Abban megállapodhatunk, hogy Svájc demokratikus ország. Ezt az államot lehet szeretni vagy sem, ám demokratikus berendezkedése vitathatatlan. Mindemellett békés ország, több mint ötszáz éve nem viselt háborút, társadalma a multikulturalitás jegyeit viseli. A 26 kanton konföderációjának egyik fontos eleme a közvetlen demokrácia, amikor a nép – akár saját kezdeményezésre is – bizonyos kérdésekről szavazáson nyilvánít véleményt. Ez igen gyakran megesik, hiszen számtalan kérdésben a választópolgárok döntenek, és ez eddig jól is működött. Ez a svájci nemzeti szuverenitás része, kár ebbe belekötni, például annak felvetésével, hogy a vasárnapi kérdést fel sem lehetett volna tenni, mert ez messzire vezet.
Vannak országok, ahol kifejezetten tiltják, de legalábbis korlátozni próbálják a nép megkérdezésének lehetőségét. Az Alpok alatt viszont „mi mindenről mindenkit megkérdezünk” stílusú demokrácia dívik, s pár száz éve nincs rá panasz. Ám most egyes bírálók szerint homokszem került a svájci órába, valahogy nem úgy működik, ahogy akarják: a vasárnapi 54 százalékos részvétellel tartott referendumon a megjelentek 57 százaléka igent mondott a minaretek építésének tilalmára. Na, erre tört ki a balliberális vihar, amely a kis országot majd lesöpörte a térképről.
Az ok egyszerű: olyan nép mondott ellent a kőbe vésett liberális elvnek, amelyikről mást képzeltek. Azt, hogy ő is szótlanul behódol a nyugati világot uraló liberális dogmáknak, a politikailag korrekt beszédnek, amelyet nem lehet megkérdőjelezni. Ezért van annyi kizáró jelző: Svájc ezentúl nem érdemli meg, hogy a fejlett Nyugathoz sorolják. Ugyanakkor ez a rém fejlett Nyugat nem tesz semmit a szép csendben előretörő muzulmán vallással szemben. Nem egy európai ország – Franciaország, Nagy-Britannia, Németország, Hollandia – szavakban kinyilvánítja, hogy ki tudja, hányadik integrációs programja vallott kudarcot. A valódi megoldással, hogy miként lehetne eredményesen beolvasztani a bevándorlókat, egyik ország sem dicsekedhet. A Svájcot a „felvilágosodás kora előtti időszakba” visszahelyező írások kiválóan hangzanak, de most már a megértő, befogadó, az elnéző részről is elő kellene állnia valakinek: íme, ez a sikeres integráció.
Nincs határ, hogy „a más hitűek”, a muzulmánok, akik már ma Európa második legnagyobb vallását adják, hol álljanak meg. A demográfia törvényei szerint pár száz év múlva többségbe fognak kerülni, ha a jelenlegi tendencia folytatódik. Mint láthatjuk, több hollandiai nagyvárosban ez még életünkben bekövetkezhet, de akkor már hiábavaló lesz a múlton rágódni. A svájci jobboldal felvetése jogos: előbb mecset, majd minaret, utána müezzin, ezt követi a burka, és máris megérkeztünk a sariához, az iszlám igazságszolgáltatáshoz. És mindez történik a nyugati vallásszabadság, a tolerancia, a megértés jegyében. Nem is olyan földtől elszakadt vízió ez, hiszen a közelmúltban az anglikán egyház vezetője állt elő azzal az ötlettel, hogy a mozlimok részére Nagy-Britanniában be kellene vezetni a sariát. Jobb, ha megelőzzük az elkerülhetetlent – érvelt a canterburyi érsek.
A valódi kérdés az: meddig egyeztethető össze az iszlám vallás az európai társadalommal? Erre a felvetésre természetesen a svájci népszavazás sem válaszol, csupán pedzegeti a választ. Svájc mindig is a vallási türelmesség mintaállama volt. Sokak szerint egy nap alatt vált idegengyűlölővé, másokat vallásában korlátozóvá. Először is a most elfogadott határozat a mecseteket, a muzulmán imahelyeket egyáltalán nem érinti. Svájcban mintegy négyszázezer muzulmán él, ők elsősorban a Balkánról, a volt jugoszláviai köztársaságokból – Koszovóból, Boszniából – érkeztek az alpesi országba, ezenkívül még a törököknek jelentősebb a számuk. A svájci muzulmánok mérsékeltek, talán ez kevésbé mondható imámjaikról, akik Észak-Afrikából érkeztek. Közülük csupán ötvenezer számít rendszeres hívőnek, lelki életüknek a mintegy százötven mecset biztosít helyet. Ám csak négy rendelkezik minarettel.
