Csak az akcióknak köszönhető, hogy az idei decemberi forgalom nem csökken a kiskereskedelemben. A vásárlók igénye egyre inkább a legolcsóbb termékekre összpontosul, s csak kevesen engedhetik meg maguknak a drágább, ám jobb minőségű élelmiszereket. A leglátványosabb a spórolás a húsáruk terén, ahol – mint azt lapunknak több kiskereskedelmi szereplő is megerősítette – jobbára csak az akcióban kínált csirke- és pulykahús fogy, az azonban minden mennyiségben. Ezzel összefüggésben több olvasónk is arról számolt be, hogy a reklámújságokban meghirdetett leszállított árú termékeket nem lehet fellelni a boltok polcain, mivel azok „állítólag” elfogytak.
Mint azt Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) elnöke lapunknak kifejtette, tapasztalataik szerint egyre szűkebb réteg indul ki a minőségből, ehelyett a termékek ára a döntő tényező. Ez a jelenség az utóbbi hónapokban erősödött, így egy piramisszerű ábrát kapunk a kereslet és a minőség kapcsolatának felvázolásakor. A vásárlási szokások tömeges változását – mutatott rá Vámos György – jól jelzi, hogy döbbenetesen megnőtt az akciók száma, miközben tavaly, amikor már éreztette a hatását a gazdasági krízis 166 ezerről 158 ezerre csökkent a kiskereskedelmi üzletek száma. – A boltok célja, hogy becsalogassák a vásárlót, aki más, nagyobb hasznot hozó terméket is megvásárolhat. Az egyensúly felborulása azonban látszik a bezárt üzletek számán, és azon is, hogy 25 ezerrel, 340 ezer főre csökkent 2006 és 2008 között az alkalmazottak száma – tájékoztatott az OKSZ elnöke, kiemelve: legnagyobb számban a kisboltok kényszerültek a roló lehúzására. Vámos hangsúlyozta azt is, hogy decemberi vásárlások értéke jóval elmarad a korábbi évek ilyenkor megszokott forgalmától.
Ezt erősíti meg a GfK Hungária piackutató társaság legfrissebb felmérése is, ami szerint idén hét százalékkal kevesebbet fogyasztottak a magyar háztartások. A kutatás alapján a háziasszonyok a pénzük helyett inkább az idejükből áldoznak többet, így várhatóan a karácsonyi szezon sem tudja ellensúlyozni a kereskedelem év közben elszenvedett hiányát.
– Reklámújságaink szétszórását követően érezhető a forgalomnövekedés, a legtöbben az akciós termékeket keresik. Különösen igaz ez az olcsó baromfihúsra, amiből óriási mennyiségben adunk el – közölte a Tesco szóvivője. Hackl Mónika elmondta: a decemberi forgalma megközelíti a tavalyit, de az idén több akciót kell hirdetniük. Hasonló a helyzet a CBA üzlethálózatnál is: Fodor Attila kommunikációs vezető az egyik kereskedelmi televízió híradójában a minap kifejtette, a vásárlók 70-80 százaléka keresi kimondottan az akciós termékeket.

Állati dologról posztolt a magyar miniszterelnök!