Benzintender: az OMV nagy üzletet „csinált”

Több mint százmillió forintot takarít meg a kormányzat azzal, hogy a húsz éve az állami intézményeket kiszolgáló Mol helyett most az osztrák OMV-t bízza meg az állami szervezetek autóinak üzemanyag-kiszolgálásával. Szollár Domokos szerint lehet, hogy lesznek olyan intézmények, amelyeknek kellemetlenséget okozhat majd a benzinbeszerzés, de az elbírálás során az osztrákok a földrajzi elérhetőség tekintetében is nyertek. Bár a rendőrség, a tűzoltóság és a mentőszolgálat nemzetbiztonsági okok miatt csak a Molnál tankolhat, mégis kaptak OMV-s kártyát.

Munkatársunktól
2010. 01. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szollár Domokos kormányszóvivő közölte, a központi költségvetésnek több mint százmillió forintot sikerült megtakarítania az adófizetők pénzéből azzal, hogy a Mol helyett a magyar stratégiai olajcég ellen korábban ellenséges felvásárlást indító osztrák OMV-t hozták ki nyertesnek az állami intézmények üzemanyag-kiszolgálására kiírt közbeszerzési eljáráson. A kormányszóvivő érvelése nemcsak makrogazdasági szempontból, de még a tender arányaihoz képest is komolytalannak tűnik, hiszen a keretszerződés egy évre, 11 milliárd forintra és ötvenmillió liter üzemanyagra vonatkozott. Szollár érdeklődésünkre hangsúlyozta, „a gazdasági válság idején minden forintért le kell hajolnia a kormánynak”, az elbírálás során pedig azt nem vehették figyelembe, hogy melyik cég tekinthető „magyarabbnak”. Megjegyezte, a Mol 93 százaléka egyébként is magánbefektetők kezén van.
A közbeszerzés eredményhirdetése után a kabinet módosított egy kormányrendeletet, amellyel kivették a tender hatálya alól a nemzetbiztonsági szempontból érzékeny szervezeteket. Összesen 29 ilyen van, köztük a rendőrség, a tűzoltóság, a mentők, a Köztársasági Őrezred és például az Országos Atomenergia Hivatal. Kérdésünkre, hogy a nyertes osztrák cég nem kifogásolta-e, hogy több országos hatáskörű, nagy gépjárműflottával bíró szervezetet a jövőben is a Mol szolgál ki, Szollár azt mondta, hogy az OMV így is nagy üzletet csinált, az új kormányrendelettel pedig egy új helyzetre reagált a kormány (eddig ugyanis nem volt olyan, hogy ne a nemzetbiztonsági védelem alatt álló Mol nyerjen), amikor a jogszabályi környezetet az élethez igazította. Szollár közölte, az APEH, a minisztériumok, az egészségügyi intézmények vagy például a regionális közigazgatási hivatalok autóit kell majd az OMV-nél tankolni.
A rendőrök és a tűzoltók mégis kaptak OMV-s kártyákat, ennek Szollár szerint „biztonsági” oka volt és az osztrák cég „jól tette” és jogszerűen járt el, hogy kézbesítette kártyáit. Az elméleti lehetőség ugyanis megvolt arra, hogy nevezett szervezetek január 1-jétől nem tankolhatnak a Molnál, ezért kaptak OMV-s kártyákat. – A rendőrség, a tűzoltóság azonban meg tudott állapodni a Mollal, így a kérdés meg is oldódott – mondta Szollár (erre egyébként a módosított kormányrendelet is kötelezte a szervezeteket – a szerk.)
Szollár Domokos hangsúlyozta, a tender elbírálásakor az árajánlat és a földrajzi elérhetőség szempontjait az OMV–Agip vezette konzorcium nyerte meg, a Mol pedig csak a töltőállomások számában bizonyult jobbnak. Szerinte egyébként a két cégcsoport között ez utóbbi vonatkozásban sincs nagy különbség, a Mol pedig mindössze 17-tel több kutat ajánlott. – Ettől függetlenül elképzelhető, hogy egyes állami intézményeknek kellemetlenséget okoz majd az új rendszer, de ez nem lesz tömeges – állította a kormányszóvivő. A nemzetbiztonsági szolgálatok kapcsán elmondta, hogy azok egyébként sem esnek a közbeszerzési törvény hatálya alá, így autóik rendszámait nem is küldték ki az OMV-nek. Szollár Domokos szerint tehát mindenki megnyugodhat, hiszen az állami intézmények autóinak üzemanyag-kiszolgálása a legnagyobb rendben van. A Fidesz ugyanakkor úgy véli, hogy a kabinet a magyar érdekeket tudatosan sértve hozott döntést a kormányzati benzintender ügyében és „a magyar adófizetők pénzéből a kormány az osztrák céget és annak tulajdonosát, az osztrák államot akarta támogatni”. Kontrát Károly, az Országgyűlés rendészeti bizottságának fideszes tagja azt mondta: az üzemanyag-pályázattal veszélybe került a rendőrautók megtankolása. – Kik nem voltak tisztában azzal a jogszabályi előírással, hogy a rendőrség csak nemzetbiztonsági védelem alatt álló cégnél tankolhat? – tette fel a kérdést a politikus, aki szerint átgondolatlanul, kapkodva írták ki a tendert, amit aztán „gyorsan vissza is kellett vonni”. Kontrát Károly szerint a tavalyi év utolsó napján „érte el a tetőpontját ez a válsághelyzet”, amikor a rendőrség parancsnokai azt látták, hogy az OMV-kártyákat visszaveszik tőlük, a Mollal kötött szerződésük pedig 2009. december 31-ével lejárt. – Azaz január 1-jén nem volt biztosított az érintett szervek autóinak tankolása – mutatott rá megjegyezve, a rendőrség vezetőinek sikerült egy olyan szóbeli megállapodást kötniük, hogy a napi árnál 14-15 forinttal olcsóbban tankolhatnak a Molnál. – Ez a helyzet addig marad így, amíg a közbeszerzést jogszerűen le nem bonyolítják – tette hozzá. Arra a kérdésre, jelenthet-e kockázatot, hogy az OMV birtokába került az összes fontos állami szerv autóinak rendszáma (köztük a rendőrségé), Kontrát Károly úgy reagált: nemzetbiztonsági szakértők szerint ez jelenthet kockázatot. Szollár szerint ugyanakkor nem, csak az jelenthetett volna, ha követni tudták volna a rendőrségi autók mozgását, amire nincs lehetőségük, hiszen a rendőrök a Molnál tankolnak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.