Nem nulláról, hanem mínuszról fogunk indulni

Győri Enikő
2009. 11. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Európai Uniónak jelenleg a második világháború utáni időszak legmélyebb recessziójával kell szembenéznie: 4 százalékkal csökken a gazdasági teljesítmény, 10,9 százalékra nő a munkanélküliség, vagyis várhatóan további 8,5 millió uniós polgár kerül ki a munkaerőpiacról 2010 végéig. 2008 ősze óta a vezető gazdasági hatalmak (G20) kormányai és jegybankjai soha nem látott, összehangolt válságkezelő intézkedéseket jelentettek be.
Egyrészt folyamatban van a korlátozásoktól mentes, a piac mindenhatóságában bízó gazdaságpolitika revíziója. Nem a piacgazdaság (Európában a szociális piacgazdaság) került válságba, hanem annak egy eltorzult válfaja; egyelőre úgy tűnik, minden szereplő elkötelezett a korrekció, azaz a megfelelő szabályozás kialakítása, az állam szerepének meghatározása, a visszaélések felszámolása iránt. Nemzetközi szinten megindult végre a harc az adóelkerülés ellen; az adóparadicsomok megregulázására sosem volt még olyan jó esély, mint most. Az elmúlt egy év alatt például hetven, adóhatóságok közötti információcserét előirányzó kétoldalú megállapodás született a világban, több, mint az elmúlt tíz évben összesen.
Másrészt olyan intézkedéseket foganatosított az államok nagy része, amelyek jelentősen lazították mind a monetáris, mind pedig a költségvetési politikákat. 2009–2010-ben az EU-ban körülbelül 5 százalékos költségvetési lazítás várható. Ez nagyságrendileg hasonló összeg, mint amennyit az Egyesült Államokban pumpáltak élénkítés céljából a gazdaságba. Mindennek következtében az Egyesült Államokban már a GDP 9,9 százalékára rúg a költségvetési hiány. Hasonlóképpen emelkedik a deficit az EU tagállamainak többségében is; idén öt tagállamban kúszik tíz százaléknál magasabbra, s immár húsz ország ellen folyik túlzottdeficit-eljárás.
Az Európai Unió 2008 novemberében fogadta el gazdaságösztönzési tervét, amelynek célja a tagállamok nemzeti szinten hozott gazdaságélénkítési lépéseinek összehangolása volt. A foganatosított intézkedések kétféle módon, adócsökkentéssel és kiadásnöveléssel kívánják mérsékelni a fogyasztási és beruházási hajlandóság visszaesését. Az EU az adócsökkentés kapcsán javasolja a tagállamoknak az élőmunkát terhelő adók és járulékok csökkentését, a fogyasztást terhelő adók ideiglenes mérséklését, valamint a K+F (kutatás-fejlesztés) tevékenység társaságiadó-kedvezményekkel való ösztönzését. A kiadási oldalon két szempontot érvényesít: egyfelől a válság által leginkább sújtott kis- és közepes vállalkozások támogatására helyezi a hangsúlyt, másfelől pedig rendelkezik a nagy infrastrukturális beruházások kifizetéseinek felgyorsításáról, valamint a válság által különösen sújtott iparágak – mint az építőipar és autóipar – állami támogatásáról.
Mindezzel összhangban az adócsökkentés három formáját alkalmazták a tagállamok: négy ország (Belgium, Spanyolország, Portugália és az Egyesült Királyság) a normál áfakulcsot csökkentette, az élőmunkaterhek mérséklését öt ország alkalmazta (Németország, Portugália, Szlovákia Finnország, Svédország), míg a társasági adó csökkentésével és a társaságiadó-kedvezmények körének bővítésével hét ország (Dánia, Németország, Franciaország, Olaszország, Lengyelország, Svédország és Szlovénia) élt.
