Tócsni és flódni

Gimnazistakorában Szarvas tűzoltózenekarában muzsikált, manapság a legkeresettebb zenészek közé tartozik. Dudál, szaxofonozik, s vonós hangszereken is játszik. Számos más és más műfajt megszólaltató együttesnek is tagja, igyekszik összekapcsolni az egymástól idegennek tűnő zenei folyamatokat.

K. Tóth László
2009. 11. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Miként került kapcsolatba a zenével?
– Az általános iskolában ének-zene tagozatos voltam. Fuvolázni tanultam a zeneiskolában Kozák Lajos zenetanár irányításával, barátokon keresztül jött a rock, onnan az autodidakta gitáros alapállás, de volt egy pont, amely a zene eksztatikusabb oldalára terelt. Dankó Ervin barátom nyolcadikos koromban megmutatta, miként lehet fényorgonát készíteni a hangszóró-csatlakozóba dugott kis égőből, mindezt diszkózenére – nagyon elkapott a ritmus! A tűzoltózenekarnak – amelynek tizennégy évesen lettem a tagja – volt valami népikollégium-fílingje: a próbák meghitt hangulatban zajlottak, sokat beszélgettünk, az idős emberek meséltek a frontélményeikről és egyéb kalandjaikról, s az egymás iránti tisztelet is átlengte a próbák légkörét. A zenészek ráadásul nem csak fúvós hangszereken játszottak. Voltak, akik lakodalmakban is muzsikáltak, hegedültek, brácsáztak, bőgőztek, mindegyiknek volt váltóhangszere – mini zenésztársadalom élte ott az életét.
– A duda és a szaxofon mellett ön is játszik vonós hangszereken…
– Főleg brácsázom, de otthon hegedülni és bőgőzni is szoktam. Egyetlen felvétel jelent meg, amelyen bőgőzöm: Illés-feldolgozást játszom a Balaton együttesben az Illésék tiszteletére készült lemezen. Gitáros korszaka szinte minden zenésznek volt, még a karmesterekről is kiderül, hogy tudnak gitározni. Nekem is volt blueskorszakom. Ebben a periódusban találkoztam Szokolay Balázzsal, aki akkor még nem volt Dongó, s a mai napig tart a barátságunk. Sok hangzással a középiskolai években ismerkedtem meg. Tóth Tamással, a szarvasi dzsesszmágussal és Frecska Sándorral, zenerajongótársammal hallgattuk a lemezeket, amelyekkel be tudtak vezetni ebbe a világba. A dzsessznek egyből olyan kamrái nyíltak ki számomra, amelyeket nem a mainstream, nem a klasszikus dzsessz, hanem – utólag – a világzene elnevezést megelőző világzene kategóriába sorolnék. Ám ezzel egy időben volt egy másik vonal is: Molnár Miklós, aki később az Ökrös-együttesben Ökrös Csaba mellett másodhegedűsként játszott, ott tanított a szarvasi főiskolán, s a népzenét játszó Forrás együttes prímása volt. Nem tudom, mit tanított a főiskolán, de engem zenélni.
– A szakdolgozatát melyik intézménynek írta?
– A pécsi Janus Pannonius Tudományegyetem tanárképző főiskolájára jártam ének-zene-karvezetés szakra. A gimnázium és a pécsi évek között volt egy másik korszakom, elég kemény négy esztendő. 1984-ben érettségiztem, s utána előfelvételisként egy évre behívtak katonának, mert felvettek a szegedi Juhász Gyula Tanárképző Főiskolára, ahová a leszerelést követően el is kezdtem járni. Ám három hónap után rájöttem, hogy a matematika nem az én világom. Így aztán elhelyezkedtem a szegedi temetői kórusban, amelyet mindenki hullakórusnak nevezett. Temetésekre kellett járnunk énekelni: előfordult, hogy egyetlen nap öt temetés is volt három temetőben, s rohannunk kellett a villamoshoz, hogy átérjünk a következő helyszínre. Barokk és egyéb stílusú kórusműveket énekeltünk, például Bachot és Brahmsot, mindent, ami az akkori rendszerbe belefért, ennek megfelelően egyházi zenét viszont nem. Hevesi Tamás és a zongorista Szaniszló is énekelt ott, én utánuk kerültem az alternatív művészek eme világi gyűjtőhelyére, ahol elég nagy volt a jövés-menés. Ebbe az életformába belefért az is, hogy táncházban zenéljek, valamint a 8.15-ös egyetemi színjátszó társulatnak zenét is írjak. Ez idő alatt fél évre katonának is visszahívtak, mert ennyivel tartoztam még a honvédségnek. Ebből a korszakból emlékezetes még az akkori zenekarom, a Nyitnikék együttes – talán lehetett volna belőle underground együttes. Amikor viszont édesapám meghalt, hazaköltöztem Szarvasra, s képesítés nélküli napközis tanár lettem a kisegítő iskolában. Ott jöttem rá, hogy a cigány gyerekek sokkal jobban taníthatók, ha cigány nyelven oktatjuk őket. Ezért megtanultam tőlük kicsit cigányul, s így véget tudtam vetni az anarchiának. Cigányul matekoztunk, s ekkor már azon veszekedtek, hogy az osztásnál mennyi a maradék. Pécsett még tanultam cigányul, de mára csak anynyit tudok: Tavesz baxtalo! – Legyél szerencsés!
