Eredetiségvizsgálat: milliárdok semmire

Bodacz Péter
2010. 02. 19. 23:00
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Változó előírások. Évközben, kölcsönös megegyezéssel felmondható az egy évre megkötött kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) szerződés, ám az üzemben tartónak még aznap éjfélig új szerződést kell kötnie, hogy ne maradjon biztosítás nélkül – közölte a kgfb-törvényben foglalt változásokról Sebestyén László, a Genertel Biztosító ügyvezető igazgatója. Új elem a korábbi kormányrendelethez képest az is, hogy akinek fel nem róható okból szűnik meg a szerződése díj nem fizetése miatt, annak megmarad a bónuszfokozata.


Noha visszavonja a korábbi döntését a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium (KHEM), s mégsem lesz kötelező az eredetiségvizsgálat a műszaki vizsgán megjelenő autókon, az ügygyel kapcsolatban számos – az adófizetők és autósok pénztárcáját egyaránt mélyen érintő – kérdés marad tisztázatlan. A tárca napokban kiadott közleménye szerint az előzetes eredetiségvizsgálat a jövőben csupán választható eleme lesz az időszakos műszaki vizsgának. Az erről szóló, már előkészített jogszabály-módosítást az eredeti elképzelés „kedvezőtlen társadalmi fogadtatásával” indokolta a kommüniké. (A visszakozás előzménye, hogy nemcsak az autósoknál, de a Gazdasági Versenyhivatalnál, az autóklubnál és az állampolgári jogok országgyűlési biztosánál is kiverte a biztosítékot a rendelet, amely a 2006. január elseje előtt vásárolt autókra abban az esetben is kötelezően előírja az eredetiségvizsgálatot, ha a jármű időközben nem cserélt gazdát.) A KHEM hangsúlyozta: a vizsgálóállomások számára a kétszeri változás érdemi többletköltséget nem jelent, mert eszközeiket már az integrált vizsga korábbi bevezetése miatt döntő részben alkalmassá tették az új feladatok elvégzésére is.
A tárca által idézett fejlesztés értelmét ugyanakkor kérdésessé teszi a várhatóan heteken belül életbe lépő módosítás, hiszen valószínűleg továbbra is a korábban megszokott rend szerint, csak használt autó vásárlásakor végeztetik el az új tulajdonosok a mintegy húszezer forintos kiadást jelentő ellenőrzést. Ezért különös jelentőséggel bír, hogy a tárca közel ötmilliárd forintos közbeszerzési eljárás nélküli megbízást adott az Eclipse Informatikai Rendszerház Zrt.-nek az eredetvizsgálat informatikai rendszerének módosítására és négyéves üzemeltetésére. Felmerül fel az is, hogy a mostani előírások értelmében visszajár-e a január elseje óta a műszaki vizsgára vitt autókon kötelezően elvégzett eredetiségvizsgálat költsége. Erre sem a tárca, sem a Nemzeti Közlekedési Hatóság nem tudott válaszolni, ám utóbbi a megkeresésünkre közölte: év eleje óta 21 200 autó esett az előírás hatálya alá, 374 millió forintot meghaladó bevételt eredményezve.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.