Az utazási iroda nem fizet kártérítést

Vis maiornak számít, ezért nem terheli felelősség a hét végi rendkívüli hóesés miatt elmaradt vagy késve megkezdett utazások szervezőit, ahogy a repülőtér üzemeltetőit sem.

2010. 02. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kevesebb kaució az idén. A hazai utazási irodákat hivatalosan jegyző Magyar Kereskedelmi és Engedélyezési Hivatal friss gyűjtése szerint idén a tavalyi 1200 utaztatóból 26 vállalkozás szűkíti tevékenységét, míg csaknem húsz cég 2010-ben lehúzza a rolót. Eddig az irodák által csaknem 18 milliárd forint gyűlt össze az évente kötelezően letétbe helyezendő vagyoni biztosíték címén, amely az utasok védelmét szolgálja például a cég váratlan anyagi csődje esetén. Tavaly ennél 2,5 milliárd forinttal több vagyoni biztosíték állt rendelkezésre. Az utazási vállalkozások 2009-hez képest összességében 18 százalékkal terveznek szerényebb bevételt erre az évre.


Pórul járt utasok panaszolták lapunknak, hogy a hét végi havazás miatt meghiúsult a hetek óta szervezett külföldi utazásuk, de legalábbis jelentős kényelmetlenség érte őket az indulás előtt. Emlékezetes, a múlt szombaton már reggel lezárták a Ferihegyi repülőteret a rendkívüli havazás miatt. Budapestről órákig nem tudtak felszállni a gépek, az érkező járatok pedig vagy el sem indultak, vagy a környező repülőtereken szálltak le. A légi forgalom csak estefelé indulhatott meg. Emiatt kisebb káosz alakult ki, lapunknak többen arra panaszkodtak, hogy órákig vesztegeltek tájékoztatás nélkül a repülőtéri váróban, és sem az utazásokat szervező irodától, sem a repülőtértől nem kaptak megnyugtató információkat. A helyzet órákig nem volt rendezett, például volt, akit engedtek becsekkolni az egyik járatra, majd kétórás várakozás után közölték vele, hogy a gép mégsem indul el azon a napon. Akadt olyan olvasónk is, akivel az utazási iroda többszöri érdeklődés után közölte: mivel Ferihegy nem indítja el az utazásszervező által előzetesen lefoglalt járatot, a pórul járt utas csak úgy juthat el a célországba, ha pluszköltségként újra kifizeti az odaút több tízezer forintos költségét.
Megkérdeztük a fogyasztóvédőket, milyen jogok illetik azon utasokat, akik a rendkívüli havazás miatt hátrányba kerültek.
– Az ekkora mennyiségű hirtelen havazás, amely megbénította a főváros közlekedését a hét végén, mindenképpen vis maior esetnek számít, vagyis lényegében senkit nem terhel érte felelősség – mondta kérdésünkre a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének szóvivő jogásza. Kispál Edit rámutatott: az óriási havazás előre nem látott elháríthatatlan akadálynak minősül, s mint ilyen, mentesíti az utazási irodát és a repülőtér üzemeltetőjét a meghiúsult utazásokért az ügyfélnek más esetben járó kártérítési kötelezettségek alól. Az más kérdés, hogy bár nem köteles, a szolgáltatónak mégis elemi érdeke, hogy megtalálja a megoldást a pórul járt utasok számára. Ehhez azonban a fogyasztók közreműködése is kell – mondta a jogász, példaként említve, hogy az utas akkor jár a legjobban, ha ilyen esetben azonnal felveszi a kapcsolatot az irodával és másik időpontra, esetleg másik utazásra próbálja elcserélni a befizetett csomagot. Ha az utaztató végképp elzárkózik a közös megoldástól, akkor ajánlatos a kamarák mellett működő békéltető testületekhez fordulni, ahol ingyenes eljárásban az egyéni eseteket szakértők bírálják el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.