Csak a legolcsóbb termékeket vesszük

A karácsonyi időszakban is érzik az üzletek a vásárlók pénztelenségét, és csak az állandó árengedményekkel tudják becsábítani őket. A takarékoskodás leginkább a húsáruk terén szembetűnő, megugrott ugyanis az olcsó baromfihús értékesítése, míg a magasabb presztízsű hentesáru alig fogy. A minőség helyett egyre inkább az árcédulát nézzük.

Bodacz Péter
2009. 12. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csak az akcióknak köszönhető, hogy az idei decemberi forgalom nem csökken a kiskereskedelemben. A vásárlók igénye egyre inkább a legolcsóbb termékekre összpontosul, s csak kevesen engedhetik meg maguknak a drágább, ám jobb minőségű élelmiszereket. A leglátványosabb a spórolás a húsáruk terén, ahol – mint azt lapunknak több kiskereskedelmi szereplő is megerősítette – jobbára csak az akcióban kínált csirke- és pulykahús fogy, az azonban minden mennyiségben. Ezzel összefüggésben több olvasónk is arról számolt be, hogy a reklámújságokban meghirdetett leszállított árú termékeket nem lehet fellelni a boltok polcain, mivel azok „állítólag” elfogytak.
Mint azt Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) elnöke lapunknak kifejtette, tapasztalataik szerint egyre szűkebb réteg indul ki a minőségből, ehelyett a termékek ára a döntő tényező. Ez a jelenség az utóbbi hónapokban erősödött, így egy piramisszerű ábrát kapunk a kereslet és a minőség kapcsolatának felvázolásakor. A vásárlási szokások tömeges változását – mutatott rá Vámos György – jól jelzi, hogy döbbenetesen megnőtt az akciók száma, miközben tavaly, amikor már éreztette a hatását a gazdasági krízis 166 ezerről 158 ezerre csökkent a kiskereskedelmi üzletek száma. – A boltok célja, hogy becsalogassák a vásárlót, aki más, nagyobb hasznot hozó terméket is megvásárolhat. Az egyensúly felborulása azonban látszik a bezárt üzletek számán, és azon is, hogy 25 ezerrel, 340 ezer főre csökkent 2006 és 2008 között az alkalmazottak száma – tájékoztatott az OKSZ elnöke, kiemelve: legnagyobb számban a kisboltok kényszerültek a roló lehúzására. Vámos hangsúlyozta azt is, hogy decemberi vásárlások értéke jóval elmarad a korábbi évek ilyenkor megszokott forgalmától.
Ezt erősíti meg a GfK Hungária piackutató társaság legfrissebb felmérése is, ami szerint idén hét százalékkal kevesebbet fogyasztottak a magyar háztartások. A kutatás alapján a háziasszonyok a pénzük helyett inkább az idejükből áldoznak többet, így várhatóan a karácsonyi szezon sem tudja ellensúlyozni a kereskedelem év közben elszenvedett hiányát.
– Reklámújságaink szétszórását követően érezhető a forgalomnövekedés, a legtöbben az akciós termékeket keresik. Különösen igaz ez az olcsó baromfihúsra, amiből óriási mennyiségben adunk el – közölte a Tesco szóvivője. Hackl Mónika elmondta: a decemberi forgalma megközelíti a tavalyit, de az idén több akciót kell hirdetniük. Hasonló a helyzet a CBA üzlethálózatnál is: Fodor Attila kommunikációs vezető az egyik kereskedelmi televízió híradójában a minap kifejtette, a vásárlók 70-80 százaléka keresi kimondottan az akciós termékeket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.