökben az a vélekedés, hogy a Horn-kabinet titkos megállapodást írt alá a WTO-val, amely néhány közszolgáltatás területén is biztosítani kívánta a tőke szabad áramlását. Az egészségügyi privatizáció népszavazás általi ellehetetlenülése után alighanem azonos piaci értéket képviselő alternatívákat kellett Magyarországnak megajánlania. A nemzetközi tőke a fosszilis energiahordozók után az egészséges ivóvízben látja a legnagyobb üzleti lehetőséget. Nyilvánvaló, hogy a regionális vízműcégek öszszevonása, tőzsdei bevezetése is ezen érdekek kiszolgálását célozta. A Fidesz törvényi szinten készül rögzíteni, hogy a víziközmű-szolgáltatást végző gazdasági társaságok közösségi tulajdonból ne kerülhessenek át a magánszférába. Ahol mód lesz rá, szorgalmazni fogják a korábban koncessziós szerződéssel privatizált ellátórendszerek ismételt közösségi tulajdonba vételét. Hangsúlyozta, hogy az ivóvíz-szolgáltatás a természetes közösségi monopóliumok legfontosabbika, ezért minden elemével együtt közösségi tulajdonban kell maradnia, illetve kerülnie, hiszen a vízkészletek feletti rendelkezési jog az ellátás biztonsága mellett nemzetbiztonsági kérdéssé vált.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.