Filmesek, rendőrök, Michael Moore

Hegyi Zoltán
2009. 11. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Most már értem, miért bolyongott összevissza Svejk Ceske Budejovice körül a ködben. Ma is embert próbáló feladat kitalálni a városból, a katasztrofális eligazító táblák csak rontanak a helyzeten, de aztán gyönyörű az út Jihlava felé, mesebeli erdőkön át, amelyekbe néha belefűrészeltek egy falut, hívogató hostineccel a közepén. Aztán Jihlavában az tematizálja a közbeszédet, hogy a csehekkel már megint ki akarnak tolni, nem elég, hogy az amerikaiak Budweiser néven mérik azt a borzalmat, ami még egy gyenge tízessel sem ér fel, most meg a tót atyafiak tenyereltek bele a Becherovka-bizniszbe, ami pedig köztudomásúlag karlovacki csehicum.
És persze a filmek, hiszen már tizenharmadszor rendezik meg itt a nemzetközi dokumentumfilm- fesztivált, Marek Hovorka és lehetetlent nem ismerő tettestársai a semmiből hozták létre Közép-Európa legnagyobb ilyen jellegű eseményét. A dokumentátorok vidám ünnepének egyik komoly dobása a meglehetősen ellentmondásos személyiségnek tűnő, de egyre konzekvensebb Michael Moore vadonatúj filmjének vetítése volt eddig. Néhány éve még odavolt Al Gore-ért (nyilván a Bushnál mindenki jobb vezérfonal jegyében), de most már láthatóan egyáltalán nincsenek illúziói, A Capitalism: A Love Story című kétórás film konkrétan azt mutatja be, hogy a kapitalizmus úgy, ahogy van, gonoszabb a gonosznál, és megreformálhatatlan. Politikusokkal és gazdasági szakemberekkel konfrontálódik rokonszenvesen nyersen, és mindvégig arra a logikus kérdésre keresi a választ, hogy mire tetszenek fordítani az adófizetők (vö. rabszolgák) pénzét. Nyilván hamarosan arra is rájön, hogy a fenntartható fejlődés is csak maszlag, és akkor abból is lesz film, kivárjuk.
Nagyon szeretik itt a műfajt. Ez abból is látszik, hogy a Last Recital of Egon Bondy című film világpremierjét a leglehetetlenebb látószögekből követte nyomon a Dukla mozi közönsége. Úgy mint az első sor előtt földön fekve, a vászon melletti oldalajtónál állva, a csilláron lógva. Jan Foukal rendező és stábja elkezdett forgatni egy klasszikus beszélő fejes filmet a karizmatikus filozófusról és költőről, Hrabal úr országos cimborájáról, ám közben meghalt a főszereplő, és ez kissé átstrukturálta a forgatókönyvet. Bondy zsenialitására jellemző, hogy még halálával is beleszólt az életbe, a filmbe, abba a dokumentumba, amit mindanynyiunkról készítenek, ahogy azt Ken Kesey oly szépen megfogalmazta, midőn éppen eltapsolta a Kakukkfészek teljes honoráriumát. Nekem is lett egy dokumentumfilmem rögtön érkezéskor.
Borzalmas, szégyenteljes helyen parkoltam le, jó, nem mozgássérülteknek fenntartott parkolóban, de mégiscsak a járdán, mert nem volt más választás. Az akkreditációs procedúra végeztével egy rendőr várt az autó mellett. Kifogástalan angolsággal közölte, hogy ezzel az erővel a zebrára is állhattam volna, majd kioktatás, beszólás, büntetés helyett a rendőrautó elvezetett a szállásomig, ahol lett is némi respektem. Azt hiszem, ezt nevezik országimázsnak. Egyébként a jihlavai sört Jezeknek hívják. Ez magyarul sünt jelent.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.