Ismét megbénulhat a vasúti közlekedés

Bejelentette az öt reprezentatív vasutas-szakszervezet: figyelmeztető sztrájkot tart ma délelőtt 10 és 12 óra között a mellékvonalak tervezett bezárása elleni tiltakozásul.

Bákonyi Ádám
2009. 11. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ez várhatóan káoszt okoz a vasúti közlekedésben, mivel nem sikerült megállapodni a sztrájk alatt biztosítandó még elégséges szolgáltatásról sem. A MÁV 78 vonat közlekedtetésére tett javaslatot, amely a frekventált vonalakon egy-egy vonatpár közlekedését jelentette volna. A szakszervezeti ajánlat viszont csak az alapszolgáltatásokra vonatkozott, beleértve a vonatok fűtését, világítását, illetve eljuttatását a következő állomásig. Az érdekvédők azután döntöttek a közös nyomásgyakorlás alkalmazásáról, hogy a kormányt a tegnapi tárgyalási fordulón sem tudták meggyőzni arról: vonja vissza a vasút átalakítására tett koncepcióját és dolgozzon ki új, középtávú stratégiát. A kabinet jelenlegi tervei szerint jövőre negyvenmilliárd forintot vonnak el a MÁV-tól, 33 vonalat szüntetnek meg, amit több ezer vasutas elbocsátásával járna.
A szakszervezetek a tárgyalásokat folytatni kívánják a kormánnyal, a következő fordulóra jövő héten hétfőn kerül sor. A közelgő ünnepekre való tekintettel ezen a héten újabb sztrájkot már nem tartanak az érdekvédők. A szakszervezetek abban reménykednek, a mai munkabeszüntetés elegendő ahhoz, hogy holnapi ülésén a kormány elálljon a szándékától.
*
A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete már múlt hétfőn éjféltől reggel kilenc óráig tartott úgynevezett gördülő sztrájkot a tervezett elvonások elleni tiltakozásul. A munkabeszüntetéshez a vártnál kevesebben csatlakoztak, igaz, még így is sikerült megbénítani a vasúti közlekedést. Andrási Miklós, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója elmondta, a szakszervezetektől ígéretet kaptak arra, hogy érdemi észrevételeket tesznek a kormány javaslatához, amelyekre holnapig reagál a kabinet. A vasúttársaság a következő tárgyalásra kidolgoz egy foglalkoztatáspolitikai koncepciót, amely megnyugtatóan rendezi az esetlegesen érintett vasutasok foglalkoztatási helyzetét. A harminchárom vonal bezárása pedig kormányzati döntés lesz – mondta Andrási.
A Fidesz arra hívta fel a figyelmet, hogy a kormány olyan vasútvonalat is bezárna, amelyet a közelmúltban újítottak fel, vagy éppen a leállítással egy időben folynak rajta felújítási munkák. Fónagy János példaként említette a Veszprém– Zirc vonalat, amelyen gőzerővel folynak a vágányfelújítási munkák, mégis szerepel a megszüntetendő vonalak között. Nemcsak ártanak, hanem egyszerűen ostobaságokat csinálnak – jelentette ki a szakpolitikus. Hangsúlyozta, a Fidesz a rendeltetésszerű működésnek a híve, a vasútnak az a dolga, hogy menjen, a vasutasok sem szeretnek sztrájkolni. Azért a helyzetért azonban, hogy a vasutasoknak nincs más lehetőségük, mint beszüntetni a munkát, a kormány felel – emelte ki.
Eközben tegnap elmúlt a sztrájkveszély a Volán-társaságoknál, miután keretmegállapodást írtak alá a helyközi közösségi közlekedés átalakításáról a Volán-szakszervezetek a kormány képviselőjével. Az érdekképviseletek legalább 2010 végéig vállalják a munkabéke fenntartását.

Az MSZP tovább egyeztetne. További információkat tart szükségesnek a szocialista frakció ahhoz, hogy a közösségi közlekedés átalakításáról, így a szárnyvonalak bezárásáról is állást tudjon foglalni – mondta Göndör István, az MSZP parlamenti frakcióvezető-helyettese.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.