Új pályaudvar lesz a Südbahnhof helyén

Bécs 10. kerülete – a Favoriten – lakói Ausztria egyik legnagyobb építkezésének lehetnek szemtanúi a következő években. Bezárt vasárnap a több mint százéves déli pályaudvar (Südbahnhof), hogy helyet adjon az osztrák főváros rendkívül korszerű főpályaudvarának, amely előreláthatólag 2012 végére, 2013 elejére készül el. Mindaddig a forgalmat a Meidling pályaudvar bonyolítja le.

Stefan Lázár
2009. 12. 24. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Melankolikus érzések kísérték a bécsi déli pályaudvar utolsó napjait, mielőtt leállt volna a forgalom. Nem csak a környék lakói tettek búcsúlátogatást az 1873-as világkiállításra épült csarnokban, amelyet jövő januárban lebontanak. A főváros környékéről is számos ember érkezett fényképezőgépekkel és videokamerákkal felszerelve. Matthias Schönerer, az osztrák vonatközlekedés nagy úttörője, 1841 és 1846 között vonta össze az addigi két regionális pályaudvart – a Gloggnitzer és a Raaber Bahnhofot – az új, klasszicista stílusú csarnokban. Olyan híres nemzetközi szerelvények vették igénybe a létesítményt, mint a Szentpétervár–Cannes expressz. A bécsi déli pályaudvar meglepő módon nagyobb károk nélkül úszta meg a II. világháborút. Több bombatalálat is érte ugyan, de acél tetőszerkezete megmaradt, ezért viszonylag rövid idő alatt sikerült helyrehozni.
Az Osztrák Államvasutak (ÖBB) az 1950-es években elhatározta az egész terület korszerűsítését. A most lebontásra ítélt csarnok 1955 és 1961 között épült fel és szolgálta a délre és keletre irányuló vonatközlekedést a múlt vasárnapig. Bizonyos fokig érthetetlen, hogy az ÖBB az utóbbi időben miért nem fordított megfelelő figyelmet a nagy forgalmat lebonyolító létesítményre. Bécs pályaudvarai közül a Südbahnhof hírneve volt a legrosszabb. A vasfüggöny leomlása után megnövekedett személyforgalom új imázs kialakítására kényszerítette az államvasutat. Hosszú vita után született meg a döntés, hogy a régit le kell bontani, és helyére újat kell létrehozni. A 220 millió eurós beruházással épülő új főpályaudvart – BahnhofsCity név alatt – húszezer négyzetméter alapterületű bevásárlóközpont egészíti majd ki. Hatszáz gépkocsinak és ezerhatszáz kerékpárnak létesítenek parkolóhelyet. Az ÖBB tájékoztatása szerint a központi pályaudvar megépítésével többek között egy órával, ötórásra csökken az utazási idő a Salzburg–Budapest közvetlen járaton – írta az MTI. A Südbahnhof szerepét 2013-ig a Meidling pályaudvar veszi át, ahol megállnak a Münchenből, Salzburgból és Linzből Budapestre közlekedő railjet járatok is. A bécsi keleti pályaudvar (Ostbahnhof) helyett átmenetileg a meidlingin áll meg a Győr felé összeköttetést kínáló regionális járatok egy része is. A lebontásra váró épület értékei után számos múzeum érdeklődött.
Az 1872-ben a tetőn elhelyezett, majd később a csarnokba átvitt szárnyas oroszlánt műemléknek nyilvánították, amely helyet kap majd az új pályaudvar épületében is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.