Túl sok a külföldi áru

Sokkal több külföldről származó áru kerül a magyar emberek kosarába a boltokban, mint amennyit a környező országok lakosai vásárolnak belőlük. Az importáruk térnyerése miatt a hazai kis- és közepes vállalkozások jelentős része csőd közeli helyzetbe sodródott. Tíz magyar munkavállalóból hét ezeknél a nehéz helyzetben lévő kis cégeknél dolgozik. Jövőre azonban elbocsátási hullám jöhet.

Csécsi László
2009. 12. 10. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hatalmasra duzzadt a külföldről érkező áruk aránya a magyar gazdaságban a rendszerváltás óta, és ennek a kis- és közepes vállalkozások (kkv) isszák meg a levét – állítja Róna Péter közgazdász. A szakember szerint a nyolcvanas évek végén még hét százalék körüli volt az importáruk aránya a boltok polcain, ám ez mára elérte a 32–36 százalékot. – Ha csak az emberek fizetésének azt a részét vesszük alapul, amelyet szabadon elkölthetnek, akkor még rosszabb a helyzet: ahhoz képest ugyanis 56 százalék a külföldről behozott áruk aránya. Ez közel kétszer annyi, mint amennyit Szlovákiában, Csehországban vagy Lengyelországban mérhetünk – közölte a közgazdász. Róna Péter úgy látja, hogy Magyarország és szomszédai között elsősorban az a különbség, hogy míg mi kiszolgáltattuk a piacainkat a külföldi beruházóknak és áruknak, addig szomszédaink igyekeztek védeni a sajátjaikat.
A szakember szerint a külföldről érkező termékek előnye egy hosszú távú, a rendszerváltás óta tartó hibás politika eredménye. A jegybanki alapkamatot túl magasan, a forintot pedig túl erős szinten tartotta a Magyar Nemzeti Bank, így az importáruk viszonylag olcsók voltak, és ezzel az árral a hazai cégek nem nagyon tudtak versenyre kelni. Az erős forinttal a szakember szerint többek között azok a nagy multicégek jártak jól, amelyek sokat importálnak. Ezek közé tartoznak a nagy áruházláncok is – Ilyen körülmények között egyáltalán nem meglepő, ha spanyol paradicsomot eszünk – tette hozzá.
Az erős forint és a magas jegybanki alapkamat a lakosság számára is káros volt, mivel azt a benyomást keltette, hogy megéri devizában eladósodni. A külföldi fizetőeszközben jegyzett hatalmas adósság hátrányait az emberek a válság első hónapjaiban tapasztalhatták meg, amikor a forint gyengülése miatt az egekbe szöktek a törlesztőrészletek.
Az importáruk előnyével elsősorban a hazai kis- és közepes vállalkozások jártak rosszul, mert ők a hazai piacra termelnek. A szakemberek többsége egyetért abban, hogy a hazai kkv-k helyzete nagyon rossz. Ez azért is aggasztó, mert a magyar munkavállalók hetven százalékának ők adnak munkát.
Vadász György, a Magyar Iparszövetség ügyvezető társelnöke szerint a válság neheze még csak most következik a cégek számára. Az utóbbi évben nagyon legyengültek a kkv-k, de igyekeztek megtartani a munkaerőt. A társelnök szerint a multik és a kis cégek között az az egyik különbség, hogy míg a nemzetközi nagyvállalatok könnyebben hoznak meg egy létszámleépítésről szóló döntést, addig egy kisvállalkozás tulajdonosa, aki jó ismeri a dolgozókat, és felelősséget érez irántuk, igyekszik minél későbbre tolni az elbocsátásokat. – Ez év utolsó hónapjaiban és jövőre viszont nem marad más választásuk a cégeknek, azokat is el kell bocsátaniuk, akiket semmiképp nem szerettek volna, így a 2010-re vonatkozó tizenegy százalékos munkanélküliségi prognózis elég optimistának tűnik – jegyezte meg Vadász György.
A társelnök úgy látja, hogy ha a környező országok kkv-ihez mérjük a sajátjainkat, nincs okunk a dicsekvésre. – Annyira rossz helyzetben egyik volt szocialista országban sincsenek ezek a cégek, mint nálunk – állítja a társelnök. Szerinte ennek többek között az az oka, hogy bár minden országnak szüksége volt a külföldi tőkére, sehol nem támogatták annyira a külhoni befektetőket, mint nálunk. Ráadásul Magyarországon az adórendszer is a kkv-kat sújtja.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.