December 21. óta nincsenek a Tesco polcain a Naturproduct termékei, így a műsorban bemutatott hamisított méz sem – állította kérdésünkre Hackl Mónika, a brit hipermarketlánc szóvivője. Mint mondta, karácsony előtt a Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivataltól (MGSZH) kaptak hivatalos tájékoztatást, miszerint a Naturproduct vegyes virágméz répacukor-tartalmával problémák vannak. Erre a Tesco azonnal bevonta a szlovák gyártó termékét, illetve egy másik, szintén a Naturproduct által előállított mézet is. – Összesen 2787 üveget hívtunk vissza a polcokról, amelyről értesítettük a hatóságot – mondta a szóvivő, hozzátéve: noha nem az egészségre ártalmas mézekről van szó, mégis, azok a fogyasztók, akik vásároltak a hamis termékből, bármely Tesco áruház vevőszolgálatán az üveg bemutatása után kártalanításra számíthatnak.
Az MGSZH valóban értesítette a Tescót a Naturproduct-termékekről, ám az erről és a kapcsolódó laborvizsgálatról szóló jegyzőkönyvet nem tudjuk a Magyar Nemzet rendelkezésére bocsátani – mondta érdeklődésünkre Süth Miklós főállatorvos. Indoklása szerint ugyanis a jogszabályok alapján a jegyzőkönyvek csak az MGSZH-ra és az ügyfelére, vagyis jelen esetben a Tescóra tartoznak. Akkor is, ha lapunk az MGSZH működését finanszírozó adófizetők tájékoztatására kéri a bizonyító erejű iratokat.
A Molnár Méz Kft. által gyártott négyféle hamis méz kapcsán a főállatorvos érdeklődésünkre azt mondta: – Közvetlenül a műsor után, még a Hír TV aulájában intézkedtem. Mivel a kft. keszthelyi székhelyű vállalkozás, értesítettem a Zala megyei állatorvosokat, akik még aznap este helyszíni szemlét tartottak a gyártónál. Süth tőlük azt az információt kapta, hogy a vállalkozást egy idős hölgy vezeti, és nagyon kevés mézet forgalmaznak, s azokból a termékekből, amelyekről a brémai laboratórium megállapította, hogy hamisak, már nem található minta az üzem területén. Kiderült azonban, hogy a cég duzzad az erőtől, hiszen összesen 18 értékesítőhelyre került országszerte a hamis mézből, sőt, jelentős mennyiségben Észtországba is szállítottak belőle. – A hatóság valamennyi, az üzem területén jelenleg tárolt mézből mintát vett, és már megkezdődtek a laboratóriumi vizsgálatok. Eközben felhívtuk a gyártó figyelmét arra, hogy tájékoztatnia kell partnereit, miszerint az önök vizsgálatai alapján rossz minőségű a méze – mondta Süth, hozzátéve: azonban, ha a gyártó úgy ítéli meg, hogy a terméke márpedig jó minőségű, akkor nem köteles értesíteni a kereskedőket. És amíg az MGSZH laboratóriumában be nem bizonyosodik, hogy valóban pancsolt termékről van szó, addig a hatóság sem tehet semmit, tehát nem büntethet és nem rendelkezhet a mézek visszahívásáról sem. Vagyis, bizonytalan ideig a fogyasztót továbbra sem védi meg semmi attól, hogy hamis élelmiszerért adjon ki pénzt, holott az élelmiszer-hamisításért akár 3 év börtönbüntetés is kiszabható.
Megtudtuk azt is, hogy az MGSZH az ügyben az adóhivatallal is felvette a kapcsolatot, ugyanis ha hamisítás történt, az a vállalkozás cukorbeszerzéseiről szóló számláin is tetten érhető lehet. Süth tájékoztatása szerint ezzel együtt a Molnár Méz Kft. nem ismeretlen a hatóságok előtt, ugyanis tavaly januárban már a keszthelyi rendőr-főkapitányság is érdeklődött a cég tevékenysége iránt, emellett 2007-ben, 2008-ban és 2009-ben is büntetést kapott az előírásoknak nem megfelelő méztermékei miatt.
Mint megírtuk, a Molnár Méz Kft. hamis mézei a Match üzletek polcairól kerültek a brémai laboratóriumba. Megkerestük az áruházláncot, ahol kérdéseinkre szűkszavúan csupán annyit közöltek: a további vizsgálatokra várva bevonták az érintett termékeket az üzletekből. Azt is elárulták, hogy a kifogásolt mézeket 2006-tól és 2009-től hozták forgalomba, ugyanakkor minőség-ellenőrzési gyakorlatukat firtató érdeklődésünkre csupán annyit közöltek: rendelkeznek a szükséges megfelelőségi tanúsítványokkal. – A végső eredmények függvényében meg fogjuk tenni a szükséges lépéseket a szállítóval szemben – közölte Kovács Éva, a Match minőségbiztosítási vezetője, azonban hogy ez pontosan mit jelent, nem részletezte lapunknak.
Süth Miklóstól úgy értesültünk, hogy a Match üzleteken kívül többek között a CBA hálózat egyes boltjaiban is megtalálhatók a „kis forgalmú, s az idős hölgy által irányított” Molnár Méz Kft. termékei. – Való igaz, az egyik kisbeszállítónkról van szó – erősítette meg a CBA kommunikációs vezetője. Fodor Attila ezzel együtt élesen bírálta a hatóság tevékenységét, mivel a kereskedők eddig semmilyen értesítést nem kaptak a kifogásolt termékekről, így fogalmuk sincs, mely termékeket kell bevonniuk a polcokról. – Az összes méz visszahívása igen komoly üzleti veszteséget jelentene, ezért elvárjuk a hatóság közreműködését. Meggyőződésünk, hogy az MGSZH jelenleginél hatékonyabb munkájával elejét lehetne venni az ilyen eseteknek – jegyezte meg a CBA illetékese.
Menczer Tamás: Mi lesz így velünk?!