BKV: százával dőlnek ki a buszok

Egymásra mutogatnak a BKV és tulajdonosa, a fővárosi önkormányzat illetékesei a járműpark – elsősorban a buszok – immár elkerülhetetlennek látszó cseréje ügyében. Tegnap ugyanis kisebb számban, de ismét százával hibásodtak meg a csaknem húszéves járművek. Nem elég, hogy kormánytámogatásra hivatkozva a balliberális pártok tovább emelték az egyre romló szolgáltatás díjait, a szocialisták további hitelfelvételt javasolnak a cégnek.

2009. 12. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Húsz százalékkal kevesebb autóbusz robbant le tegnap csütörtökhöz képest, de kora délutánig ez is több mint kétszáz meghibásodást jelentett – közölte lapunkkal Héri József, a BKV Zrt. műszaki és üzemeltetési igazgatója. Elmondta: a fővárosi, pontosan 1377 darabból álló buszparkjának 17 éves átlagéletkora semmit nem mond: a 3-4 éves Volvo, illetve a 8 éves Van Hool belga buszok mellett valójában az állományban nem kevés a 20-24 éves jármű.
A szükségesnek tartott csaknem ezer busz cseréjéhez – típustól függően – új buszonként 50-100 millió forinttal, azaz a BKV 90 milliárdos adósságállományát megközelítő összeggel kellene számolni. A cég szerint az ügyben a tulajdonos fővárosnak kellene lépnie, a városházán viszont a BKV menedzsmentjének javaslatára várnak.
Horváth Csaba (MSZP) kormánybiztos, volt főpolgármester-helyettes a csőd szélén álló, csaknem 30 milliárdos veszteséggel küzdő társaságról kijelentette, a céget „rendbe tette”, majd a kormány jövőre ígért 18 plusz 5 milliárd forintos támogatására hivatkozva, 4 százalékos tarifaemelésről győzte meg balliberális képviselőtársait a Fővárosi Közgyűlésben. Lapunknak tegnap azt mondta: az állam 2010-ben 72 milliárddal, azaz költségvetésének kétharmadával támogatja majd a BKV-t, így a járműcserére felvehetnek további hiteleket. Horváth szerint „áthallásosnak” tűnik, hogy épp a szakszervezetek és a cégvezetés egyeztetése idején robbannak le százával a buszok.
– Visszautasítjuk a feltételezést, hogy itt szándékosság lenne – mondta Nemes Gábor, a Tömegközlekedési Dolgozók Független Szakszervezeti Szövetsége alelnöke, aki szerint Horváth nyilatkozata hozzá nem értésről tanúskodik. – Évek óta százával állnak le a buszok – fűzte hozzá.
– A BKV-nál százszámra indult nyomozás, sok milliárdnyi közpénzt herdáltak el, támogatást pedig a következő kormány kontójára ígértek a szocialisták – mutatta be a „rendet” Tarlós István, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője.
Tegnap sztrájkbizottságot alakított a Budapesti Közlekedési Szakszervezetek Szövetsége és a Tömegközlekedési Dolgozók Független Szakszervezeteinek Szövetsége, tiltakozva a BKV-s dolgozók foglalkoztatási feltételeinek, drasztikus romlása miatt is.
Vezércikk a 7. oldalon

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.