Az Európai Bizottság legutóbbi előrejelzése alátámasztja a gazdaságélénkítő program sikerességét. Noha a helyzet még törékeny, már mutatkoznak pozitív jelek. Az első negyedéves 2,4 százalékos visszaesést követően a második negyedévben már csak 0,2 százalékos volt a recesszió, sőt a következő negyedévben már növekedés várható. A munkanélküliség növekedési üteme lassul; míg 2009 első négy hónapjában 0,3 százalékkal emelkedett, addig a májustól júliusig tartó időszakban már csak 0,1 százalékkal. Így nem véletlen, hogy Európában ma már az a fő beszédtéma, mikor s miként lehet visszatérni a normális kerékvágásba, azaz hogy kell leállítani a válságüzemmódot. A költségvetések túlköltekezése, mindenki tudja, veszélyes játék; azon túl, hogy az unióban szentírásnak tartott stabilitási és növekedési paktumba ütközik, a jövő generációinak bőrére megy, hiszen egyértelműen az adósságállomány növekedéséhez vezet. Felelős politikusok ezt hosszú távon tehát nem művelhetik. A jelenlegi tervek szerint 2011-től minden tagállamnak meg kell kezdenie a hiány lefaragását, évi minimum 0,5 százalékkal.

Válságkezelés itthon, Európa-ellenes megoldások
A magyar kormány 2002 óta mindezzel ellentétes utakon jár; gazdaságpolitikája folyamatosan figyelmen kívül hagyja a vonatkozó uniós ajánlásokat és gyakorlatot. Míg mások a könnyebb időkben, 2006-ig óvatosan költekeztek, a szocialista–liberális koalíció óriási költségvetési hiányt halmozott fel, s lettünk vele negatív rekorderek. Ráadásul a kormány hamis adatokat szolgáltatott az uniónak, s a természetszerűleg megindított túlzottdeficit-eljárás során három alkalommal sem tudtuk tartani a konvergenciaprogramban tett saját vállalásainkat. Ilyen még soha egyetlen tagállammal sem fordult elő az unióban. Így Magyarország minden hitelét elvesztette partnerei szemében.
Mindezek következtében a világgazdasági válság 2008 szeptemberében sokkal súlyosabban érintette hazánkat, mint régiós versenytársainkat. A magyar állam gyakorlatilag csődbe jutott, ami egyenes következménye volt a felelőtlen kormányzati költekezésnek és a 2006-os, az adóterhek növelésére épülő hibás kiigazításnak, ami lenullázta a gazdasági növekedést. Csak a nemzetközi szervezetek (IMF, EU, Világbank) 20 milliárd eurós pénzügyi gyorssegélyén múlt, hogy az ország elkerülte a teljes gazdasági összeomlást. A külföldi befektetők bizalomvesztését jelezte a forint jelentős, több mint húszszázalékos leértékelődése, ami pedig 1,7 millió devizahitellel rendelkező magyar polgár törlesztőrészletét emelte meg.
A válság tovább gyorsította a leszakadást a régiós versenytársainktól. A magyar GDP-csökkenés (–6,7 százalék) többszöröse a régióban utánunk következő cseh értéknek (–2,7 százalék). Államadósságunk 2009-ben közel nyolcvan százalékra emelkedik, és ez több mint húsz százalékkal haladja meg az utánunk következő lengyel államadósság nagyságát. Az életszínvonal tekintetében, aminek az egy főre jutó GDP a legfontosabb mérőszáma, 2002 óta a lista éléről sereghajtóvá csúsztunk vissza; az egész régióban egyedül nálunk van e tekintetben csökkenés; mindenhol máshol kimutathatóan jobban élnek a polgárok, mint korábban. A 2010-es előrejelzések szerint a visegrádi országok közül csak hazánkban folytatódik a visszaesés, a többiek már növekedéssel számolnak.
