Külföldi kézen a nyugdíjunk?

Most a magánnyugdíjrendszert kívánja külföldi befektetőknek átjátszani a balliberális oldal – nagyjából úgy, ahogyan korábban az egészségügyet szerette volna. Az erről szóló törvényjavaslatról ma szavaznak a képviselők.

Jakubász Tamás
2009. 12. 23. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

MSZP-vétó? Ne szavazza meg az Országgyűlés a magánnyugdíjpénztárak nyugdíjbiztosító részvénytársaságokká alakításáról szóló törvényjavaslatot – követeli a MSZP Társadalompolitikai Tagozata. A jelenlegi törvényjavaslattal a tőketulajdonuktól akarják megfosztani a pénztártagokat. A sok év alatt a számláikon felhalmozott pénzüket üzleti biztosító vállalkozásoknak akarják átjátszani. Ez pedig – meggyőződésük szerint – alkotmányellenes. A törvény elfogadása esetén ez ellen fel kell lépni, hiszen egy szövetkezeti típusú közösség megtakarításait akarják törvényi felhatalmazással elvenni tulajdonosaiktól. Egyben elvenni mindazokat a kedvezményeket, mint az egyéni számlán lévő tőke örökölhetőségét, nyugdíjba vonuláskor annak egy összegben való felvételét. Ha az Országgyűlés mégis elfogadná a törvénytervezetet, akkor az MSZP Társadalompolitikai Tagozata az Alkotmánybírósághoz fordul annak megsemmisítését kérve. (MN)


A megoldás lényege – állítják szakértők –, hogy a lakosság nyugdíjcélú megtakarításai felett a jövőben nem a befizetők, vagyis a polgárok rendelkeznek, hanem a nemzetközi pénzügyi csoportok, a bank- és a biztosítószféra. Ezek a globális szerveződések ingyen és bérmentve kapnák meg azt a 2100 milliárd forintot, amit a magyar emberek öregkori ellátásukra a magánnyugdíjpénztáraknak már befizettek, valamint azt a pénzt is, amit a jövőben fizetnek be. Hozzáértők szerint ezt a bődületes összeget – s ezzel a magyar társadalom időskori megélhetését – pontosan azoknak a biztosítóknak, pénzintézeteknek játszaná át a kormány, amelyek tavaly horribilis veszteségeket okoztak szerte a világban. Akár csak másutt, idehaza is tömegek veszítették el az elmúlt évben megtakarításaikat és reményüket a nyugodt öregkorra. – Beláthatatlan következményei lehetnek annak, ha a magyar magánnyugdíjak elvesztésével fenyegető törvényjavaslatot elfogadják a képviselők – vélik hozzáértők.
A súlyos károkat okozó indítványról ma szavaz az Országgyűlés. A lapunknak nyilatkozó pénzügyi szakértők szerint a tét nem csekély: ha a T. Ház elfogadja a szocialista előterjesztést, lényegében eladják, felszámolják az önkormányzattal működő magánnyugdíj-pénztári rendszert, feltehetőleg külföldi befektetők kezébe játszva az egész nemzet sorsát, az idősek életét. – Félő, hogy generációk maradnak nyugdíj nélkül, ha a képviselők áldásukat adják a jogszabálytervezetre – fogalmaztak a területet jól ismerő szakemberek.
*
Szakértőink rámutattak: a szóban forgó törvényjavaslatot szinte titokban készítették elő, a széles közvélemény nem szerezhetett tudomást a szocialisták terveiről, s nem fedezhette fel a magánnyugdíjrendszer átalakítására vonatkozó érvek hamisságát sem.
