Lesújtott Demokraták. A bírósági döntés újabb rossz hír a elnök demokratáinak az őszi törvényhozási választások előtt. Bár Obamát 2008-as győzelmekor a tömeges, de kis értékű internetes adománygyűjtés bajnokaként ünnepelték, közismert tény, hogy republikánus ellenfeleinek kapcsolatai a banki-nagyvállalati, úgynevezett korporációs szférával hagyományosan sokkal erősebbek, s ezt a köteléket az elnök pénzügyi reformjavaslatával maga is segít szorosabbra fonni. Hatalmuk fenntartása érdekében most aligha az elnök Demokrata Pártja mögé sorakoznak fel a nagy pénzek birtokosai. (Z. G.)
Ritkán jut egy napra két ilyen, a politikai berendezkedésre nézve ennyire ellentétes hatású döntés. Míg Obama pénzügyi reformkezdeményezése egyebek között a társadalommal szembeni nagyobb felelősségre kényszerítené a bankrendszert, korlátozva annak befolyását, addig az alkotmánybíróság szerepét is betöltő legfőbb igazságszolgáltatási testület döntése épp ellenkezőleg hatna: a vállalati kampányadományok tilalmának eltörlésével összességében újabb dollármilliárdokat szabadítana az amúgy is túlzottan elanyagiasodott amerikai demokráciára.
Nem véletlen, hogy az elnök szokásos szombati rádió- és internetes beszédében a demokrácia elleni közvetlen támadásnak minősítette a Legfelsőbb Bíróság csütörtöki döntését. „A döntés megnyitotta a zsilipeket a lobbipénzek korlátlan mennyiségének demokráciánkba áramlása előtt. Általa a lobbisták új lehetőségeket kapnak dollármilliók reklámcélokra költésére, hogy rábírják a nép választott képviselőit, az ő érdekeikben lépjenek fel, vagy hogy megbüntessék azokat, akik ezt nem teszik” – mondta, arra is rávilágítva, hogy az ítélet révén külföldi konszerneknek lehetőségük lesz arra, hogy pártadományokkal beavatkozzanak az amerikai választásokba.
A bírósági állásfoglalással – amely a bírák rendkívül éles, 5-4 arányú megosztottsága mellett született meg – húszéves tilalmat helyeznek hatályon kívül. Bár továbbra sem utalhatnak át közvetlenül pénzt a jelölteknek, a cégek ezentúl bármekkora pénzösszeget fordíthatnak a politikai hirdetésekre, ami a mélyen mediatizált amerikai társadalomban a kampányok kulcskérdése.















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!