Január elsejétől szigorodnak az autóbontók működésére vonatkozó szabályok. A Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium rendelete értelmében a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) ellenőrzésével jövő évtől tovább nehezedik az illegális vállalkozások helyzete. Elkértük az NKH-tól a részletes szabályokat, ezeket azonban a szervezet lapzártáig nem bocsátotta rendelkezésünkre. A távirati iroda korábban megjelent ismertetője szerint a változás többek közt abban áll, hogy a javítás nélkül beépíthető bontott autóalkatrészeket kék, míg a javítható vagy felújítható alkatrészeket piros színnel kell megjelölniük az autóbontóknak, és a számlán is fel kell tüntetniük a színjelzést.
Autót bontásra csak regisztrált bontó-hulladékkezelő vállalkozás vehet át, az átvétel előtt a cégnek be kell szereznie a közlekedési hatóság bontási átvételi igazolását – áll a miniszteri rendeletben. Az igazolás kiállítása előtt a bontónak a következő vizsgálatokat kell elvégeznie: ha azonosítható a jármű, akkor ellenőriznie kell az alváz és a motorszám eredetiségét, majd ezeket a számokat össze kell vetnie a bontást kérő által átadott okmányban szereplőkkel. Az adatokat a bontó cég rögzíti a közlekedési hatóság informatikai rendszerében. A hatóság ezután bontási átvételi igazolást ad ki, amely – egyebek mellett – tartalmazza az átvett jármű tulajdonosának személyi adatait, a nyilatkozatát arról, hogy a járművet nem kívánja tovább üzemeltetni, majd alá is kell írnia. Megbízott nem intézheti az ügyletet.
Az általunk megkérdezett autóbontó-vállalkozók közül többen is egyetértettek a rendelkezés bizonyos elemeivel, így az alkatrészek jelölésével is, bár Bibós Ottó, a Bontótéka Kft. nagycenki telepének vezetője szerint ezt már eddig is megtették. A szakember és egy neve elhallgatását kérő budapesti kollégája szerint túl sok lesz a papírmunka és az értelmetlen feladat. Ilyennek nevezték mindketten a telepeikre megsemmisítésre bevitt roncsautók festékréteg-vizsgálatát, a roncs fotójának online közzétételét. Ilyen nemhogy Európában, de a világon sincsen – mutatott rá Bibós, aki az átállás költségeit egymillió forintra becsüli. Ekkora öszszeget, illetve a munkatársak továbbképzésének árát, valamint a megnövekedett költségeket nem tudják kigazdálkodni a vállalkozók, így az biztosnak tekinthető, hogy drágulnak a szolgáltatásaik – mondták. Eddig a járműveket három módon vették be: egészben, bontott alkatrészként, illetve roncsként. Még utóbbi esetben is fizettek valamennyit a fém áráért, és a 2950 forintos bontási igazolás költségét is átvállalták a cégek, januártól azonban elképzelhető, hogy a roncs tulajdonosának kell fizetnie az autója átvételéért. Ez pedig a vállalkozók szerint egyértelműen a feketebontók felé tereli majd az ügyfeleket. Ahogy fogalmaztak, „majd eladják a kocsit egy külföldinek”. Hazánkban jelenleg 175 regisztrált és becslések szerint 1300–1400 illegális autóbontó működik.

Rabosították a Tisza rejtőzködő testőrét, aki Magyar országjárását szervezte