Lenyomat

Pethő Tibor
2009. 12. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kőhalmi Péter fotóművész 1962. november 20-án született Miskolcon. Kohóipari technikusként végzett, 2002-től az Észak-Magyarország fotóriportere. Első önálló kiállítása Utolsó szénégető címmel 2005-ben nyílt meg a Miskolci Galériában. 2005-ben a magyar sajtófotó-kiállításon a társadalomábrázolás, dokumentarista fotográfia kategória harmadik díját nyerte el. Legutóbbi tárlata a budapesti Kolta Galériában (Ferenciek tere 7–8., III. lépcsőház, II. emelet) tekinthető meg a közelmúltban felszámolt, jórészt romák lakta Szonditelep mindennapjairól.


Amikor a hetvenes években egy hatalmas árvíz elvitte a Sajó-parton élő roma közösségek házait, a földönfutóvá lett embereket beköltöztették a majd fél évszázaddal korábban munkásoknak épített s már részben kiürült, kiskertes, komfort nélküli Szonditelepre. Az amerikai The Association Pressnek is dolgozó szabadúszó fotóriporter, Kőhalmi Péter egy napilap kérésére látogatta meg a kolóniát, aztán négy éven keresztül visszajárt, hogy megörökítse egy hanyatlóban lévő, részben ősi életforma maradványait. Mint mondja, a nyomoron túlmutató életkedv, a szegény emberek önfeledt vidámsága vitte oda minden alkalommal. Gyakran egy jó szó és egy szál cigaretta elég volt ahhoz, hogy az itt lakók megnyíljanak. A nagyrészt alkalmi munkákból, segélyekből élők büszkék ahhoz, hogy koldulni menjenek. Attól viszont, akit megszeretnek, elfogadják az ajándékot, a pénzt is.
– A telepen sétálva találkoztam egy kifejezetten vagány kinézetű, jókötésű, negyven–ötven közti férfival. Érdeklődött, mit keresek itt, aztán meghívott magához egy kávéra: a beázott, dohos szobában negyvenes égő világított, körben innen-onnan összeszedett, kiselejtezett bútorok, talajvízzel átitatott szőnyegpadló, hatalmas fekete-fehér tévékészülék, talán a nyolcvanas évek elejéről – meséli a fotós. Nemcsak képei, szavai nyomán is szinte megragadható a hiteles, nyomorszagú környezet: rezsó egy fazék vízzel, mellette a Szűzanya képe és a házi áldás. – A férfi öcscse épp levette a kávét, szétöntötte három régi preszszós pohárba. Ekkor derült ki, hogy még sohasem készült a testvérekről közös felvétel. Másnap a fél telepet bejárták első közös fényképükkel, amelyet előző este nyomtattam ki. Nagyon sok családhoz bevittek. Örömüket látva a többiek sem húzódtak félre, ha fényképezni akartam őket. Ekkor ismerkedtem meg egy éppen sertéspörköltet főző családanyával, aki a lehető legtermészetesebb módon invitált az asztalukhoz. A kövér háziasszony gyerekkorában sportoló volt, aztán itt kötött ki a telepen. Népes családról kellett gondoskodnia: a karon ülőtől kezdve a kamasz lányig sorakoztak az utódok. Néha szinte megállapíthatatlan volt egyébként, hogy ki melyik családhoz is tartozik. Az ajtajuk szinte állandóan nyitva állt, mindenhol nagy volt a sürgés-forgás, szomszédolás. A gyerekek leginkább az utcán játszottak, vagy kánikula idején a közkútnál strandoltak, gyakran pucéran. Innen hordták a vizet a lakók is, hiszen a legtöbb házban nemhogy fürdőszoba, vécé, de vízvezeték sem volt. A legtöbb gyerek a telep melletti, sokszor a hírekben is szereplő 21. Számú Általános Iskolába járt.
A fotóriporter egy érdekes emlékét idézi fel. Az egyik éppen költözni készülő asszony fakeretbe gyűjtött, elrongyolódott fotókat mutogatott neki a családjáról. Előző házasságából való gyerekei csokornyakkendős esküvői képeit, az unokák beállított fotográfiáit. A telepen eltöltött tizenöt esztendő alatt semmit nem tudott róluk. Egyedül ezek a megfakult felvételek maradtak meg korábbi, fényesebbnek tűnő életéből.
A bontás több mint két éve kezdődött el igazán: az üres házakat azonnal eltörölték a föld színéről, nehogy valaki váratlanul beköltözzön. A hátramaradt ép téglákat a gyerekek letisztították, majd eladták. Érdekes képsorozat örökíti meg egy idős férfi sorsát: az első, 2007-es felvételen már egy ruhaszárítónak is használt létra pótolja romlakásában az ablakot, oldalt az asztal és a tűzhely szerepét egyaránt betöltő kőhalom. A tető és a falak még állnak, a falon az unoka által készített rajzok láthatók. 2009-ben Kőhalmi Péter aztán új fotókat készített: a férfi egy téglacsomón ül, mögötte a pingált fal, épület, tető már sehol. Ennek ellenére itt, egy kartonpapíron lakik volt otthona helyén, télen pedig ott húzza meg magát, ahol szállást adnak neki.
– Itt született, itt érzi jól magát – teszi hozzá a fotós.
A Szonditelep mára gyakorlatilag eltűnt a föld színéről, csak néhány még álló ház őrzi a múltat.
– Egy szabadúszó fotóriporternek akkor van munkája, ha megrendelés érkezik. Közben nem árt, ha olyan dolgokkal is foglalkozik, amelyeket fontosnak tart. Az utolsó napjait örökíthettem meg a telep lakóinak, publikációra nem gondoltam. Katkó Tamásnak, a Kolta Galéria művészeti vezetőjének akartam egy egészen más anyagot megmutatni, de véletlenül rossz dossziét nyitottam ki. Felkeltette az érdeklődését, így született a mostani tárlat a Ferenciek terei bazárban található kiállítóhelyen.
A felvételek már csak néhány napig, december 4-ig láthatók, ezekből válogatott lapunk is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.