Érdektelenség a kereskedők részéről

A Hír TV hétfői leleplező műsora után megélénkült a Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal. Munkatársai tegnap a szélrózsa minden irányába elindultak méztermékeket begyűjteni – tudtuk meg. A Panaszkönyv adásában Süth Miklós arra készült, hogy az élelmiszer-ellenőrzést sikerterületként mutassa be, a boltok polcain talált és laboratóriumi vizsgálat alá vetett silány termékek azonban elvették ettől a kedvét.

2010. 02. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

December 21. óta nincsenek a Tesco polcain a Naturproduct termékei, így a műsorban bemutatott hamisított méz sem – állította kérdésünkre Hackl Mónika, a brit hipermarketlánc szóvivője. Mint mondta, karácsony előtt a Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivataltól (MGSZH) kaptak hivatalos tájékoztatást, miszerint a Naturproduct vegyes virágméz répacukor-tartalmával problémák vannak. Erre a Tesco azonnal bevonta a szlovák gyártó termékét, illetve egy másik, szintén a Naturproduct által előállított mézet is. – Összesen 2787 üveget hívtunk vissza a polcokról, amelyről értesítettük a hatóságot – mondta a szóvivő, hozzátéve: noha nem az egészségre ártalmas mézekről van szó, mégis, azok a fogyasztók, akik vásároltak a hamis termékből, bármely Tesco áruház vevőszolgálatán az üveg bemutatása után kártalanításra számíthatnak.
Az MGSZH valóban értesítette a Tescót a Naturproduct-termékekről, ám az erről és a kapcsolódó laborvizsgálatról szóló jegyzőkönyvet nem tudjuk a Magyar Nemzet rendelkezésére bocsátani – mondta érdeklődésünkre Süth Miklós főállatorvos. Indoklása szerint ugyanis a jogszabályok alapján a jegyzőkönyvek csak az MGSZH-ra és az ügyfelére, vagyis jelen esetben a Tescóra tartoznak. Akkor is, ha lapunk az MGSZH működését finanszírozó adófizetők tájékoztatására kéri a bizonyító erejű iratokat.
A Molnár Méz Kft. által gyártott négyféle hamis méz kapcsán a főállatorvos érdeklődésünkre azt mondta: – Közvetlenül a műsor után, még a Hír TV aulájában intézkedtem. Mivel a kft. keszthelyi székhelyű vállalkozás, értesítettem a Zala megyei állatorvosokat, akik még aznap este helyszíni szemlét tartottak a gyártónál. Süth tőlük azt az információt kapta, hogy a vállalkozást egy idős hölgy vezeti, és nagyon kevés mézet forgalmaznak, s azokból a termékekből, amelyekről a brémai laboratórium megállapította, hogy hamisak, már nem található minta az üzem területén. Kiderült azonban, hogy a cég duzzad az erőtől, hiszen összesen 18 értékesítőhelyre került országszerte a hamis mézből, sőt, jelentős mennyiségben Észtországba is szállítottak belőle. – A hatóság valamennyi, az üzem területén jelenleg tárolt mézből mintát vett, és már megkezdődtek a laboratóriumi vizsgálatok. Eközben felhívtuk a gyártó figyelmét arra, hogy tájékoztatnia kell partnereit, miszerint az önök vizsgálatai alapján rossz minőségű a méze – mondta Süth, hozzátéve: azonban, ha a gyártó úgy ítéli meg, hogy a terméke márpedig jó minőségű, akkor nem köteles értesíteni a kereskedőket. És amíg az MGSZH laboratóriumában be nem bizonyosodik, hogy valóban pancsolt termékről van szó, addig a hatóság sem tehet semmit, tehát nem büntethet és nem rendelkezhet a mézek visszahívásáról sem. Vagyis, bizonytalan ideig a fogyasztót továbbra sem védi meg semmi attól, hogy hamis élelmiszerért adjon ki pénzt, holott az élelmiszer-hamisításért akár 3 év börtönbüntetés is kiszabható.
Megtudtuk azt is, hogy az MGSZH az ügyben az adóhivatallal is felvette a kapcsolatot, ugyanis ha hamisítás történt, az a vállalkozás cukorbeszerzéseiről szóló számláin is tetten érhető lehet. Süth tájékoztatása szerint ezzel együtt a Molnár Méz Kft. nem ismeretlen a hatóságok előtt, ugyanis tavaly januárban már a keszthelyi rendőr-főkapitányság is érdeklődött a cég tevékenysége iránt, emellett 2007-ben, 2008-ban és 2009-ben is büntetést kapott az előírásoknak nem megfelelő méztermékei miatt.
Mint megírtuk, a Molnár Méz Kft. hamis mézei a Match üzletek polcairól kerültek a brémai laboratóriumba. Megkerestük az áruházláncot, ahol kérdéseinkre szűkszavúan csupán annyit közöltek: a további vizsgálatokra várva bevonták az érintett termékeket az üzletekből. Azt is elárulták, hogy a kifogásolt mézeket 2006-tól és 2009-től hozták forgalomba, ugyanakkor minőség-ellenőrzési gyakorlatukat firtató érdeklődésünkre csupán annyit közöltek: rendelkeznek a szükséges megfelelőségi tanúsítványokkal. – A végső eredmények függvényében meg fogjuk tenni a szükséges lépéseket a szállítóval szemben – közölte Kovács Éva, a Match minőségbiztosítási vezetője, azonban hogy ez pontosan mit jelent, nem részletezte lapunknak.
Süth Miklóstól úgy értesültünk, hogy a Match üzleteken kívül többek között a CBA hálózat egyes boltjaiban is megtalálhatók a „kis forgalmú, s az idős hölgy által irányított” Molnár Méz Kft. termékei. – Való igaz, az egyik kisbeszállítónkról van szó – erősítette meg a CBA kommunikációs vezetője. Fodor Attila ezzel együtt élesen bírálta a hatóság tevékenységét, mivel a kereskedők eddig semmilyen értesítést nem kaptak a kifogásolt termékekről, így fogalmuk sincs, mely termékeket kell bevonniuk a polcokról. – Az összes méz visszahívása igen komoly üzleti veszteséget jelentene, ezért elvárjuk a hatóság közreműködését. Meggyőződésünk, hogy az MGSZH jelenleginél hatékonyabb munkájával elejét lehetne venni az ilyen eseteknek – jegyezte meg a CBA illetékese.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.