Milliárdos reklám az üdülési csekknek?

Ahelyett, hogy 14 ezer rászoruló üdülését támogatná fejenként százezer forinttal, a Magyar Nemzeti Üdülési Alapítvány kormánydelegáltak által felügyelt kuratóriuma úgy döntött: a baráti médiával kötne közel másfél milliárd forintos üzletet. A pénzből több mint egymilliárd jutna az ATV-nek, a kiváló szocialista kapcsolatokat ápoló Zolcer János családjának érdekeltsége, az Info 24 TV pedig két lépcsőben összesen 300 millióhoz juthatna. A cél: reklámozni az üdülési csekket.

Bodacz Balázs
2010. 02. 01. 23:00
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Óriási üzletet csinálhat az ATV és a kiváló szocialista kapcsolatokkal rendelkező Zolcer János médiavállalkozó egyik érdekeltsége: a kormánydelegáltak által felügyelt Magyar Nemzeti Üdülési Alapítvány a tulajdonában lévő cégeken keresztül összesen közel másfél milliárd forintot szán a két csatorna tulajdonosainak.
A Magyar Nemzet birtokába került dokumentum szerint az erről szóló előterjesztést tavaly december 18-án tárgyalta, majd fogadta el az alapítvány kuratóriuma. A tervezetet – természetesen – a kuratórium elnöke, Karácsony Mihály jegyzi, aki „mellékesen” a Miniszterelnöki Hivatal (MeH) tanácsadója.
A számok döbbenetesek: az előterjesztés értelmében a kormányhű ATV napi (!) hárommillió forintot kap azért, hogy az alapítvány céljait, illetve az üdülési csekket reklámozza. A megbízás részletei szintén érdekesek. Ezek között az szerepel, hogy az ATV naponta négyórányi műsort gyárt az alapítványnak (ennek tarifája 2,1 millió), amelyből viszont hétköznaponként mindössze egy-, hét végén kétórányit tesz közzé saját műsorában.
*
A megjelenésért cserébe az alapítvány további 900 ezer forint sugárzási díjat is fizet, „természetesen” szintén naponta. A megbízás egyik furcsasága tehát, hogy a tévétől megrendelt, heti 35 órányi forgatott anyagból mindössze 9 kerül adásba. A tervezet szerint a megállapodás egy éven keresztül élne, amely további egy évre meghosszabbítható.
Hogy a fennmaradó heti 26 órányi műsorral pontosan mi történne, arról nem szól az előterjesztés, bár következtetni lehet az anyag sorsára. Az alapítvány ugyanis azt a szándékát is kifejezte, hogy a százszázalékos tulajdonában lévő Hunguest Zrt.-n keresztül megvásárolná a kiváló szocialista kapcsolatokkal rendelkező Zolcer János családi érdekeltségét, az Info 24 TV-t is. Az ajánlat ellenállhatatlannak tűnik: a kevesek által nézett televízió – amelynek központja az RTL Klub volt épületében található – 51 százalékos tulajdonrészéért százmillió forintot adna a szervezet, illetve a későbbiekben további 200 milliót szánna tőkeemelésre. És hogy az ajánlat miért tűnik ellenállhatatlannak? Nos, azért, mert nem a fél, hanem a teljes tévé sem ér ennyit. Legalábbis erre lehet következtetni abból, hogy az egyik legnagyobb nemzetközi könyvvizsgáló cég, a PricewaterhouseCoopers mínusz 170 és plusz 90 millió forint közé „lőtte be” az Info 24 TV becsült piaci értékét. Mindenesetre ha létrejön az üzlet, akkor az Info 24 TV turisztikai tematikus adóvá alakul, a neve pedig Hazai Turizmusra változik. Az így megszerzett csatorna alkalmas lehet arra, hogy az ATV-vel legyártatott, de adásba nem került reklámfilmeket levetítse. Ugyanakkor némi ellentmondást rejt magában, hogy a MeH-tanácsadó kuratóriumi elnök előterjesztése szerint éppen azért érdemes a Zolcer-féle tévé többségi tulajdonát megvenni, mert az rendelkezik saját műsor gyártásához szükséges infrastruktúrával is. Így rejtély, hogy a filmekért miért kell százmilliókat kifizetni az ATV-nek műsorgyártásra, ha az anyagokat a megvásárolt televízió is el tudná készíteni.
A szervezet (www.mnua.hu és a www.udulesicsekk.hu) mindemellett sajnálkozik: „Az alapítvány saját vállalkozási tevékenységéből jelenleg csak korlátozottan áll rendelkezésre olyan forrás, melynek segítségével a bármely szempontból hátrányos helyzetben lévők üdülési hozzájárulását egészben átvállalhatná. (…) Ennek érdekében kéréssel fordultunk az egyes szaktárcákhoz a hátrányos helyzetű csoportok üdülési támogatásával kapcsolatban.” Hogy érzékeltessük, mégis mekkora a fent említett két üzlet együttes értéke (1,4 milliárd forint), azt egy szemléletes példa jól mutatja: ekkora összegből 14 ezer rászoruló fejenként százezer forint értékű kikapcsolódását lehetne finanszírozni. Az alapítvány idén a médiabizniszre szánt pénz alig több mint dupláját, 3,2 milliárdnyi üdülési támogatást tervez szétosztani a nehéz körülmények közt élőknek.
A honlapon azonban egy megnyugtató mondat is olvasható: „Meglátásunk szerint az üdülési csekk formájában való támogatás biztosíthatja az átláthatóságot, a célhoz kötöttséget, az ellenőrizhetőséget, valamint azt a célt, hogy a hátrányos helyzetben lévő személyek számára megnyíljon az esély a regenerálódásra, kikapcsolódásra, pihenésükre, egészségük megőrzésére.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.