– Édesapja mit szólt a szegedi életéhez, a hullakórushoz?
– Nem adta rá az áldását, de mindig hagyta, hogy szárnyaljak. Amikor 1982. március 15-én a barátommal Szarvason megkoszorúztuk a Nagy-Magyarország közepét, azaz nemzetszín szalaggal körbetekertük az azt jelző szélmalomszerű építményt, akkor is a magam feje után mentem. Állítólag a rendőrségen is tudtak arról, hogy mi követtük el ezt a cselekményt, szóltak is a keresztapámnak, aki akkor a bíróságon dolgozott, hogy ejnye-bejnye… Apám fiatalon, ötvenkét évesen ment el, de csak ezután tudtam dönteni a zenei tanulmányokról. Komoly felkészülésbe fogtam. Sikerrel felvételiztem, s a főiskolán nagyon jó tanári kar vett kezelésbe, amely mindenben segített. Főleg abban, hogy az alapokban megerősödjek, a lemaradásomat behozzam. Számomra a kemény zenetanulás volt a lényeg. A pécsi korszakom nagyjából egybeesett a Kispál és a Borz megalakulásával is, és kezdetben sokat koncerteztem velük. Mindemellett együtt dolgozhattam Kovács Mártonnal, olyan táncossal, aki többször megszervezte az Eleven fesztivált, ahol a népzene és a néptánc kortárs művészetként illeszkedett abba a folyamatba, amely a képzőművészet, a könnyűzene és a dzsessz terén jól érzékelhetően benne volt a fiatalok életében. 1991-ben megalapítottam Hárságyi Péterrel a Mecseki Free együttest. Több fesztiválon felléptünk például a Dresch Quartettel is. Pécs nyitotta ki az időt és a teret számomra, megmutatta, hol a világ közepe, és hol vagyok én a világban, mi a barátság, a szeretet, a szerelem, a testvériség, a szellemiség, a hit, a művészet. Ezért mindig úgy térek oda vissza, mintha maradnom kéne még.
– A főiskola után mégis elhagyta Pécset.
– Igen, mert a nagy kihívás Budapest. Tanári állást kaptam a Kassák Lajos Gimnáziumban, s onnantól 2008-ig sokfelé megfordultam mint énektanár. Például a Kürt gimnáziumban tanultam meg síelni a diákokkal. Illetve az a két év ebből kiesik, amikor a Honvéd Együttesnél zenéltem. A Honvéd táncegyüttes zenekarában játszani nemcsak fix munkát jelentett, hanem komoly művészeti feladatokat is kiosztottak ránk, de egy idő után az ottani elfoglaltságot nehezebben lehetett összeegyeztetni a Vízöntő együttessel, a Grencsó Kollektívával, a Kampec Doloresszel és a Dél-alföldi szaxofonegyüttessel, ezért visszatértem a tanításos zenéléshez. A Vízöntőben még játszom, de volt pár év kihagyás, amikor belefogtam saját dolgaimba, amelyek előretörése új korszakot nyitott az életemben. Ez úgy kezdődött, hogy megalakult az Ágoston-trió, s aztán ebből kinőtt az Ágoston dudás formáció, amely jelenleg Agostones néven éli virágkorát. A közönségnek az az igénye, hogy ha van egy kedvenc együttes, akkor az maradjon együtt. A Dél-alföldi szaxofonegyüttes klubjai a Közgáz-dzsesszklubban, majd a Benczúr utcai Postás-dzsesszklubban csodálatosak voltak, de egyszer csak megváltozott minden, s nem tudtunk együtt maradni. Jött más. A Zuboly is az Agostonesszal szinte együtt alakult egy váratlan ötlet alapján: születésnapi bulira kellett összeszerveznem egy bandát.
– A közeljövőben mi várható öntől?
– Létrejött egy kínai–magyar projekt. Neve még nincs a gyereknek, talán Pentaton együttesnek kereszteljük. Ezenkívül létezik egy szlovák–magyar klezmerformáció egy szlovák rapperrel, egy szlovák dudással, egy magyar rapperrel, egy magyar klezmerénekessel, egy magyar kobzossal, és magam is játszom benne. A zenekar neve: Tócsni és Flódni, amely ugyancsak hallat majd magáról. S tavasszal újra bemutatják Dudaversenyemet a Váci szimfonikus zenekarral. A többi legyen meglepetés!
– A családjáról hallhatnánk néhány szót?
– A család Őrbottyánban él, két kislányunk van, Lili és Rebeka, feleségem pedig történelem–filozófia tanár egy gimnáziumban Újpalotán.
– Annyiféle stílust képvisel, amennyi száz zenésznek is sok lenne. Ön minek nevezné magát?
– Én zeneközelítőnek, music navigatornak tekintem magam. Ugyanis azzal kísérletezem, hogy miként lehet összekapcsolni egymástól idegennek tűnő zenei folyamatokat. Amit teszek, az zeneszervezés: népzene, dzsessz, könnyű és nehéz zene, illetve meghatározhatatlan zene összehangolása. Énekóráimon is az volt a célom, hogy élményt adjak a diákoknak, s a rezgések tudójává alakítsam őket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.