Sikeres volt az új Boeing első repülése

Győr Ágnes
2009. 12. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Új korszak kezdődött a repülés történetében a héten, amikor a Boeing 787-es Dreamliner végre elemelkedett a talajtól. Bár két és fél évet csúszott vele az amerikai repülőgyártó cég, a keddi – magyar idő szerint 19 óra 27 perckor kezdődő – első berepülés jól sikerült. Két katonai gép kísérte, amint a kékre és fehérre festett Dreamliner elhagyta az everetti repülőtér pályáját, majd csaknem négy órával később Seattle-ben, a Boeing gyár repülőterén ért földet. Mindkét tesztpilóta egybehangzóan állította: a gép tökéletesen működött, bár szerintük a fő kérdés a repülés előtt eleve nem a rendszerek zavartalansága, hanem az időjárás alakulása volt – közölte a Gazdasági Rádió internetes oldala.
Miként megírtuk a Boeingnak csak a múlt héten sikerült befejeznie a a földi tesztelést, holott a cég eredetileg 2007 végére tervezte az első tesztrepülést. A gyártási folyamatot számos műszaki gond, a Boeinget érintő létszámleépítés és egy két hónapos sztrájk is hátráltatta. Szakértők szerint azonban ahhoz képest, hogy milyen sok forradalmi újítást tartalmaz az amerikai cég utasszállítója, a két és fél éves csúszás nem sok.
A Dreamliner tervezői szakítottak az utasszállítóknál használt hagyományos technológiával, a repülő fő alkatrészei ugyanis nem alumíniumból és annak ötvözeteiből, hanem szénszállal megerősített kompozit műanyagból készültek, amihez új hajtóművet alakítottak ki. A gép ezért könnyebb, mint hasonló kategóriájú elődjei, s körülbelül húsz százalékkal kevesebb energiát használ, ráadásul kisebb a szén-dioxid-kibocsátása. A Boeing ígéri, hogy az utasoknak is új élmény lesz majd a repülés: kényelmesebb a belső tér, kisebb a kabinokban a túlnyomás, és nagyobbak az ablakok, amelyekről eltűntek a kézzel állítható sötétítőrolók. Az új gépben az utasok elektromosan szabályozható polarizált üveggel állíthatják be, hogy mennyi fény szűrődjön át kintről. A gép nagyobb változatát úgy tervezték meg, hogy 250 utast szállítson 15 ezer kilométernél is hosszabb útvonalakra.
A következő kilenc hónapban világszerte hat példányon tesztelik, hogy biztonságos-e a repülő a levegőben, mennyire navigálható, s miként reagál az extrém körülményekre. Jelenleg az amerikai társaságnak 840 megrendelése van az új gépre. Számítások szerint a Dreamliner 787-es 180 milliárd dollárt hoz majd a Boeing konyhájára.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.