Lapos föld Párducistennel

Pethő Tibor
2009. 11. 04. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A gondolkodás, a cselekvés lehetőségének végtelen variációja természetes módon adott az egyes ember és akár egy közösség életében. Minden pillanatban döntenünk kell, és választásunk nyomán a világ szétszakad a cselekedetünkkel továbbvitt eseményláncolatra és a soha meg nem valósuló történésekre. Amelyek mégis léteznek valamiképp, az elménkben s a kollektív gondolkodásban. Innen indul Pintér Béla új művében: egy soha nem létezett valóságot teremt, speciális törvényszerűségekkel, amelyek nézőpontunkból zavarosnak, meghökkentőnek, máskor kézenfekvően mulatságosnak hatnak. A félhomályos, gyertyákkal világított színen lassan forog körbe a tojás alakú tér: a lapos földgömb, ahogy a kutatók erre – a szöveg szerinti – Lilistöl és Dörzsönytöl délre, a Budapest mintájára kreált fővárosban rádöbbentek.
A tipikus események történhetnének nálunk vagy akár a mi ismert világunkkal párhuzamosan létező valóságban, „ahol ugyanúgy 2009. október elsejét írnak, mint mi, de nem a Párducisten földre szállásától számítják az időt, hanem valamiféle Emberisten születésétől. Ugyanúgy a Máglya folyó két partján élnek, mint mi, de nekik sokkal több hídjuk van, mint nekünk, és a folyót sem Máglyának, hanem mondjuk Dunnának nevezik” – ahogy ez a színen elhangzik. Fontos alapvonása a darabnak a relativitás. A vallás misztikumából kiinduló, az ember alkotta tárgyiasult valóság, amelyben egészen konkrétan megjelenik a kultusz, természetesen idézőjelbe kerül, épp a konkrétumokban rejtőző viszonylagosság miatt. Következetes alkalmazkodás ez a darab belső törvényszerűségeihez.
A görög sorstragédiákkal rokon egyéni tragédiák hasonló módon relatívnak tűnnek: ironizáló, s így végső soron tragikomikus jelleget adva a hősök bukásának. A párhuzammal relativizált világnak köszönhetően kerülnek szintén idézőjelbe tehát az egyéni élettörténetek a közösségi történetfolyam javára. A helyszín nagyrészt egy iskola, a társadalmi feszültségekkel elegyített emberi zűrzavarok megjelenítésére legalkalmasabb tér, ahol a tanári (mesterséges) beszédmód keveredik a diákok nyelvével s a rádió hivatalos hangvételű megszólalásaival, szerencsésen tágítva az értelmezési lehetőségeket.
A darab egyúttal a jövőben játszódik, ahol a párhuzamos jelen immár a régmúlt, az ókor. Sugallja ez a világ menetének önmagába forduló körforgását is, amely ugyanakkor helyenként erőltetett dialógusokra ad lehetőséget. Sajnálatos dramaturgiai döccenő a jobbágyfiú lebegése a semmiben: funkciója bizonytalan, tragédiája s egyáltalán létezése is feleslegesnek tűnik.
A legkiemelkedőbb alakítás a főpap Thuróczy Szabolcsé, a színvonalas színészi játékból Pintér Bélát, Roszik Hellát és Friedenthal Zoltánt lehet kiemelni.
Nem állíthatom, hogy Pintér Béla legjobb darabját láttam. A Parasztoperával és A démon gyermekeivel semmiképp sem vetekedhet. Jelöl ugyanakkor egy új irányt: mintha finom negyedfordulatba kezdett volna a társulat, a szatírára épített társadalomkritikai élhez hozzáadott alternatív filozófiai gondolatokkal.
(Párhuzamos óra. Írta és rendezte: Pintér Béla.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.