Mind közelebb a BKV-sztrájk

Egyre valószínűbb, hogy akár már január elején sztrájkba lépnek a BKV buszait és villamosait üzemeltető dolgozók – derült ki az egymással is vitatkozó szakszervezetek és cégvezetés tegnapi tárgyalásai után. A kollektív szerződésről ma is egyeztetnek. Közben civil szervezetek élesen elítélik azt a kormányzati tervet, amely a szükséges buszcsere helyett évtizedes járművek felújítására dobna ki újabb tízmilliárdokat az ablakon.

2010. 01. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Éves szinten egymilliárdot spórolnának a BKV vezetői a munkavállalók eddigi juttatásain, 200 ezer forinttal megrövidítve a dolgozókat. Eközben a hónapokon belül távozó Bajnai-kormány legújabb buszfelújítási ötlete viszont csaknem 25 milliárdjába kerülne az adófizetőknek. A Népszabadság tegnapi értesülése szerint ugyanis kész tervek vannak arra, hogy a fővárosi közlekedési vállalatnál és a Volánnál meglévő, csaknem 700, évtizedes életkorú Ikarus buszok felújítására járművenként 30-35 milliót fordítanának.
– Ismét csak lopnának a BKV-ból, és „kohószökevények” felújítására dobnának ki tízmilliárdokat – jellemezte az újabb pénzszivattyúzási tervet Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szóvivője. Szerinte az ügyekben nyilatkozó Horváth Csaba volt szocialista főpolgármester-helyettes, jelenlegi kormánybiztos a BKV újabb megmentéseként adná el azt a bűnt, amelyet az MSZP–SZDSZ-es többségű kormány és főváros az elmúlt években számtalanszor elkövetett a tömegközlekedés ellen. Hozzátette: a felújításra szánt buszonkénti 30-35 millió azért lenne ablakon kidobott pénz, mert 40-50 millióért kiváló minőségű, alacsony padlós buszt lehet venni a piacon.
Horváth Csaba közölte: nem ő a program felelőse, de támogatja az elképzelést, ugyanis a felújítással szerinte spórolnának is úgy, hogy a magyar gazdaságot támogatják. – A legújabb motorral és teljes vázcserével a BKV újabb problémáját oldanánk meg – emelte ki. A szocialista politikus egyébként az ATV-nek adott interjújában mint esetleges MSZP-s főpolgármester-jelölt kijelentette: „szerintem megoldóemberként tudom magam pozicionálni”. Annak ellenére, hogy a BKV-nál a rendőrség csaknem ezernyi végkielégítési, tanácsadói szerződési, ügyvédi megbízási ügyben hűtlen kezelés, csalás és más bűncselekmények gyanújával nyomoz, Horváth korábban azt állította, ő már rendbe tette a BKV-t. Ehhez képest december közepén, a hideg idő beálltakor kiderült: műszaki állapotuk miatt naponta százával állnak le 15-25 éves autóbuszok.
Tarlós István, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője érdeklődésünkre azt mondta: hiába akarja elhitetni Horváth a budapestiekkel, hogy ő menti meg a BKV-t, amikor a közszolgáltatást évről évre tönkretevő lépéseknél nemcsak ott volt, de meg is szavazta azokat. A buszfelújítás újabb blöff – szögezte le Tarlós.
A BKV Zrt. elfogadott programja szerint 5 éven belül ezer új járművet kell beszerezni, azonban a kollektív szerződésről tegnap sem született egyezség az érdekvédőkkel. Így egyre valószínűbb a januári sztrájk. Bár a metrósokat és a trolibuszosokat képviselő szakszervezetek kompromisszumot kötnének, a zömmel a buszos és a villamoságazatot tömörítő szervezetek elutasítják, hogy a kormányzat követelésére, a beígért állami támogatások fejében megvonják a dolgozók eddigi juttatásait.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.