Ez várhatóan káoszt okoz a vasúti közlekedésben, mivel nem sikerült megállapodni a sztrájk alatt biztosítandó még elégséges szolgáltatásról sem. A MÁV 78 vonat közlekedtetésére tett javaslatot, amely a frekventált vonalakon egy-egy vonatpár közlekedését jelentette volna. A szakszervezeti ajánlat viszont csak az alapszolgáltatásokra vonatkozott, beleértve a vonatok fűtését, világítását, illetve eljuttatását a következő állomásig. Az érdekvédők azután döntöttek a közös nyomásgyakorlás alkalmazásáról, hogy a kormányt a tegnapi tárgyalási fordulón sem tudták meggyőzni arról: vonja vissza a vasút átalakítására tett koncepcióját és dolgozzon ki új, középtávú stratégiát. A kabinet jelenlegi tervei szerint jövőre negyvenmilliárd forintot vonnak el a MÁV-tól, 33 vonalat szüntetnek meg, amit több ezer vasutas elbocsátásával járna.
A szakszervezetek a tárgyalásokat folytatni kívánják a kormánnyal, a következő fordulóra jövő héten hétfőn kerül sor. A közelgő ünnepekre való tekintettel ezen a héten újabb sztrájkot már nem tartanak az érdekvédők. A szakszervezetek abban reménykednek, a mai munkabeszüntetés elegendő ahhoz, hogy holnapi ülésén a kormány elálljon a szándékától.
*
A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete már múlt hétfőn éjféltől reggel kilenc óráig tartott úgynevezett gördülő sztrájkot a tervezett elvonások elleni tiltakozásul. A munkabeszüntetéshez a vártnál kevesebben csatlakoztak, igaz, még így is sikerült megbénítani a vasúti közlekedést. Andrási Miklós, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója elmondta, a szakszervezetektől ígéretet kaptak arra, hogy érdemi észrevételeket tesznek a kormány javaslatához, amelyekre holnapig reagál a kabinet. A vasúttársaság a következő tárgyalásra kidolgoz egy foglalkoztatáspolitikai koncepciót, amely megnyugtatóan rendezi az esetlegesen érintett vasutasok foglalkoztatási helyzetét. A harminchárom vonal bezárása pedig kormányzati döntés lesz – mondta Andrási.
A Fidesz arra hívta fel a figyelmet, hogy a kormány olyan vasútvonalat is bezárna, amelyet a közelmúltban újítottak fel, vagy éppen a leállítással egy időben folynak rajta felújítási munkák. Fónagy János példaként említette a Veszprém– Zirc vonalat, amelyen gőzerővel folynak a vágányfelújítási munkák, mégis szerepel a megszüntetendő vonalak között. Nemcsak ártanak, hanem egyszerűen ostobaságokat csinálnak – jelentette ki a szakpolitikus. Hangsúlyozta, a Fidesz a rendeltetésszerű működésnek a híve, a vasútnak az a dolga, hogy menjen, a vasutasok sem szeretnek sztrájkolni. Azért a helyzetért azonban, hogy a vasutasoknak nincs más lehetőségük, mint beszüntetni a munkát, a kormány felel – emelte ki.
Eközben tegnap elmúlt a sztrájkveszély a Volán-társaságoknál, miután keretmegállapodást írtak alá a helyközi közösségi közlekedés átalakításáról a Volán-szakszervezetek a kormány képviselőjével. Az érdekképviseletek legalább 2010 végéig vállalják a munkabéke fenntartását.
Az MSZP tovább egyeztetne. További információkat tart szükségesnek a szocialista frakció ahhoz, hogy a közösségi közlekedés átalakításáról, így a szárnyvonalak bezárásáról is állást tudjon foglalni – mondta Göndör István, az MSZP parlamenti frakcióvezető-helyettese.
Nem Orbán-rajongó a brit komikus, de szerinte a magyar családpolitika a legprogresszívebb ötlet Európában















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!