Vakvágányon

Ludwig Emil
2009. 12. 31. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ez idő szerint egyetlen olyan vonat jár a Magyar Államvasutak pályáin, amelyik minőségileg és technikailag megfelel a történelmi kornak – a XXI. század első évtizedének –, valamint a helynek: Európa közepén vagyunk, a német nyelvhatáron, a Balkántól nyugatra. Ez a vonat Budapest és München között közlekedik, külleme, utastere a repülőgépére emlékeztet – emiatt is hívják railjetnek, meg azért, mert 160 km/óránál nagyobb tempóval is halad. Ahol a pálya minősége és a biztonsági rendszere megengedi. Az utasok képernyőkön követhetik a sebességét, a menetrendhez viszonyított késést, láthatják, hogy a Bécs felől a magyar határra még időben érkező vonat Hegyeshalomtól Kelenföldig mennyit késik a helyenként 40-60 km/órás döcögés következtében, normális időjárási viszonyok mellett is. A railjetet nem a MÁV, hanem az Osztrák Államvasutak működteti, a jegy forintban fizethető, az ára nem több a hazai intercity-járatokénál, nem kell rá helyjegy, és jár hozzá két nap ingyen közlekedés az osztrák fővárosban, ami egyúttal tanulmányi kirándulás budapesti lakosoknak a civilizáció jelen állásáról.
Jó másfél-két évtizede a belföldi intercity-járatok megindulása a magyar vasúti közlekedés megújulásának reményével kecsegtetett. Az idő haladtával kiderült: délibábot láttunk, a menetidő is szépen haladt, visszafelé, a pécsi intercity akkor még 20-30 perccel gyorsabban ért célba, hárommal kevesebb állomáson állt meg, mint manapság, az agyonstrapált kocsik állapotán szintén nyomot hagyott az idő. A MÁV egyéb „gyors-” és személyvonatai, a maradék mellékvonalakon még közlekedő szerelvények, mozdonyok látványa és műszaki állapota ugyancsak utazás az időben, az 1980-as években Romániában lehetett ilyen siralmas vonatokon utazni, de az legalább annyiba került, mint ma egy fél BKV-jegy. Országimázs tekintetében nem könynyű nagyobb veszteséget összehozni annál, mint ha a külföldi turisták vonattal akarják beutazni szép hazánkat.
A fővárosban szombaton leesett tízcentis hó, meg az éjszakai mínusz 5-8 fokos hideg következményeként talán még ma reggelre sem normalizálódott a vasúti közlekedés. Leállt a váltók fűtése, a vonatok hétfő hajnalig nem tudtak befutni a pályaudvarokra, ergo nem tudtak visszaindulni sem, összeomlott a forgalomirányítás, az utasok tájékoztatására kiírták a táblára, hogy 300 perc késés van, oszt’ annyi. Vagy még több. A MÁV az utazásról lemondani kényszerült kedves ügyfeleinek a kezelési költség levonása nélkül gálánsan visszafizeti a jegy árát, a bérletesek igénybe vehetik a BKV járműveit, kellemes utazást a százával ledöglő múzeumi buszokon. A leggyengébb pontja a vasúti közlekedésünknek éppen az elővárosi hálózat, aminek az volna a rendeltetése, hogy tehermentesítse a Budapestre bevezető, szűk áteresztőképességű utakat, ám e vonalakon rögtön megbénul a forgalom, amint télen hideg van vagy hó esik. A főváros vezetői sem voltak képesek húsz év alatt helyi érdekű vasutat (metrót) építeni, Ferihegyre vagy a nyugati és északi szomszédban benépesült települések irányába.
Eltelt két évtized a politikai rendszerváltozás óta, háromszor négyévnyi MSZP–SZDSZ-kormányzással, és itt tartunk. Ez elég idő ahhoz, hogy rámutassunk, egybevessük, mennyit fejlődött a miénkhez képest Prága, Pozsony, Bécs vagy Burgenland kötött pályás közlekedése. Az ide vezető okok közt keresendő a nyereséges teherszállítás – a MÁV Cargo – eladása, de érdemes megjegyezni, kik voltak azok a miniszteriális személyek, „szakpolitikusok”, akiknek a nevéhez ez a példa nélkül álló lejtmenet fűződik a hazai vasút történetében: az autópálya-barát Csillag István, a felejthetetlen Kóka „pannonpuma” János, és utánuk a vízözön, név szerint: Kákosy Csaba, Szabó Pál, Molnár Csaba és végül Hónig Péter. Aki épp ott járt, amikor üresedés volt. Nem is csoda, hogy ide jutott a vasút.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.