Ha az időjárás is engedi, akkor ma indul az első, utasok nélküli berepülésre a Boeing 787-es Dreamliner – jelentette be az amerikai cég, miután a hét végén sikeresen befejeződött az utasszállító gépek történetében új fejezetet jelentő gép földi tesztelése. Az alumínium helyett javarészt szénszállal megerősített műanyagból készült modell jóval könnyebb, csendesebb, 24 százalékkal kevesebb üzemanyaggal beéri és 20 százalékkal kevesebb szén-dioxidot juttat a levegőbe, mint bármelyik hasonló méretű utasszállító,
Bár az amerikai cég bejelentésével sokakat meglepett, a Boeing már így is csaknem két és fél évet késett a Dreamliner elkészítésével, s a társaságnak óriási anyagi – egyes számítások szerint körülbelül 2,5 milliárd dollár – és presztízs veszteséget okoztak a sorozatos csúszások. Először 2007 júliusában mutatták meg a világnak a Dreamlinert. Akkor azt tervezték, hogy még ugyanabban az évben, szeptemberben felemelkedhet az utasszállító. Ennek ellenére földi tesztelése közben még idén májusban is arra jutottak a mérnökök, hogy a gép nem alkalmas a légi közlekedésre. Kiderült, hogy a korábban vártnál sokkal kisebb erő hatására is képes eltörni a Boeing 787-es szárnya. A Wall Street Journal úgy tudja, hátráltatta a műveleteket, hogy a teljes céget érintő leépítések miatt időközben körülbelül 300 embert bocsátottak el a tesztelési osztályról. Mostanra azonban a Boeing azt állítja, hogy kijavították a hibákat, s a gépet a talajon, számítógépes technológiával a lehető legalaposabban tesztelték. Habár az első kész gépet eredetileg már idén májusban le akarták szállítani a megrendelőnek, ez – feltéve, hogy a mostani berepülés és az azt követő újabb tesztek is rendben zajlanak – legkorábban 2010 végén sikerülhet. A 2004-ben beharangozott Dreamliner az említett nehézségek ellenére minden idők legsikeresebb repülőgép-bevezetése a Boeingnél. Az elmúlt időben a csúszások és a válság miatt ugyan több megrendelő is visszalépett, a próbarepülések után 53 légitársaságnak összesen 865 gépet gyárt majd a társaság. Közülük az első a tokiói All Nippon Airways Co.-hoz kerül majd.
Csúszás az Airbusnál is. Aligha véletlen, hogy a Boeinggel egy időben legnagyobb riválisa, az európai Airbus is bejelentette: ezen a héten, pénteken indítja útjára Sevillából az A400M jelölésű új katonai szállítógépét. Az európai céget azonban nem csupán a versenyszellem hajtja: Az A400M-es előállításával ugyanis már majdnem négyéves késésben vannak, és ez több milliárd euróba kerül az Airbusnak – olvasható a Market Watch cikkében. Hat évvel ezelőtt hét kormány rendelt összesen 180-at a készülő gépből, azonban sorozatos – elsősorban a motort érintő – hibák miatt a legutóbbi, márciusi határidőt sem tudta teljesíteni az idén negyvenéves társaság. A gazdasági világválság hatására mindenhol csökken az utasok száma. Egyes szakértők szerint azonban ez a tendencia különösen súlyosan érinti a világ legnagyobb utasszállítóját is gyártó Airbust.

Tényleg 50 fokos hőségre számíthatunk? – a szakértő válaszolt