Új korszak kezdődött a repülés történetében a héten, amikor a Boeing 787-es Dreamliner végre elemelkedett a talajtól. Bár két és fél évet csúszott vele az amerikai repülőgyártó cég, a keddi – magyar idő szerint 19 óra 27 perckor kezdődő – első berepülés jól sikerült. Két katonai gép kísérte, amint a kékre és fehérre festett Dreamliner elhagyta az everetti repülőtér pályáját, majd csaknem négy órával később Seattle-ben, a Boeing gyár repülőterén ért földet. Mindkét tesztpilóta egybehangzóan állította: a gép tökéletesen működött, bár szerintük a fő kérdés a repülés előtt eleve nem a rendszerek zavartalansága, hanem az időjárás alakulása volt – közölte a Gazdasági Rádió internetes oldala.
Miként megírtuk a Boeingnak csak a múlt héten sikerült befejeznie a a földi tesztelést, holott a cég eredetileg 2007 végére tervezte az első tesztrepülést. A gyártási folyamatot számos műszaki gond, a Boeinget érintő létszámleépítés és egy két hónapos sztrájk is hátráltatta. Szakértők szerint azonban ahhoz képest, hogy milyen sok forradalmi újítást tartalmaz az amerikai cég utasszállítója, a két és fél éves csúszás nem sok.
A Dreamliner tervezői szakítottak az utasszállítóknál használt hagyományos technológiával, a repülő fő alkatrészei ugyanis nem alumíniumból és annak ötvözeteiből, hanem szénszállal megerősített kompozit műanyagból készültek, amihez új hajtóművet alakítottak ki. A gép ezért könnyebb, mint hasonló kategóriájú elődjei, s körülbelül húsz százalékkal kevesebb energiát használ, ráadásul kisebb a szén-dioxid-kibocsátása. A Boeing ígéri, hogy az utasoknak is új élmény lesz majd a repülés: kényelmesebb a belső tér, kisebb a kabinokban a túlnyomás, és nagyobbak az ablakok, amelyekről eltűntek a kézzel állítható sötétítőrolók. Az új gépben az utasok elektromosan szabályozható polarizált üveggel állíthatják be, hogy mennyi fény szűrődjön át kintről. A gép nagyobb változatát úgy tervezték meg, hogy 250 utast szállítson 15 ezer kilométernél is hosszabb útvonalakra.
A következő kilenc hónapban világszerte hat példányon tesztelik, hogy biztonságos-e a repülő a levegőben, mennyire navigálható, s miként reagál az extrém körülményekre. Jelenleg az amerikai társaságnak 840 megrendelése van az új gépre. Számítások szerint a Dreamliner 787-es 180 milliárd dollárt hoz majd a Boeing konyhájára.

Bajba került a hévízi Tófürdő