Lépés a nemzeti energiapolitika irányába

Dr. Járosi Márton
2010. 01. 31. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az erőművekkel, az átviteli hálózattal, az ehhez kapcsolódó rendszerirányítással és az áramszolgáltatókkal rendelkező nemzeti villamos társaság, az MVM Trianonja az 1995–96-os privatizációval kezdődött. Az erőművek több mint fele, míg az áramszolgáltatók teljes mértékben külföldi cégek ellenőrzése alá kerültek. Az állami villamos társaság meggyengítésével párhuzamosan az MVM-nél sokkal nagyobb nemzetközi monopóliumok leányvállalatai vették át a vezetést Magyarországon.
1998-tól indult a második támadás az MVM és egyben a magyar energetika maradékának, a Paksi Atomerőműnek, az átviteli hálózatnak és a ma Mavirnak hívott rendszerirányításnak a megszerzéséért. 2001-ben a villamosenergia-törvény módosításával sikerült is leválasztani a Mavirt az MVM-ről. 2005-ben azonban, a rendszerváltozás óta először, pozitív lépés történt a rossz folyamatban: parlamenti konszenzus jött létre a maradék MVM egységének helyreállítására. Az állami tulajdonú Mavir visszakerült az MVM-hez. Az ismét holding formában működő MVM-csoport kezdett megerősödni, a privatizáció óta először nyereségessé vált.
A hazai liberalizáció fő ideológusa, a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a Mavir visszakerülését az MVM-hez folyamatosan támadta, de az 2004 áprilisában indított versenyhivatali vizsgálatnak nem sikerült bizonyítania a cég bűnösségét. A vizsgálatba 2006-tól az EU is bekapcsolódott, az „EU-kommandó” 2006 májusában rajtaütésszerű vizsgálatot tartott az MVM-nél és leányvállalatánál, a Mavirnál. A razziát engedélyező fővárosi bírósági végzés a GVH megkeresésére született meg. Az indoklásban ez szerepel: „A GVH szerint más vizsgálati cselekmény foganatosítása nem elégséges a bizonyíték megszerzéséhez a valószínűsíthető jogsértés súlyára is tekintettel.”
A vádak igaztalannak bizonyultak. 2009 januárjában került nyilvánosságra, hogy az MVM uniós menlevelet kapott: az EU-bizottság megszüntette az MVM ellen folyó vizsgálatot és eljárást. Az ügy lezárása egyértelműen igazolta, hogy a cégcsoport üzleti gyakorlata és működése semmilyen tekintetben nem sérti az uniós normákat, nem gátolja a piaci mechanizmusok érvényesülését.
Bár a kormányzat ekkor már nyilván ismerte a várható uniós álláspontot, mégis, a liberalizáció meghirdetett céljának, az árcsökkenésnek a 2008. évi teljes piacnyitást követő kudarca után ismét felerősítette a támadásokat. A privatizáció óta igyekeztek az MVM-et bűnbakszerepben feltüntetni, amely a verseny kiteljesedését akadályozza. Ennek a folyamatnak volt a csúcsa a miniszterelnök márciusi döntése, amellyel „a hazai árampiac monopolisztikus jellegét előidéző tényezők” felszámolása érdekében az MVM-csoport szerkezetének és tulajdonviszonyainak ismételt megváltoztatását, a rendszerirányító Mavirnak az MVM-ről történő leválasztását irányozta elő.
A támadások valódi célja az MVM-csoport feldarabolása, szétverése volt. El akarták tőle venni a Mavir leányvállalatánál lévő tulajdonát, a nagyfeszültségű átviteli hálózatot, le akarták választani róla a Paksi Atomerőművet, amely a legolcsóbb áramot biztosítja az országnak. Mindezt az EU-előírásokra való álságos hivatkozások jegyében, azokat trójai falóként használva. E liberális koncepció szerint az MVM-nek csak az irodaháza maradt volna meg, a nemzeti szereplő csupán egy béna kacsává vált volna. Az energiahivatal tanulmánya is elismerte, hogy a liberalizáció következtében valóságos kapacitáshiány alakult ki. A nemzeti elkötelezettségű szakemberek évek óta figyelmeztettek, hogyha ez így megy tovább, ránk fog omlani az elöregedett villamosenergia-rendszer, s akkor a lakosság nemcsak a magas árakat fogja tapasztalni, hanem a villamos energia hiányát is. A 2006-tól kezdve a megerősödő MVM azonnal kapacitásfejlesztő intézkedésekbe kezdett. Kezdeményezték a paksi és mátrai erőművek fejlesztését, az átviteli hálózat rekonstrukcióját, bővítését, újabb nemzetközi öszszeköttetések kiépítését. Az SZDSZ-es vezetésű Gazdasági Minisztérium és a fent említett hivatal, valamint a MEH azonban továbbra is támadta s akadályozni igyekezett ezt a folyamatot. 2008-ban ezt az ultraliberális álláspontot tette magáévá a miniszterelnök, s szabad kezet akart adni a liberális ámokfutóknak.