Az első érv
A javaslat így kezdődik: „Az állam az alkotmányban foglalt elvek szerint a kötelező társadalombiztosítás és ehhez kapcsolódó magánnyugdíjrendszer útján gondoskodik az állampolgárok biztonságáról időskor és megrokkanás esetén.” Alaptörvényünk kimondja, hogy minden magyar állampolgárnak joga van a szociális biztonsághoz; időskorban, betegségben megilleti őket a megélhetéshez szükséges ellátás. Ugyanakkor erősen kétséges – hangsúlyozzák egyesek –, hogy az állam miképpen tud ennek a feladatának eleget tenni egy olyan rendszerrel, amit a szocialisták ma fogadtatnának el az Országgyűléssel. A törvényjavaslat magántulajdonban álló részvénytársaságoknak (rt.) adná oda ingyen az eddig a nyugdíjpénztárakban összegyűjtött vagyont, s a jövőben ezen rt.-k számára kellene fizetni a további összegeket is. A majdan megalakuló társaságoknak ugyanakkor biztosítanák azt a jogot, hogy teljesen függetlenítsék magukat a magyar jogrendszertől. Idegen jog szerint is működhetnének, s még csak azt sem követelnék meg, hogy ezeket a cégeket idehaza jegyezzék be. Elég lenne, ha az Európai Unió valamely államában regisztrálnák a magyar polgárok megtakarításai felett bábáskodó rt.-ket. A szabályokból hozzáértők arra következtettek: lényegében külföldiek kezére adnák az irdatlan vagyont, s ezzel a hazai lakosság jövőjét. Arról nem is beszélve, hogy a részvények adhatók, vehetők, akár offshore társaságoknak is átjátszhatók. Utóbbi, egyébként igen kedvelt fogás nyomán pedig esély sem lenne arra, hogy a nyugdíjasévek biztonságát elvileg garantálni hivatott cégeket ellenőrizzék, esetleg felelősségre vonják. Pénzügyi szakemberek szerint nyilvánvaló az is: a részvénytársaságok még véletlenül sem a nyugdíjasok szociális biztonságának megteremtésén munkálkodnának. Az rt. ugyanis kizárólag a profitra hajtó részvényesek érdekeit szolgálja. Vagyis azt, hogy a tulajdonosok minél több nyereségre tegyenek szert. Feltehetőleg – tették hozzá – a törvényhozók előtt is világos: e társaságok a saját érdekükben fialtatnák a magyar lakosság nyugdíjra befizetett pénzét. Az elmúlt időszak fejleményeinek tükrében a szakembereknek nincsenek kétségeik a javaslat elfogadásának következményeiről. Ha az új rendszert bevezetik – érvelnek –, a társadalom lényegesen kevesebb nyugdíjban részesül majd, mint amennyi egy teljesen állami nyugdíjrendszerben járna. Ezt igazolja egy, a szűk szakmai körben jól ismert számítás is, ami egyértelműen bizonyítja, hogy a törvényjavaslat kizárólag a pénzpiac szereplőit szolgálja.
A konstrukció lényegi vonásait vizsgálva megállapítható: a szocialisták egy nemrégiben elvetett megoldást hoznának viszsza. Emlékezhetünk rá, a balliberális oldal a közelmúltban az egészségügy társadalombiztosítási rendszerét szerette volna hasonló módon megszüntetni és részvénytársaságokba szervezni. Akkori törekvésük azonban elbukott.
A második érv
A mai nyugdíjpénztárak a tagok tulajdonában vannak, s lényegében ők, vagyis a polgárok irányítják a kasszákat. Egyes vélekedések szerint ez az önigazgatás az új törvénnyel megszűnne, a befizető nem szólhatna bele abba, mi történik a pénzével. Olyan helyzet állhatna elő – fejtegették –, mintha például Székesfehérvár önkormányzatát átruháznák egy francia profitérdekelt részvénytársaságra, mondván: ők jobban tudnak kormányozni. E lépés nyomán a fehérváriak nem avatkozhatnának bele a közjavakról szóló városi döntésekbe. A hozzáértők közölték: a vízművekkel pontosan ez történt, s a szocialisták most a nyugdíjaknál vezetnék be e megoldást. A szakemberek szerint a majdani befektetőknek kedvez az is, hogy voltaképpen nem tudni, mibe is kényszerítik bele a magyar lakosságot. A javaslat ugyan kimondja, hogy „az a személy, aki 2012. december 31-én nyugdíjpénztár tagja, e törvény erejénél fogva a magánnyugdíjrendszer tagjává válik”, ám rejtve marad, hogy mi is az a magánnyugdíjrendszer. A javaslatban 67 fogalmat határoztak meg, csak éppen a legfontosabbat nem.
A harmadik érv
A tervezet indoklásában az áll, hogy a magánnyugdíjrendszer hatékony működése és a működés során felmerülő kockázatok megfelelő kezelése, továbbá az állampolgárok részére biztonságot nyújtó szolgáltatási rendszer kialakítása érdekében alkotják meg a törvényt. E kitétellel kapcsolatban a hozzáértők ejtettek néhány szót a kockázatkezelésről. A jelenlegi recesszió éppen azért következett be – emlékeztettek –, mert az állam kivonult számos fontos területről, s a gazdasági társaságokra bízta a kockázatok felmérését, rendezését. – Az állam nem megfelelő, a biztosítók igen – szólt korábban a mostanra nyilvánvalóan megbukott nézet. A kormányt azonban ezek a tények láthatóan hidegen hagyják, s ismét a gazdasági szférát bízná meg egy állami feladattal, a nyugdíjrendszer működtetésével. Mindezt akkor, amikor világszerte az államoknak kellett adófizetői pénzből megmenteni a csődtől a bank- és biztosítószférát. Szakértők szerint kijelenthető, hogy a Bajnai-kabinet a nyugdíjrendszer átalakítását célzó törvénytervezettel a magyar társadalom nyugdíját, időskori megélhetését teszi kockára. A hozzáértők felidézték: a hazai magánnyugdíjpénztárak a 2900 milliárd forintjukból 600-700 milliárdot veszítettek el a válságban. Persze a kár nem a kasszák mögött álló befektetőket, hanem a pénztártagokat, azaz a lakosságot érte, s a lapunknak nyilatkozó szakértők szerint a mostani törvénytervezet ezen szinte semmit nem változtatna. Egy esetleges újabb mélyrepülésnek ismét a társadalom inná meg a levét – hangoztatták –, míg a befektetők a pénzüknél maradnának. Egy különbség mégis felfedezhető, a befizetők, a polgárok még csak nem is reklamálhatnának.
