Búcsú a vasúttól

Tegnap óta huszonöt szárnyvonalon „szünetel” a vasúti közlekedés, miután életbe lépett a kormány által kidolgozott új menetrend. A hét végén több helyen is búcsúztatókat rendeztek.

MTI
2009. 12. 23. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mennyit kapott a Geuronet? A MÁV Cargo tavalyi eladása körül Ausztriában felmerült kérdőjelekről írt szombati számában a Die Presse című osztrák napilap. Az újság annak kapcsán foglalkozott a témával, hogy a múlt héten a bécsi parlament ülésén Gerald Grosz, a Szövetség Ausztria Jövőjéért (BZÖ) párt képviselője arról kérdezte a közlekedési minisztert, hogy miként választotta ki a Geuronet Bt. lobbicéget az Osztrák Szövetségi Vasút (ÖBB) teherfuvarozási leányvállalata, az RCA. A miniszteri válasz szerint meghallgatáson, amit több alkalmas jelölt részvételével tartottak. A megbízást és a bt. – az ismeretek szerint 7,1 millió eurós – sikerdíját már a MÁV Cargo eladásakor is firtatta az osztrák sajtó. A BZÖ kérdése arra a feltevésre irányul, hogy a Geuroneten keresztül csúszópénzeket fizettek ki Magyarországon – tette hozzá a Die Presse. Az ellenzéki párt állítása szerint valójában 12,5 millió eurót kapott a Geuronet, ebből 750 ezret az elmúlt hónapokban. Az ÖBB illetékese, Friedrich Macher ezt tagadta, mint mondta, az árfolyammozgás miatt a végösszeg kevesebb mint hatmillió euró volt. A Geuronet a Die Presse megkeresésére nem adott felvilágosítást a szerződés tartalmáról. (MTI)


Balatonszentgyörgy és Somogyszob között az utolsó menetrend szerint közlekedő szerelvény a hét vége első napján este hat perccel kilenc óra előtt indult el Balatonszentgyörgyről, és fél tízkor Marcaliban találkozott a Somogyszobról érkező utolsó vonattal. A szembevonatok mozdonyvezetői és jegyvizsgálói elérzékenyülve tisztelegtek egymásnak. Az egykoron a Somogyvármegyei Egyesült Helyi Érdekű Vasúttársaság által épített vonal bezárásával egy időben hozott döntés szerint Kaposvárról Siófokra sem lehet már eljutni vonattal, és mint megírtuk, a megyeszékhely és a Fonyód közötti szakaszon is hozzákezdtek a MÁV emberei a kerülővágány-sínek feltépéséhez. A kispénzű emberek által „fürdővonatnak” is nevezett, Nagyatádról Balatonkeresztúron át Balatonszentgyörgyre és Keszthelyre tartó közvetlen járat megszüntetését a Volán két új autóbuszjárattal pótolja.
Mátészalkán a hét végén is tiltakoztak a helyiek a bezárás ellen. A távirati iroda beszámolója szerint Szabó István, a település fideszes polgármestere kijelentette: az intézkedéssel azok a közlekedési kapcsolatok szűnnek meg, amelyek eddig az ország gazdasági vérkeringéséhez kötötték a több mint százezres lakosságú térséget. A polgármester hozzátette: bízik abban, hogy a vonalbezárásokat jövőre újragondolják a döntéshozók. A mátészalkai vasútállomáson gyertyagyújtással emlékeztek a vasárnaptól ideiglenesen megszűnő szárnyvonalakra.
Ünnepélyesen vettek búcsút a Pécs és Pécsvárad között közlekedő utolsó személyvonattól a baranyai megyeszékhely vasútállomásán szombaton. Szintén a távirati iroda számolt be arról, hogy a fekete szalagos koszorúval díszített, MD típusú mozdonyból és három kocsiból álló szerelvény 16.40- kor hagyta el a pályaudvart. A mostanában csak három-öt utast szállító vonatra ezúttal több mint félszázan váltottak jegyet, ők a szervezőktől emléklapot is kaptak, igazolva, hogy részesei voltak az eseménynek. Bíró Ferenc, Pécsvárad polgármestere úgy vélte, ha a beruházások nem maradtak volna el, a Pécs–Pécsvárad közötti vonatok ma és a jövőben is kiváló elővárosi vonatokként működhetnének.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.