Megalapozatlan a jövő évi költségvetés

Bod Péter Ákos
2010. 01. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hungaricum, hogy egy válságos évben a kormánytöbbség rekordsebességgel tudta le a következő évre szóló költségvetési tervezés sosem könnyű munkáját. Különös ez a sebesség egy olyan időszakban, amikor a világgazdaságban végbemenő megrázkódtatások miatt október és november során még az idei esztendő várható alakulását sem lehetett kellően előre látni. A szokásosnál jóval nagyobb bizonytalanság övezi a következő évre szóló előirányzatokat. Mivel szakmai érvek nem szólnak a büdzsé korai jóváhagyása mellett, nyilván nyomós politikai oka volt a kormánynak a sietségre.
Ebben a szituációban kell elhelyezni és röviden kommentálni egy önmagában nem rendkívüli eseményt: 29 személy nyílt levélben szólította fel a parlamenti képviselőket a zárószavazás előtt az állami költségvetési tervezet elutasítására. Érdekes módon a levél meglehetősen nagy port vert fel, bár közvetlen hatása nem lett, mivel a kormányoldali többség a várt arányban megszavazta a tervezetet. A pénzügyminiszter például badarságnak nevezte egy rádióműsorban a levélben foglaltakat. De mit is tartalmazott a nyílt levél? A költségvetési terv elutasításának két fő indokát említi a rövid szöveg: az egyik szerint a mostani tervezet sem tartalmazza az évek óta szükséges reformokat, nem segíti a magyar vállalkozások versenyképességét. A másik a költségvetési tervezés gyengéit hozza szóba: a hiányt alultervezi a kormány, amikor a várható bevételeknél a reálisnál többel, a várható kiadásoknál pedig kevesebbel számol.
Másnak talán más a baja a költségvetési tervezettel; az ellenzék nem is szavazta meg, miután hiába bombázta módosító javaslatokkal az előterjesztőt. Egyébként a demokráciára való visszatérésünk óta az ellenzék sosem támogatta a kormányoldal költségvetését, ami logikus is: a büdzsé ugyan mindig tele van adattal és szakmai szöveggel, de valójában tömény politika, hiszen azt önti számszerű formába, hogy az állam fenntartásának költségeit kikre rója ki a kormány, és mire fordítja a beszedett adókat. Márpedig ez csak részben technikai ügy, sokkal inkább preferenciák és értékek kérdése. A huszonkilencek által aláírt levél megemlíti a magyar vállalkozások versenyképességének ügyét: sajnos elég könnyű dokumentálni, hogy a nem kevés állami kiadásból és a társfinanszírozás révén elköltendő uniós forrásokból a szükségesnél és a lehetségesnél kevesebb szolgálja ezt a stratégiai célt a beterjesztett dokumentumban. Amire mondhatta volna az előterjesztő, hogy a kutatásra, a fejlesztésre, a munkahelyteremtésre, a szakképzésre ugyan valóban a szükségesnél kevesebbet irányzott elő a tervezet, mert a kormányoldal nem kívánta az elviselhetőnél jobban megfaragni a munkanélküliek és a gazdaságilag inaktív eltartottak állami támogatását. Ez tiszta beszéd lenne, mert a különféle állami támogatásból élő százezrek sorsa valóban fontos, mint ahogy másfelől a jövő megalapozása és a munkateljesítmények támogatása is fontos lenne; kinek ez, kinek az a fontosabb, az adóbevételek pedig végesek.
A badarságnak minősített levélben olyan kitételek is vannak, amelyeket a keblére ölelhetne egy szakmaiságára sokat adó pénzügyminiszter: az aláírók keveslik a reformokat. A reform szó mára roppant népszerűtlenné vált, mert ennek a nevében évek óta mindenféle kellemetlenség érte az embereket. Legutóbb az egészségügyi reform néven követett el súlyos károkkal járó dúlást a szocialista–szabad demokrata koalíció, amíg a társadalmi ellenállás meg nem fékezte őket. De a nyugdíjreform vagy az oktatási reform kifejezés sem cseng túl jól. Mégis az könnyen belátható, hogy életünk egy sor területén megcsontosodtak az intézmények, elavultak a hivatali formák, megújításra szorulnak az eljárások, mert elszaladt felettük az idő, vagy mert a világban mások lettek a játékszabályok és az erőviszonyok. Egy ilyen kritikára lehetne azt mondani a kormányoldal részéről, hogy a fennálló politikai viszonyok közepette még az is szép, hogy a kormány és annak költségvetése legalább annyi változást vállalt, mint amennyi kiolvasható a 2010-es büdzséből. Biztatásnak lehetett volna felfogni a 29 aláírást azokkal az óvatoskodó kormánypártiakkal szemben, akiknek a status quo megváltoztatásához eddig sem volt nagy kedve, és csak muszájból (a hitelnyújtók elvárásainak engedve) támogatnak bármilyen átalakítást.
