Hogy hosszú sorok álljanak az egyik legnépszerűbb, leglátogatottabb bécsi kiállítóhely, az Albertina előtt, ahhoz Caillebotte, Cézanne, Courbet, Degas, Gauguin, Manet, Monet, Pissarro, Renoir, Signac, Sisley, Toulouse-Lautrec és Van Gogh művei önmagukban elégségesek lennének. Hogy a bemutatott művek a világ nagy gyűjteményeiből érkeznek néhány hónapra a császárvárosba, az éppen olyan jó ajánlólevél, mint az, hogy az összeállítás gerincét képező hetvenöt darabos kollekció egy olyan nagy magángyűjteményből került nem is olyan régen a kölni Wallraf-Richartz múzeumba, amelynek a létezéséről a nagyközönség jó része legfeljebb hallomásból értesült. Néhány mű pedig az Albertina gyűjteményéhez tartozik, amely azóta, hogy a Batliner-kollekció birtokosa lett, kiváló grafikai gyűjteményből Közép-Európa egyik legfontosabb modern művészeti központja lett.
Valami hasonló történt itt néhány évvel ezelőtt, mint Kölnben, ahol Gérard J. Corboud 2001-ben örökös letétként a Wallraf-Richartz múzeumnak adományozta képeit. A neves kölni gyűjtemény felvette a gyűjtő nevét, így neve a következőképpen hangzik: Wallraf-Richartz-Museum & Fondation Corboud.
A svájci gyűjtő feleségével évtizedeken át élt a Rajna-parti városban, mielőtt 1980-ban visszaköltözött volna hazájába. Egyszerre jellemzi őt a csillapíthatatlan gyűjtőszenvedély és a művek nagy nyilvánosság előtti megmutatásának a szándéka. A gyűjtő véleménye szerint „Egy múzeum sohasem lehet statikus. Az épületnek élnie kell, ezért kincsei egy része a raktárban van, vagy utazik.” Ennek az utazásnak egyik jelentős állomása az Albertina kiállítása, amely betekintést kínál a remekművek születésének történetébe, az impresszionista festészet technikájának, eszköztárának műhelytitkaiba.
A rendezők a „legilletékesebb” tanúkat szólították meg: számos eredeti művésztárgyat, festőeszközt felhasználva idézik meg az impresszionizmus, a posztimpresszionizmus, a pointillizmus művészeinek mindennapjait, bemutatva, hogy az egyes motívumokhoz való közelítésből hogyan születik meg a kép. Olyan különlegességek szerepelnek a többi között a kiállításon, mint Vincent van Gogh perspektívakerete és palettája, Georges Seurat palettája, vagy éppen egy balettcipő a táncosok világát számos alkotásán megidéző Edgar Degas gyűjteményéből.
(Impresszionizmus – Hogyan kerül a fény a vászonra? Bécs, Albertina, január 10-ig.)

Menczer Tamás: Mindegy, hogy DK vagy Tisza, a gazdák ugyanazok!