Két hetük lesz az ügyfeleknek arra, hogy a hitelszerződés aláírása után meggondolják magukat és elálljanak a kölcsöntől, sőt, a folyósítást követően is díjmentesen visszaléphetnek majd az új pénzügyi törvények szerint – közölte tegnap Farkas Ádám, a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének (PSZÁF) elnöke. Változnak a hitelek előtörlesztési díjai is: míg ezek most jellemzően 4-8 százalékot tesznek ki, az új szabályok életbe lépésével a normál fogyasztási és jelzáloghiteleknél egy, valamint két százalékra csökkennek. A módosítások és a jogszabályok mindenkire vonatkoznak, azokra a pénzügyi intézményekre is, amelyek nem csatlakoztak a banki magatartási kódexhez. A távirati irodának az elnök elmondta: a tavalyihoz képest kétszeresére nőtt azoknak a száma, akik több mint 90 nap óta nem fizetik a hiteltartozásukat.
A pénzügyi felügyelettel kapcsolatban elfogadott törvények között ugyanakkor lehetnek olyanok is, amelyek nem egyeztethetők össze a magyar alkotmánnyal. Ezek egyike az a módosítás, amely jogszabályalkotásra hatalmazza fel a PSZÁF elnökét. Sólyom László köztársasági elnök már továbbküldte az Alkotmánybírósághoz (AB) a vonatkozó jogszabályt, hogy ők mondjanak véleményt róla, ezért ennek a kihirdetésére csak az AB állásfoglalása után kerülhet sor.
Lapunknak nyilatkozó szakértők szerint a PSZÁF nem rendelkezik az alkotmányból eredő jogalkotási felhatalmazással. A pénzügyi és számviteli törvény módosításának célja minden bizonnyal az, hogy egy krízishelyzet esetén a felügyelet korlátozhassa, feltételekhez köthesse bizonyos szolgáltatások nyújtását vagy termékek forgalmazását. Ez a jogosultság azonban lehetővé teszi a PSZÁF számára, hogy akár egyetlen határozatával az összes bankot, biztosítót, tőkepiaci vállalkozást és ezeken keresztül az ügyfeleiket is érintő döntést hozzon közigazgatási határozat formájában. Ez a jogosultság a szakértők szerint nem egyeztethető össze a jogalkotásról szóló törvénynyel, mert nem érvényesülnek az abban leírt garanciák.
A PSZÁF-határozat tervezetét például csupán a stabilitási tanács véleményezi, ám ők sem szólhatnak bele a határozat meghozatalába. A PSZÁF döntése emellett sértheti a kormánynak a pénzügy- és gazdaságpolitika megvalósításával kapcsolatos hatáskörét és felelősségét, miközben a felügyeletnek államigazgatási szervként nincs is kormányzati felelőssége.

A Pride-nak semmi keresnivalója se Budapesten, se az országban