Szomorú vasárnap a boltokban

Immár hatszázmilliárd forintos veszteség sújtja a magyarországi boltokat ebben az évben, és a karácsony előtti forgalom is jócskán elmarad a korábbi várakozásoktól – csak decemberre ötvenmilliárdos mínuszt jósolnak a szakértők. Aranyvasárnap hétvégéjén pangó üzletek, hébe-hóba előforduló vásárlók és minden eddiginél szerényebb kereslet lepte meg a kereskedőket.

2009. 12. 31. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Októberben folytatódott a magyarországi kiskereskedelem harmadik éve tartó zuhanása, így hónapról hónapra növekvő milliárdos veszteséggel indult a karácsonyi bevásárlási időszak. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) tegnap közzétett adatai alapján tavalyhoz képest 2009. januártól október végéig immár hatszázmilliárd forintos mínuszban vannak az üzletek, s előrejelzések szerint a decemberi eladások is jóval alulmaradnak a válsághoz igazított korábbi várakozásokhoz képest. A KSH számsoraiból kiderül: egyre kevesebb pénze van a magyar családoknak, mivel már az élelmiszerek eladásai is megállíthatatlanul zuhannak. Az ennivalók piacán az első tíz hónapban 3,7, míg csak októberben 5,5 százalékkal mértek kisebb forgalmat az előző évhez képest. Ennél is szembetűnőbb a veszteség az iparcikkek forgalmában, ahol több mint 25 százalékkal maradtak el az eladások, míg a bútorok, háztartási cikkek és építőanyagok értékesítése 18 százalékkal esett vissza.
Míg a korábbi években a decemberi forgalom némileg szépített az egész éves veszteségeken, addig idén a családok spórolása a karácsonyi bevásárlási szezonban még a veszteséghez szokott kereskedőket is meglepte. – Azzal számoltunk, hogy jobban sikerül az aranyvasárnapi hétvége, azonban a nagyobb bevásárlóközpontok és a kisebb boltok is azt jelezték, hogy hiába várták a vásárlókat, idén elmaradt a dömping – mondta lapunknak az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára. Vámos György rámutatott: a decemberi forgalom idén nemhogy enyhített volna a boltok hiányán, sokkal inkább nagyjából ötvenmilliárd forinttal tetézi a veszteséget. Ez megfelel az öt-hat évvel ezelőtti állapotoknak, s a szakértő szerint egyelőre nem lehet arra számítani, hogy a zuhanás visszafordulna, de legalábbis stagnálna az elkövetkező hónapokban. Ez a kisebb tőkeerejű cégek számára végzetes is lehet, így a jövő év elején tömeges megszűnésekre lehet számítani. – Főként a vásározóknak jött nagyon kedvezőtlenül a téli időjárás, az óriási havazás miatt sokan nem látogattak el a szabadtéri bevásárlóhelyekre. Azonban a hóesésnél sokkal jobban nyom a latba az, hogy a háztartások a végkimerülés szélére sodródtak: elfogytak a tartalékok, tetőzik a munkanélküliség, miközben nehezebb fogyasztási hitelhez jutni, és manapság kétszer meggondolják a családok, milyen újabb tétellel terheljék a kasszát – magyarázta Vámos György, hozzátéve: szilveszter környékén várhatóan némiképp megugrik az élelmiszer-forgalom, azonban biztos, hogy akkor is az olcsó áruk kerülnek az átlagvásárló kosarába.
– Az időjárás egyértelműen rányomta a bélyegét az elmúlt hétvége forgalmára, habár a napi fogyasztási cikkek eladásai értékben így is sokkal szerényebb forgalmat mutatnak egész évben, mint korábban – mondta kérdésünkre Fodor Attila, a CBA kommunikációs vezetője. Ez azt jelenti, hogy a magyarok számára a minőség helyett immár az olcsóság lett a döntő szempont, vagyis megszűnt bennük az úgynevezett márkahűség, s még a legalapvetőbb, illetve az ünnephez köthető portékák közül is a kisebb árfekvésű termékeket választják. Így például a szaloncukrok közül a kilónként 650–700 forintos, ömlesztett édesség fogy a leginkább, míg a középkategóriás termékek eladásai mínuszt mutatnak. Átalakulóban van az ünnepi asztal is, idén például a CBA tapasztalatai szerint a kilónként 800 forintos átlagáron kínált sertéshúsok jobban fogynak, mint a drágább baromfitermékek. Egyedül a hal az, amelyből úgy tíz százalékkal vásárolnak többet az emberek 2008-hoz képest – mondta Fodor Attila. A kereskedők bevételkieséséhez egyébként a kommunikációs vezető szerint nagyban hozzájárult az évközi áfaemelés, amely csekély kivételtől eltekintve megdrágította még a legalapvetőbb ennivalókat is. A CBA-nál a válság kirobbanása után az élelmiszer-eladásokban hosszú hónapokig nem érezték a magyarok kényszerű spórolását, azonban a júliusi öt százalékpontos forgalmiadó-emelés – Fodor szavai szerint – valódi kegyelemdöfés volt a magyarországi boltoknak és a fogyasztóknak.
Az italok piacán a karácsony és szilveszter körüli időszakra jut a pezsgők, borok éves kiskereskedelmi forgalmának mintegy fele. A Nielsen piackutató vállalat adatai szerint ugyanakkor 2008-ban mennyiségben már érezhető volt a csökkenés, még úgy is, hogy az ünnepek környékén csökkentek az átlagárak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.