Legalább hétszázalékos veszteséget mutat a tavalyi évhez képest az idén a háztartások fogyasztása, emiatt várhatóan a karácsonyi szezon sem tudja ellensúlyozni a kereskedelemben elszenvedett óriási hiányt – állapítja meg a GfK Hungária piackutató vállalat a legfrissebb felmérésében. Az Országos Kereskedelmi Szövetség számításai szerint ez a hiány eddig több mint ötszázmilliárd forintra rúg, 2008-hoz képest ugyanis ennyi pénzzel költöttek kevesebbet a magyar családok az ősz végéig.
Mind a napi fogyasztási cikkek beszerzései, mind a minőségi élet megéléséhez tartozó kiadások drasztikusan csökkentek a válság évében, noha ez utóbbi korábban sem mutatott túl nagy értéket. Élelmiszerből is jóval kevesebb fogy hónapok óta a hazai boltokban, emiatt az ennivalók teljes fogyasztáson belüli aránya már az évezred eleji szintre süllyedt. A GfK hangsúlyozza: a bevásárlások minden területen az akciós lehetőségek, de főként az olcsóság felé mozdultak el. Az utazásra, közlekedésre és a szabadidős tevékenységekre fordított kiadások drasztikus zuhanása sem túl jó jel a szolgáltatók számára – szögezi le a felmérés.
A piackutatók tapasztalatai szerint a magyar háziasszonyok a pénzük helyett inkább az idejükből áldoznak többet, vagyis a rendelkezésükre álló szűkebb forrásból gazdálkodva igyekeznek a legtöbbet kihozni és a legjobb áron hozzájutni a termékekhez. A vásárlók először a megvásárolt termékek mennyiségéből adtak le, ám mostanra az olcsóbb termékek irányába is fordultak – elemezte a GfK Hungária igazgatója. Kozák Ákos úgy véli, az elmúlt időszakban olyan szinten rendeződtek át a hazai vásárlási szokások, hogy a rendszerváltás óta vágyott állapotot, vagyis egy modern fogyasztási szerkezetet csak 10-15 éven belül leszünk képesek elérni.
Társasházi lakás ég Budapesten