Hozzáértő szakemberek nyílt levélben tiltakoztak az újabb liberális roham, az MVM szétdarabolása és privatizációja ellen. Felszólították a kormányt, hogy tartózkodjon az MVM-csoport szerkezetének és tulajdonviszonyainak a megváltoztatásától, a törvényhozást pedig, hogy – élve a végrehajtó hatalom ellenőrzésére vonatkozó felhatalmazásával – akadályozza meg a nem kívánt változtatások végrehajtását.
A miniszterelnök nevében Ficsor Ádám kabinetfőnök 2008 májusában társulatunknak válaszolta meg a szakemberek tiltakozó levelét, amelyben ez áll: „(…) szükségesnek tartjuk az MVM-csoport struktúrájának átalakítását, a Mavir és az MVM (…) szétválasztását. Döntésünket megalapozza a Magyar Energia Hivatal, valamint a Gazdasági Versenyhivatal nemzetközi tapasztalatokon alapuló, általunk elfogadott szakmai véleménye.” Vagyis ezt a nemzetellenes intézkedést a piaci energiapolitikát egyoldalúan hirdető kormányzati intézmények, a már méltatott Gazdasági Versenyhivatal és a Magyar Energia Hivatal tanulmányainak hamis érveire alapozták. Ezek szerint ugyanis a liberalizáció sikertelenségének oka az MVM, s a megoldás, többek között, a Mavir MVM-ből való eltávolítása.
Az említett válaszlevél így fejeződik be: „Biztosíthatom elnök urat, hogy a szétválasztással kapcsolatos döntések meghozatala során a kormányzat kellő gondossággal (…) jár el.” Szerencsénkre azonban már nem ez a kormányzat fog az energetikai ügyekben sem eljárni. Ez a kormányzat megbukott, prominens képviselői távolabb kerültek a végrehajtó hatalomtól, s így vált lehetővé a múlt év decemberében elfogadott salátatörvények között az MVM-csoport jelenlegi szervezeti struktúrájának törvénybe iktatása. Az EU harmadik energiacsomagja ugyanis – törvényalkotási kényszer mellett – három megoldást kínált a rendszerirányítók tulajdonjogával rendelkező társaságok részére. A magyar parlament a független átviteli hálózatüzemeltető megoldás mellett döntött: eszerint a Mavir-tulajdon maradhat az MVM-csoportban, szigorú szabályokkal. Lényegében tehát megmaradhat a nemzeti villamos társaság liberálisok által folyamatosan támadott szervezeti-tulajdonosi formája, a Mavir megmaradt anyacége, az MVM tulajdonában. Jelentősen megkésve ugyan, de reálissá vált, hogy az MVM is erős, versenyképes nemzeti társaság legyen a hazai piacon. Ennek fontosságát a csehek sohasem kérdőjelezték meg, saját nemzeti társaságukat, a CEZ-t egyben tartották, de hasonló megoldás van Franciaországban is.
Sajtóinformációk szerint a jó parlamenti döntés még az energiahivatalt és a kormányt is felháborította, ami az előzményeket figyelembe véve nem is csoda. Bár az uniós irányelv szerinti változatot szavazta meg az Országgyűlés, mégis tudni vélik, hogy az unió szándéka változatlanul a tulajdonosi szétválasztás. Egy liberális újság még közvetlenül a várható parlamenti döntés előtt is nyíltan ellene agitált, jelezve, hogy bizony vannak még, akiknek nem tetszik a nemzeti energetika maradékának erősödése.
Végre egy, a parlament által támogatott nemzeti érdekű piaci magatartás! Örvendezni kellene, hiszen a tízmillió magyar részvényes tulajdonában lévő, jövedelmével a költségvetést erősítő, fejlesztéseket finanszírozó nemzeti társaságról van szó. Ezzel szemben liberálisék még mindig rossznak igyekeznek feltüntetni a jót, a közösség érdekében valót. Ezért a közvéleménynek résen kell lennie.
Társaságunk állásfoglalásban üdvözölte a pozitív döntést, de fontosnak tartotta hangsúlyozni, hogy a nemzeti érdekű energetika teljes körű megvalósításának további tulajdonpolitikai feltételei is vannak. A jelenlegi törvények csak a jó struktúrát garantálják, de nem akadályozzák meg a további privatizációt. Ezért meg kell tiltani az energiaprivatizáció minden formáját: kétharmados vagyontörvényt kell alkotni a megmaradt közszolgáltatások, köztük a vezetékes energiarendszerek közösségi tulajdonáról. Növelni kell a magyar közösségi energetikai tulajdont. Ez a feladat azonban már a következő kormányra hárul, amely, reméljük, hogy valódi nemzeti energiapolitikát fog folytatni.

A szerző az Energiapolitika 2000 Társulat elnöke

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.