Összefogtak a cégek

Magad uram, ha nincs szolgád – mondhatnák azok a magyar kis- és középvállalkozások, amelyek az egy éve tartó gazdasági válságban a kormánytól remélt mentőöv híján önerőből nekiláttak, hogy megmentsék a hazai piacon bukdácsoló, családok megélhetését jelentő kisboltokat.

2009. 11. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tovább esett a kiskereskedelmi forgalom. Augusztusban tovább esett a hazai kiskereskedelmi forgalom, a kiskereskedelmi üzletek változatlan áron számított eladási forgalma – a naptárhatástól megtisztított adatok alapján – 2009 első nyolc hónapjában 4,2, augusztusban 7,2 százalékkal maradt el az előző év azonos időszakitól – közölte csütörtökön a Központi Statisztikai Hivatal (KSH). A szezonális és naptárhatástól megtisztított adatok szerint 2009. augusztusban a kiskereskedelmi eladások volumene 0,7 százalékkal mérséklődött az előző havihoz képest. Júliusban a havi visszaesés magasabb, 2,4 százalék volt, az egy évvel korábbihoz viszonyítva azonban az augusztusinál kevésbé, 6,7 százalékkal csökkent a forgalom. Tavaly augusztusban a volumen júliushoz képest 0,2 százalékkal, az egy évvel korábbihoz képest 1,4 százalékkal csökkent. Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelmi üzletek változatlan áron számított forgalma 2009 első nyolc hónapjában 3,4, augusztusban 6,6 százalékkal esett vissza az előző év azonos időszakához képest. Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelem augusztusi eladásai 0,9 százalékkal mérséklődtek az előző havihoz viszonyítva.


Miközben hónapok óta képtelen kimászni a gödörből a magyarországi kereskedelem, s a forgalmi adatok minden területen kétszámjegyű veszteségeket mutatnak, egyre több magyar vállalkozás ismeri fel, hogy szövetségbe tömörülve nagyobb piaci erővel bírnak a multinacionális társaságokkal szemben. Nemrég a hazai barkácspiac kis- és közepes vállalkozásai alapítottak érdekszövetséget Ezermester Magyar Barkács Kereskedelmi Szolgáltatói és Ügynöki Kft. néven. Céljuk, hogy megőrizzék versenyképességüket a Magyarországon jelen lévő multiláncokkal szemben, ennek érdekében a kkv-k védelmét szolgáló üzleti stratégiát dolgoztak ki, és beszerzéseikkor előnyben részesítik a hazai gyártású termékeket.
– A Magyarországon jelen lévő multinacionális barkácsáruházláncok a piac mintegy 55 százalékát tudhatják magukénak, s évente hozzávetőlegesen 165-170 milliárd forint forgalmat bonyolítanak. A kisebb vállalkozások aránya 45 százalékot tesz ki, amelyek az öt multinacionális lánc összesen 64 barkácsáruházával próbálják felvenni a versenyt – mondta el Bakos Miklós, a kezdeményezés ötletgazdája. Úgy véli, azért van szükség összefogásra, mert a multinacionális barkácsláncok a hazai piacon óriási előnyben vannak a magyar vállalkozásokkal szemben. Így például a tőkeerősség, az adómentesség, a beszállítókkal szemben kiharcolt rendkívül kedvező feltételek, valamint a széles áruválaszték mind a multik előnyére válik, míg erős márkanév és nagy forgalom nélkül labdába sem rúghatnak a magyarok által működtetett, kisebb üzletek. Holott nagyjából 8-10 ezer család megélhetését biztosítják az önálló barkácsboltok, ezért a talpon maradáshoz közös beszerzésre és egységes reklámra van szükségük – állítja az Ezermester Magyar Barkács Kft., amely egyfajta közvetítői, ügynöki szerepet tölt be tagjai között.
– Szeptember elején kezdtük a szervezést, jelenleg 16 társult tagunk van, de év végére 75 barkácsboltot szeretnénk a tagok között tudni, mivel igazán kedvező kereskedelmi tárgyalásokat nagyobb táborral bonyolíthatunk le – fejtette ki Bak Péter, a kft. ügyvezetője. A tagok közös beszerzéssel oldják meg az árupótlást, s a forgalom egy százaléka a kft. közvetítői jutaléka lesz, amely lehetővé teszi a fejlesztéseket, az együttműködés további elmélyítését, valamint az oktatást. A forgalom másik egy százaléka a csatlakozott üzleteknek jár vissza.
– A multik nem fojtják el a magyar barkácspiacot, mert az nem is létezett – véleményezte lapunknak a magyar összefogásról szóló hírt Szita Mária, a Praktiker beszerzési igazgatója. Úgy véli, a piacot a nagy barkácsáruházak lendítették fel, előttük ugyanis csak a tüzépek és az Ezermester, illetve a kertészeti profilú Hermes boltok léteztek, igen szűkös kínálattal. A vevőnek üzletről üzletre kellett „zarándokolnia”, ha több mindent akart venni, a választék pedig a jelenlegi töredékét sem érte le – jegyezte meg az igazgató, hozzátéve: egyelőre nehezen mérhető fel, hogy a Praktiker szempontjából mekkora lesz ez az új erő, s egyáltalán, működőképes-e.
– Nem tekintjük ellenségnek a kisebb boltokat, s tudatosan semminemű harcot nem folytatunk ellenük, hiszen ők más koncepciót folytatnak már csak a méretüknél fogva is. Megjegyzem ugyanakkor, hogy a kisebb boltok áfa és számla nélküli „akcióival” szemben sokszor éppen a barkácsáruházak nem tudnak mit kezdeni – fűzte hozzá Schlemmer Zoltán, a Praktiker értékesítési igazgatója.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.