Azt gyanítom, a kormányoldali felszisszenés tényleges oka a levél másik fő kritikája, nevezetesen: most sem lehetünk meggyőződve arról, hogy a beterjesztett költségvetés hű képet ad az államháztartás állapotáról és a 2010-re várható folyamatokról. No de a Nemzetközi Valutaalap (IMF)? Az Európai Unió? Ha nekik megfelelt a büdzsé, akkor mit akadékoskodik két tucat közgazdász?!
Bárcsak igazat állítana a miniszterelnök, aki szerint már nincsenek képletes csontvázak a képletes állami szekrényekben. Én leszek az első a megkövetésében, ha az új kormány hivatalba lépését követően immár nem bukkannak fel menetrendszerű váratlansággal a költségvetésből kifelejtett vagy kihagyott tételek. De akik nyitott szemmel járnak a magyar valóságban, már megint olyan állami ügyeskedéseket látnak, amik óvatossá teszik az embert a hivatalos adatokkal szemben. A külföldi partnerekre való hivatkozás nem elégséges itt a kételyek eloszlatására. Az IMF ugyan a hitelszerződésben szereplő gazdasági változók és ezek között a költségvetési deficit tényadatai szerint ítéli meg az adós állam teljesítményét, ám helyzete kényelmes: ha az év közepén netán kiderülne az adós által vállalt deficit mértékének tarthatatlansága, akkor azonnali korrekciót kérne. Ha új kormány van, akkor az új kormánytól. Az EU sem folytat adatellenőrzést, mert a magyar költségvetés adatainak tulajdonosa a magyar állam, és Brüsszel nem számol utánunk, csupán módszertani egyeztetést ír elő, és legfeljebb kérdéseket tesz fel – majd, amikor több látszik. De még a Költségvetési Tanács sem tekinti feladatának az adatok valódisága előzetes ellenőrzését és jóváhagyását.
Nem is lehet egykönnyen belelátni abba, hogy miként eshetnek meg trükkök százai, amikről egy ritka őszinte pillanatában a volt miniszterelnök tájékoztatta a szocialista képviselőket bő három éve. Kifizetések visszatartásával, tételek előre hozásával eleve sokat lehet játszani. Rengeteg múlik azon, hogy az állami felügyelet alatt álló cégek és intézmények miként számolnak el a tulajdonossal, azaz az állammal. A Magyar Nemzeti Bank nyereségét és veszteségét jogszerűen szét lehet húzni több évre. Be lehet szedni osztalékot, el lehet húzni kötelezettségek kifizetését. Még nagyobb a bizonytalanság a jövőbeli folyamatok terén: a papír türelmes, és nem protestál az olyan tételek ellen, mint hogy a tömegközlekedésben jövőre negyvenmilliárd forintot fognak megspórolni. Aki valamelyest ismeri a MÁV vagy a BKV állapotát, nehezen képzeli el, hogy a működésképesség veszélyeztetése nélkül miként szedhető ki ilyen nagy summa a területről.
Nem folytatom: elégséges oka volt a tollat ragadó gazdasági szakembereknek a tervezet elutasítására, hiszen azt több okból sem találták kielégítőnek és támogathatónak. De vajon nem kockáztattak-e nagyobb értéket a kukacoskodással? Nos, az valóban jó hír, ha egy országnak van jóváhagyott költségvetése. Ám akik a nem gombot nyomták meg, nem azt akarták, hogy ne legyen büdzsé, hanem hogy ne ilyen legyen. A november legvégén asztalra tett tervezeten bőven lehetett volna változtatni, akár radikálisan is, hiszen idő még kellő mértékben volt rá.
Nem így lett: a papírforma érvényesült. A kormányoldal megszavazta, az ellenzék nem, a külvilág tudomásul vette. A vállalkozások, intézmények számára elvileg létezik egy állami dokumentum; ha tudják, munkájuk megtervezésében használhatják. Most hamarosan meglátjuk, hogy milyen is a 2009-es év, amely a jövő évi tervek báziséve. Mind többet látunk majd a valóságból: a folyamatok tényszerű alakulásából, a magyar gazdaság és társadalom erőfeszítéseiből. Az eddigi papírforma sajnos az volt a szocialista kormányzás évei alatt, hogy az élet hamar elszakadt az adó- és költségvetési törvényekben foglalt hipotézisektől. Az a mód, ahogy ez a büdzsé készült, és ahogy a parlamenti és a civil ellenvéleményeket, kritikákat fogadta a kormány, szintén az addigi papírformát követi. Ez bizony öreg hiba, amikor az ország, annak gazdasága kétségen kívül válságban van. A sok reformálandó ügy közé a büdzsé készítésének módozatát is fel kell írni a jövő számára.

A szerző közgazdász, egyetemi tanár

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.