Amélie zeneszerzője

Klementisz Réka
2009. 12. 10. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Párizsban él a lány, tengeti egyhangú napjait, felszolgálóként dolgozik egy bisztróban, ám egy nap jön a váratlan fordulat. Kis dobozt talál, benne régi filmtekercs, a szemcsés képeken egy lány: Párizsban él, tengeti egyhangú napjait, felszolgálóként dolgozik, éjszakánként, a Montmartre kövein szökellve pedig valami nagy-nagy tűzről álmodik. Hányna rá mindent, ami ócska, halomba dobna csorbát, töröttet, szóval forradalomról álmodik, és az éjszaka leple alatt tervet sző. Amélie második élete. A keményebb, a türelmetlenebb, thriller verzió. Még nem forgatták le, de Yann Tiersen, a kultikussá lett film zeneszerzője már megírta hozzá az aláfestést. Az első meglepetés még csak nem is az, hogy a Gödör előtt már bő órával a kezdést megelőzően főleg külföldiek kígyóznak, hanem az első akkord. A Good Bye, Lenin lágy hangulatzenéjének, vagy a világhírű francia vitorlázóról, Eric Tabarlyról készült dokumentumfilm tengermély etűdjeinek szerzője csupa véglet. Fent és lent, egymást húzva-vonva, az utóízeket tekintve valami kerek egésszé szelídülve. Mintha kettőhúszba dugták volna Amélie világ ellen védő kaleidoszkópját, úgy szóltak a Tiersen-féle rockopusok szombat este a Gödörben. Tiersen most a slágerré lett melódiák helyett az életmű B oldalával jött, s aki nem csak az Amélie csodálatos élete című film César-díjjal kitüntetett zeneszerzőjeként ismeri, talán meg sem lepődött. Kőkemény tekerés, erősítők, nyomokban pszichedelia. Tiersen nevére óhatatlanul akvarell, pasztell hangulatú hangképekre asszociál az ember, érezhető is a telt háznyi közönségben némi görcs, ami az első néhány szám után felenged. A kulcs: leheletfinom zenei alkímia. A franciák rajongott kortárs zeneszerzőjének zsenije – kissé eltávolító előadói profizmusa ellenére – talán abban a végletekig fokozott érzékenységben rejlik, amellyel bármihez nyúljon is, csak rá jellemző atmoszférát teremt. Az erősítőbe dugott Amélie-parafrázisoktól a hegedűre fűzött utaztató rockzenéig hömpölygött a Gödörben bő másfél órán át valami, ami talán a túlerősítés, talán a tömeg miatt, ha katarzisra nem is volt elég, meggyőzött. Ha kortárs zenéről van szó, Yann Tiersent nem lehet megkerülni. A hegedűt pedig, azt az elektromos turbógitárt, dobszerkót, erősítőt simán kenterbe verő, lélekkiáltó hegedűszót nem lehet nem szeretni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.