Magyar hang Bábel tornyában

A balkáni ízű zenéjével népszerűvé lett Besh o droM együttes énekesnője néhány hónapja meglepő üzenetet kapott. Az e-mail feladója a tízszeres Grammy-díjas dzsesszzseni, Bobby McFerrin volt, aki a világ minden tájáról választott tizenöt másik énekessel együtt Magyar Borit is meghívta Bábel című improvizatív operájának egyik szerepére. A másfél órás darabot január végén mutatták be a Moszkvai Zeneakadémián.

Klementisz Réka
2010. 02. 19. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mivel a Don’t worry, be happy című sláger szerzőjét sokan csak könnyed oldaláról ismerik, kevesen tudják, hogy Bobby McFerrin évek óta kacérkodott egy improvizatív opera színpadra állításával is, amely a bábeli torony témáját dolgozza fel. A Bobble (Bábel) című, másfél órás darabot tavaly nyáron Baselban mutatták be tizenhat különböző nemzetiségű és más-más műfajok felől érkező zenész előadásában. Az opera harmadik bemutatóját január 25-én már új szereposztással tartották Moszkvában.
McFerrin elképzelése szerint minden alkalommal más-más szereplőgárda jeleníti meg a darabban a népek, nyelvek és kultúrák rivalizálását, az énekeseket kizárólag a zene nyelve köti össze. Az orosz premieren Gaya Arutyunyant, az orosz–örmény Deti Picasso Magyarországon élő énekesnője mellett a Besh o droM (lovári nyelven: üld meg az utat) huszonkét éves énekesnője is szerepet kapott. – Úgy éreztem, hogy a megtiszteltetés nem is nekem, inkább a magyar népdalnak, a magyar kultúrának szól – mesélte lapunknak Magyar Bori, aki McFerrin instrukciói alapján a darabban széki népdalt énekelt egy New York-i beat boxer előadóval.
McFerrin a darab néhány kötött részét leszámítva arra kérte az énekeseket, hogy az általa megadott alapszólamokra szabadon, a saját stílusukban énekeljenek. Magyar Bori a felkérést azután kapta meg, hogy elküldött McFerrinnek egy demolemezt, amelyen magyar és cigány népdalokat énekelt. – Felszabadító volt McFerrinnel dolgozni. Egyenrangú félként kezelt mindenkit, éreztette velünk, hogy az opera egy közös alkotói folyamat eredménye. Megerősített, edzette mindannyiunk színpadi jelenlétét. Olyan volt az egész, mint egy intenzív tréning. Három napot kaptunk, hogy összeszokjunk, és megtanuljunk egy koreográfiát. Napi tíz órát próbáltunk; az előadás valójában főpróba volt, amelybe Bobby a közönséget is bevonta – mesélte moszkvai élményeiről a szereplőgárda legfiatalabb tagja. – Az előadást két egymást követő este mutattuk be, mindkétszer telt ház előtt – tette hozzá.
Magyar Bori 2007-ben, tizenkilenc évesen lett a Besh O Drom hangja, még csak most tervezi, hogy jelentkezik a Zeneakadémia népi ének szakára. Az opera szereplőgárdájába többek között brazil, német, amerikai, szibériai, török és svájci énekesek mellett egyedüli magyarként kapott meghívást. Az éppen új lemezén dolgozó Besh o droM-mal ausztráliai turnéra készül; a hazai világzenei paletta egyik legnépszerűbb együttesét a Peter Gabriel által alapított rangos WOMAD (World Of Music, Arts and Dance) fesztivál ausztráliai szervezői kéthetes turnéra hívták. – Bobby McFerrin felkérése ugyan egy alkalomra szólt, az sem kizárt, hogy ha Budapesten jár, még zenélünk együtt – mesélte terveiről Magyar Bori, aki az előadás több szereplőjével is szívesen dolgozna együtt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.