A negyedik érv
A törvényjavaslat általános indoklása szerint „a nyugdíjreform kezdete óta eltelt több mint egy évtized igazolta az akkori döntés helyességét”. Majd a tavalyi horribilis veszteségekre utalva úgy fogalmaz, hogy „a létrehozása óta eltelt időszak fejleményei – ideértve az átmenetileg jelentkező kedvezőtlen folyamatokat is – nem adnak okot a két nyugdíjpillér közötti feladatmegosztás elvének akár részbeni feladására sem”. A kormány szerint tehát a válság csak átmenetileg kedvezőtlen folyamat. Ezzel szemben az történt – emlékeztettek szakértőink –, hogy a hitelminősítők a semmit sem érő értékpapírokat olyanként mutatták be, mintha aranybányarészvények lennének, s ezeket meg is vették a nyugdíjalapok. Ezzel becsapták a vagyonkezelőket és a nyugdíjban reménykedő kisembereket is. – Az az állítás, miszerint a magánnyugdíjpénztárak alapítása előnyös volt, és igazolta a döntéshozókat, nem állja meg a helyét – vélekednek némelyek. Olyannyira nem, hogy éppen az ellenkezője igaz. Ezt tények sokasága is bizonyítja.
A 19 hazai magánnyugdíjpénztárnak jelenleg majd hárommillió tagja van, összvagyona a döbbenetes veszteség után is 2145 milliárd forint. E tétel nagyságát jól mutatja, hogy ebből a pénzből az összes magyarországi szántóföld megvásárolható lenne. Becslések szerint a magánnyugdíjpénztárak ennek ellenére évente 500 milliárd forinttal növelik a költségvetési hiányt, mégpedig azért, mert a pénztárakba terelt befizetések hiányoznak az állami nyugdíjkasszából, így azt az állam hitelfelvétellel fedezi. A kölcsönt pedig nagy kamatra adják hazánknak, ráadásul a kamat fizetésére is hitelt kell kérnünk. Az államadósság a magánnyugdíjpénztárak miatt 2007 végéig – GDP-ben kifejezve – nyolc százalékkal emelkedett, s ez a növekedés fokozódik. Ha előre számolunk, 2035-re az akkori GDP negyven százalékát is elérheti.
A múlt érve
A magánnyugdíjrendszer kialakítását 1997-ben azzal indokolták, hogy a kaszszákkal tőke jut a gazdaságba. – Ez az elképzelés nem igazolódott be, innen soha nem került pluszpénz a vállalkozásokhoz – magyarázták hozzáértők. Ellenkezőleg, komoly összegeket vontak ki. A felhalmozott pénzt a kasszák államkötvényekbe fektették, azaz az államnak adták vissza kölcsönként, kamat fejében. Az összegek tehát oda kerültek vissza, ahonnan a magántársaságok megkapták, ám a rendszer szereplői jövedelmet vettek ki. S míg az államtól elmenő pénz tehermentesen szivárgott el, addig az érkező hitelért nagy kamatot kell fizetni. Ezek alapján többen egyértelműnek nevezték, hogy a pénztárak nem a gazdaságot segítik, inkább a pénztárak kezelőinek anyagi helyzetét javítják.
Egyesek arra jutottak: a pénztártagok nem látnak hasznot a kasszákból. A polgárok nem számíthatnak majd nagyobb nyugdíjra annál, mintha az állami rendszerben maradtak volna. Ennek oka egyszerű: a pénztárak a lakosság szempontjából rosszul fektetik be a pénzt, a vagyon nem gyarapszik megfelelően. Bár az államkötvények a pénzpiacnak nagy jövedelmet hoznak, a pénztárak befektetései még az inflációs veszteséget sem fedezték. A jövedelem elpárolgott, főként azután, hogy egy törvény arra kötelezte a pénztárakat: részvényekbe fektessenek. Mindezt akkor, amikor már látszott, hogy összeomlanak a világ tőzsdéi. A menetrendszerű veszteséget nem kerülhették el a pénztárak és a polgárok. Szakembereink szerint sem az állam, sem a tagok nem jártak jól.
Valakiknek azonban mégiscsak kedvező ez a rendszer – tették hozzá szakértők. Szerintük a haszonélvezők a pénzpiac ügynökei – azok, akiket a világ elsősorban felelőssé tesz a válságért. Idehaza a pénztár menedzselése, költsége két-háromszor drágább, mint Európa más államaiban, miközben a hazai bérek az ottaniak ötödét teszik ki. A 19 honi pénztárból 11 banki kezelésben van, és bankjaink legalább 90 százaléka nyugati hátterű. A mostani javaslat – zárták gondolataikat a megszólalók – épp a bankszférával összeolvadt biztosítóknak akarja ellenérték nélkül átadni a magyar lakosság megtakarításait, azzal indokolva, hogy ez a változtatás hatékony. Úgy vélik: a pénzvilágnak feltehetőleg az lenne, a társadalomnak biztosan nem.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.