A kormány válságkezelés címén hozott intézkedései csak tovább mélyítik a recessziót. Míg mindenki más tavaly óta lazít a költségvetési politikáján, mi megszorítunk. Egyedül a hiányra figyel a kormány, a munkanélküliséget hagyja elszaladni. A szocialista kormány hiteltelenségét valamennyi magyar állampolgárnak kell állnia az államadósság (fejenként 2 millió Ft!) után fizetett magasabb kamatok formájában. Míg Magyarországon kamatkiadásokra a GDP 4 százalékát költjük, addig ez a visegrádi hármak összesített adósságszolgálatának csak 1,7 százalékát teszi ki.
Szembemegyünk az EU gazdaságösztönzési csomagjának alapvetéseivel is, amikor a kormány adócsökkentés helyett adót emel: 20-ról 25 százalékra növeli az áfakulcsot (2009. július), a társasági adó kulcsát 16-ról 19 százalékra emeli (2010-től), az átlagkeresetűek adóterhelése pedig még mindig a második legnagyobb az EU-ban, és érdemben nem fog csökkenni jövőre sem. A magyar kormánynak már 2008-tól lehetősége lett volna, hogy például a munkaintenzív szolgáltatások áfakulcsait csökkentse, ezzel azonban mind a mai napig nem éltünk. Pedig az egyes kisipari szolgáltatásokra (mint például kis értékű javítás, szerelés, takarítás, szociális ellátások) alkalmazott csökkentett áfakulcs a költségvetés számára is pluszbevételt jelenthetne. A jelenlegi magas és kiszámíthatatlan adórendszer miatt a magyar kis- és közepes vállalkozások működési stratégiájává vált az adóelkerülés és az illegális foglalkoztatás, aminek következtében a hazai foglalkoztatási ráta kiugróan alacsony. A munkaképes lakosságnak csak 56,7 százaléka dolgozik, ami Máltát leszámítva a legalacsonyabb érték az egész EU-ban. Az adócsökkentést azért is érdemes lenne a kormánynak megfontolnia, mivel a feketegazdaság a GDP 7,5 százalékának megfelelő költségvetésibevétel-kiesést okoz. A közbeszerzések hetven-kilencven százalékát befolyásolja a korrupció, milliárdok folynak el adóelkerülés révén, s parkolnak offshore cégekben; a kormány érdemben e téren sem jutott előbbre.
Az Európai Unió szerint csak az adócsökkentésre és a kiadások növelésére egyaránt építő gazdaságpolitika képes hatékony válságkezelésre. Magyarország ezzel ellentétes pályán mozog: az elmúlt hét év elhibázott gazdaságpolitikájának eredményeképpen nem tudja élénkíteni a gazdaságot, a nemzetközi pénzügyi szervezetek által diktált költségvetési megszorítások árán csökkenő költségvetési hiány pedig tovább szűkíti a vásárlóerőt, mélyítve ezzel a recessziót. Mindezek következtében a kilábalás nálunk sokkal lassúbb és nehezebb lesz; míg partnereink már kifelé kapaszkodnak a bajból, és a jövőről gondolkodnak, mi egy helyben járunk.
A majdan megalakuló új magyar kormány legfontosabb feladata a hitelesség visszaszerzése. Nem lesz könnyű nemzetközi partnereinkkel elfeledtetni az elmúlt hét év hazugságait; nem nulláról, hanem mínuszról fogunk indulni. Amíg ez nem történik meg, addig maradunk a fekete bárány, akire ujjal mutogatnak. Most ugyanis hiába hozakodunk elő bármilyen, egyébként jogos érvvel az unióban zajló viták során, megkapjuk: Magyarország ne ugráljon, örüljön, hogy a nemzetközi segítségnek köszönhetően nem ment csődbe. Ezen változtatni csak hiteles személyekkel, gyökeresen új program birtokában, tisztességesen kormányozva lehet. Ez az emberpróbáló feladat vár az új magyar kormányra.

A szerző közgazdász, néppárti európai parlamenti képviselő

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.