Melankolikus érzések kísérték a bécsi déli pályaudvar utolsó napjait, mielőtt leállt volna a forgalom. Nem csak a környék lakói tettek búcsúlátogatást az 1873-as világkiállításra épült csarnokban, amelyet jövő januárban lebontanak. A főváros környékéről is számos ember érkezett fényképezőgépekkel és videokamerákkal felszerelve. Matthias Schönerer, az osztrák vonatközlekedés nagy úttörője, 1841 és 1846 között vonta össze az addigi két regionális pályaudvart – a Gloggnitzer és a Raaber Bahnhofot – az új, klasszicista stílusú csarnokban. Olyan híres nemzetközi szerelvények vették igénybe a létesítményt, mint a Szentpétervár–Cannes expressz. A bécsi déli pályaudvar meglepő módon nagyobb károk nélkül úszta meg a II. világháborút. Több bombatalálat is érte ugyan, de acél tetőszerkezete megmaradt, ezért viszonylag rövid idő alatt sikerült helyrehozni.
Az Osztrák Államvasutak (ÖBB) az 1950-es években elhatározta az egész terület korszerűsítését. A most lebontásra ítélt csarnok 1955 és 1961 között épült fel és szolgálta a délre és keletre irányuló vonatközlekedést a múlt vasárnapig. Bizonyos fokig érthetetlen, hogy az ÖBB az utóbbi időben miért nem fordított megfelelő figyelmet a nagy forgalmat lebonyolító létesítményre. Bécs pályaudvarai közül a Südbahnhof hírneve volt a legrosszabb. A vasfüggöny leomlása után megnövekedett személyforgalom új imázs kialakítására kényszerítette az államvasutat. Hosszú vita után született meg a döntés, hogy a régit le kell bontani, és helyére újat kell létrehozni. A 220 millió eurós beruházással épülő új főpályaudvart – BahnhofsCity név alatt – húszezer négyzetméter alapterületű bevásárlóközpont egészíti majd ki. Hatszáz gépkocsinak és ezerhatszáz kerékpárnak létesítenek parkolóhelyet. Az ÖBB tájékoztatása szerint a központi pályaudvar megépítésével többek között egy órával, ötórásra csökken az utazási idő a Salzburg–Budapest közvetlen járaton – írta az MTI. A Südbahnhof szerepét 2013-ig a Meidling pályaudvar veszi át, ahol megállnak a Münchenből, Salzburgból és Linzből Budapestre közlekedő railjet járatok is. A bécsi keleti pályaudvar (Ostbahnhof) helyett átmenetileg a meidlingin áll meg a Győr felé összeköttetést kínáló regionális járatok egy része is. A lebontásra váró épület értékei után számos múzeum érdeklődött.
Az 1872-ben a tetőn elhelyezett, majd később a csarnokba átvitt szárnyas oroszlánt műemléknek nyilvánították, amely helyet kap majd az új pályaudvar épületében is.

A Neoton-família legendás dalát élesztette újjá Lotfi Begi, Tolvai Reni és L.L. Junior