Az illegális foglalkoztatást segítette elő a Gyurcsány-csomag részeként 2005-ben bevezetett, úgynevezett kék könyv, amelynek eredetileg az alkalmi foglalkoztatás szabályozása lett volna a feladata. A kék könyv megjelenése után rengeteg volt a visszaélés, s azt még a szocialista képviselők is elismerték, többségük a feketén foglalkoztatottak táborát gyarapította. Emiatt a kormánypárti honatyák is kénytelenek voltak belátni, hogy a Gyurcsány Ferenc által erőltetett kék könyv megbukott – közölte lapunkkal Bernáth Ildikó, az Országgyűlés foglalkoztatási bizottságának fideszes elnöke. E helyzetet a kormány egy teljesen új törvénnyel próbálta megoldani. A lapzártánk után elfogadott jogszabállyal kapcsolatban ugyanakkor nemcsak ellenzéki, hanem a kormánypárti oldalról is komoly kritikák fogalmazódtak meg.
Az új törvény tervezetének módosítása szerint a jövőben elektronikusan kell majd bejelenteni a munkavállalást. Négy esetben lehet az alkalmi foglalkoztatás lehetőségével élni: a rövid időtartamú munkavégzéseknél, a mezőgazdasági és idegenforgalmi idénymunkák esetében, az úgynevezett magánszemély munkáltatóknál, háztartási munkánál és a közhasznú szervezeteknél. A növénytermesztéssel kapcsolatos idénymunka esetén, ha a dolgozó nem kéri a szerződéskötést, akkor elegendő lesz egy jelenléti ív kitöltése, a többi idénymunka esetében pedig szerződés és elektronikus bejelentés legalizálja a foglalkoztatás tényét.
Bernáth Ildikó részéről kifogásként hangzott el, hogy az új törvény sem csökkenti a munkaadók adminisztrációs kötelezettségét, nem zárja ki az alkalmi munkából a feketefoglalkoztatást, ráadásul jelentősen emeli a járulékfizetési kötelezettséget. Eddig a kifizetett munkabérek után a közteherjegy formájában lerótt pénzösszeg a kifizetett munkabér 16,7 százalékától 30 százalékáig terjedt. A kormány által beterjesztett új törvény alapján a közteher általánosságban 62,5 százalék, illetve a háztartási munkánál vagy a mezőgazdasági, illetve idegenforgalmi idénymunkáknál 40 százalék lett volna. A számtalan szocialista módosító indítvány egyikének elfogadása után a fizetendő járulék mértékét végül 30 százalékban rögzítették.
Szavaztak a vasúti reformról. Elfogadta a parlament a közlekedési törvények módosításáról szóló törvényt. Ez az a jogszabály, amely a közösségi közlekedés regionális átalakítását tartalmazza. A kormány által benyújtott módosítást az Országgyűlés két hete szocialista szavazatokkal gáncsolta el, Szili Katalin és öt társa nem támogatta. Ezúttal megvolt a többség. Lapunk december 10-i számában foglalkozott a somogyi vasúti közlekedési helyzettel. A MÁV szerint nem igaz, hogy Kaposvár és Siófok között nem közlekednek majd a személyvonatok. A Kaposvár–Siófok járat a MÁV aktuális menetrendkönyvében szerepel. (J. Gy.)

Tényleg meg kellene halnunk Ukrajnáért, ahogy a Tisza Párt szeretné?