Elszakadás és útkeresés

Három nap után igen vegyes képet kaphatunk a mai fiatal filmről Torinóban. A rendezők többségét a felnőtté válás, a magány, a bizonytalanság foglalkoztatja, s nem látják túl derűsen a jövőt.

2009. 11. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

(Torino)

Szervezetten és zökkenőmentesen zajlik Észak-Olaszország kiemelt filmes mustrája. Az üvegházhatás jótékony hatása és a tíz fok feletti idő miatt a cafetériák és ristoranték újra kipakolták asztalaikat és székeiket, a hálás járókelők pedig önfeledten korzóznak a Via Pón. A filmektől tikkadt néző kétségtelenül széles választékát találja Torinóban a gasztronómiai egységeknek, s ha idejéből nem futja egy akkurátusan – és ennek megfelelően jó ideig – készülő lasagnéra, bolognai spagettire vagy ízletes pizzára, egy gelatériában belekóstolhat a messze földön híres torinói édességek valamelyikébe, éberségét pedig a piemonti kávék és latték biztosíthatják.
Mivel Torino vállaltan a fiatal filmesek seregszemléje (a feltörekvő és egyre nagyobb nemzetközi szerepet követelő miskolci Cinefest fesztiválhoz hasonlóan), ezért a versenyprogramba első, másod-, harmadfilmesek kerültek, sőt a nagy zsűriben is két fiatal első filmes képviseli a generációt. Nem csoda hát, ha az alkotók egy része ismeretlen, s éppen ezért szokott egy-két csiszolatlan gyémánt felbukkanni a piemonti hegycsúcsok árnyékában. Igaz, a huszon-egynéhány éves filmesekről még elég nehéz megmondani, hogy milyen karriert futhatnak be, tehetségük azonban már ekkor meg-megvillanhat.
Az már most látszik, hogy a fiatalokat világszerte továbbra is különösképpen foglalkoztatja a családtól való elszakadás, a magány és az útkeresés; hol drámai, hol humorosabb kontextusban beszélnek a világ komplexitásáról, az élet kiszámíthatatlanságáról – legyen akár japán, chilei vagy amerikai az alkotás. A Torso (Torzó) című japán filmben gyermekkori családi trauma, párkapcsolati kudarc vezet a hősnő elmagányosodásához, aki még az emberi érintéstől is retteg, s végső menedékképp egy torzóhoz menekül. Az egyetlen lelki és testi társsal való kapcsolatának megértését segíti, természetét ellenpontozza csélcsap húga feltűnése, aki maga is egy kifulladóban lévő kapcsolatban vergődik, s bár még tűri párja erőszakosságát, de terhessége megváltoztatja gondolkodásmódját. Az amerikai független film, You Won’t Miss Me (Nem fogsz hiányozni) 23 éves, pszichiátriáról szabaduló főszereplőnője, Shelly sem képes beilleszkedni a felgyorsuló világba, sem nőkkel, sem férfiakkal nem képes harmonikus kapcsolatot kialakítani, egyedül pszichiátere jelent kapcsolódást a való élethez. A chilei La Nana (A dadus) középkorú bejárónője ismeretlen múltbeli okoknál fogva nem tart kapcsolatot rokonaival, új családjának tekintve munkaadóit, s képtelen normális kapcsolatot teremteni más emberekkel, illetve férfiakkal.
A továbbiakban Fülöp-szigeteki, kínai, román és német fiatal rendezők mutatkoznak be, csütörtökön pedig a fesztivál díszvendége, Francis Ford Coppola is megérkezik Torinóba.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.