Miért csak négyet díszít égbe nyúló torony? A megoldás egyszerű, ugyanis a helyi hatóságok, az önkormányzatok nem adták meg az engedélyt újak építésére. Tehát eddig is létezett egyfajta tilalom, amely fölött az ilyenkor tamtamot verő emberjogi szervezetek könnyen elnéztek: ha nincs ilyen egyértelműen kimondva, mint most vasárnap, akkor mintha mi sem történt volna, nem érdekel minket „a vallásszabadság megsértése”.
Mi a minaret? A mecset mellett álló karcsú, vékony torony, amelynek tetejéből a müezzin szólítja imára a híveket. Ezt a funkciót azonban Svájcban határozottan tiltják, mint ahogy számos nyugat-európai országban. Ez vajon miért nem a szabad vallásgyakorlás megsértése?! Gondolnánk, hogy a minaret a mecset elválaszthatatlan része, de nem az. A Közel-Keleten ezrével találunk olyan muzulmán imahelyeket, amelyek nem rendelkeznek toronnyal. Ugyanis a Koránban nincs szó a minaretekről, ezek később kerültek a mecsetek mellé. Tehát az iszlám vallás szerint imahely építésénél nem kötelezőek.
A svájci jobboldal szerint, amely valószínűleg a vasárnapi népszavazás után többé sohasem mossa le magáról a szélsőséges jelzőt, ez a muzulmán vallás előretörésének szimbóluma. Messze látszó jelkép. A svájciak saját hazájukban nem akarnak unos-untalan ilyen tornyokba botlani, mintha valami arábiai városban járnának. Joguk van rá. És arra is, hogy meghúzzák a határt: bárkinek bármiféle vallást gyakorolni szabad, de a jelképet hagyja otthon! A jobboldali pártok elég gyakran idézték a kampányban Recep Tayyip Erdogan, a jelenlegi török miniszterelnök jó tíz évvel ezelőtti beszédét: „A mecsetek a kaszárnyáink, a minaretek a bajonettjeink, a kupolák a sisakjaink és a hívők a mi katonáink.” Ez az idézet minden elemzésnél jobban beszél.
A vasárnapi népszavazás eredménye azért tűnt ilyen hatalmas meglepetésnek, mert a svájci elit baloldali része, az üzleti világ, az egyházak kivétel nélkül mind-mind amellett kampányoltak, hogy a polgárok ne tiltsák meg a minaretek építését. A Vatikán síkraszállt a vallásszabadság biztosítása mellett a népszavazás kimenetele után is. Az egymás vallása iránti kölcsönös tiszteletről beszéltek a svájci egyházak képviselői. De hol van itt kölcsönösség? A muzulmán világban hol épülnek olyan hatalmas katolikus székesegyházak, mint a kölni vagy a most elfogadott marseille-i mecset? Vajon mely európai országban büntetik halállal, ha valakinél Koránra lelnek, mert számos közép-keleti államban ilyen eljárásra bőven van példa, ha valaki Bibliát tart magánál.
„Meg kéne változtatnia az európai elitnek azt a hozzáállását, hogy tagadja az európai népek törekvéseit és félelmeit – jelentette ki a svájci népszavazás kapcsán Marine Le Pen, a francia Nemzeti Front alelnöke. – Az emberek egyszerűen el akarják utasítani a muzulmán politikai-vallási körök olyan feltűnő jeleit, amelyek már a provokációval határosak.” Hogy mennyire képmutatóak a nyugat-európai elitek, a különböző visszhangokból kiderül; ha az adott országban rendeztek volna ilyen népszavazást, ott is hasonló eredmény született volna – vallják be halkan az elemzők.
A félelem szavazása volt a vasárnapi. Félelem az egyik oldalról, hogy Svájcban megerősödik és radikalizálódik az iszlám, míg a másikról, hogy a döntés miatt az ország a muzulmán fanatikusok célpontjává válik, terrortámadásoknak lesz kitéve, és piacokat veszít az iszlám világban. Félelemmel valóban nehéz jó döntést hozni. De semmi esetre sem kell homokba dugni a fejünket, mintha ez lenne a világok legjobbika.

Ingyenes orvosi ellátás tb nélkül? – kivételek, amikor nem kell fizetni