Változik a bontók szabályozása

Rövidesen szigorodnak az autóbontókra vonatkozó szabályok. A Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium rendelete értelmében jövőre tovább nehezedik az illegális műhelyek működése. Az engedéllyel működő bontósok szerint az övék is. Az is lehet, hogy jövőre az autósnak kell fizetnie a leadott gépjárműért.

Munkatársunktól
2009. 12. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Január elsejétől szigorodnak az autóbontók működésére vonatkozó szabályok. A Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium rendelete értelmében a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) ellenőrzésével jövő évtől tovább nehezedik az illegális vállalkozások helyzete. Elkértük az NKH-tól a részletes szabályokat, ezeket azonban a szervezet lapzártáig nem bocsátotta rendelkezésünkre. A távirati iroda korábban megjelent ismertetője szerint a változás többek közt abban áll, hogy a javítás nélkül beépíthető bontott autóalkatrészeket kék, míg a javítható vagy felújítható alkatrészeket piros színnel kell megjelölniük az autóbontóknak, és a számlán is fel kell tüntetniük a színjelzést.
Autót bontásra csak regisztrált bontó-hulladékkezelő vállalkozás vehet át, az átvétel előtt a cégnek be kell szereznie a közlekedési hatóság bontási átvételi igazolását – áll a miniszteri rendeletben. Az igazolás kiállítása előtt a bontónak a következő vizsgálatokat kell elvégeznie: ha azonosítható a jármű, akkor ellenőriznie kell az alváz és a motorszám eredetiségét, majd ezeket a számokat össze kell vetnie a bontást kérő által átadott okmányban szereplőkkel. Az adatokat a bontó cég rögzíti a közlekedési hatóság informatikai rendszerében. A hatóság ezután bontási átvételi igazolást ad ki, amely – egyebek mellett – tartalmazza az átvett jármű tulajdonosának személyi adatait, a nyilatkozatát arról, hogy a járművet nem kívánja tovább üzemeltetni, majd alá is kell írnia. Megbízott nem intézheti az ügyletet.
Az általunk megkérdezett autóbontó-vállalkozók közül többen is egyetértettek a rendelkezés bizonyos elemeivel, így az alkatrészek jelölésével is, bár Bibós Ottó, a Bontótéka Kft. nagycenki telepének vezetője szerint ezt már eddig is megtették. A szakember és egy neve elhallgatását kérő budapesti kollégája szerint túl sok lesz a papírmunka és az értelmetlen feladat. Ilyennek nevezték mindketten a telepeikre megsemmisítésre bevitt roncsautók festékréteg-vizsgálatát, a roncs fotójának online közzétételét. Ilyen nemhogy Európában, de a világon sincsen – mutatott rá Bibós, aki az átállás költségeit egymillió forintra becsüli. Ekkora öszszeget, illetve a munkatársak továbbképzésének árát, valamint a megnövekedett költségeket nem tudják kigazdálkodni a vállalkozók, így az biztosnak tekinthető, hogy drágulnak a szolgáltatásaik – mondták. Eddig a járműveket három módon vették be: egészben, bontott alkatrészként, illetve roncsként. Még utóbbi esetben is fizettek valamennyit a fém áráért, és a 2950 forintos bontási igazolás költségét is átvállalták a cégek, januártól azonban elképzelhető, hogy a roncs tulajdonosának kell fizetnie az autója átvételéért. Ez pedig a vállalkozók szerint egyértelműen a feketebontók felé tereli majd az ügyfeleket. Ahogy fogalmaztak, „majd eladják a kocsit egy külföldinek”. Hazánkban jelenleg 175 regisztrált és becslések szerint 1300–1400 illegális autóbontó működik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.