Elveszített aranykor

Gyökerestül kiirtom a gazt, és egész Európának példát fogok mutatni, hogyan kell bánni a lázadókkal, s hogyan kell a rendet, nyugalmat és békességet egy évszázadra biztosítani. Én vagyok az az ember, aki rendet fog teremteni. Nyugodt lelkiismerettel lövetek agyon százakat is, mert szilárd meggyőződésem, hogy ez az egyetlen mód intő példát szolgáltatni minden jövendő forradalomnak. Julius Jacob von Haynau

Balavány György
2010. 03. 29. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amidőn a konzervatív tábor évről évre zászló- és főhajtással megemlékezik 1848-ról, egyúttal kényelmetlen ellentmondásokkal szembesül. A konzervatív köztudomásúan a fennálló, tapasztalat által igazolt, működő és törvényes rend híve. Ennek megfelelően számos konzervatív gondolkodó számára a „forradalmi” pejoratív fogalom. A modern konzervativizmus épp a francia forradalom kritikájából csírázott ki a XVIII. században, Edmund Burke nyomán. A forradalmakat többnyire „baloldaliak” és „liberálisok” robbantják ki – mihez kezdjünk tehát velük? Egyes magyar konzervatívok szerint inkább a császári udvarhoz hű Dessewffy Aurélt, mint Kossuthot kell éltetnünk, s többre kellene tartanunk a konzervatív Metternichet, mint a baloldali Táncsicsot. S nemcsak a forradalmi gondolat, a nemzet eszméje sem illeszkedik olyan könnyen a konzervatív szemléletbe, mint első ránézésre gondolnánk. A mai magyar köztudatban ugyan egymással szoros kapcsolatot tartanak a nemzeti és a konzervatív szavak, de a nemzet fogalmába belecsengő egalitárius elem – vagyis hogy a nemzet olyan politikai közösség, amelybe minden társadalmi réteg minden tagja beletartozik – zavar néhány konzervatívot. A konzervatívok ódzkodnak az egalitarizmustól (egyenlősditől), kritizálják mint hagyományos baloldali reflexet. A konzervativizmus atyjának tekintett Burke brit arisztokrataként közelebb érezhetett magához egy francia arisztokratát, mint egy yorkshire-i parasztot. Számára a nemzettudat a plebejus előretörést jelentette, és a francia forradalom tapasztalatai alapján úgy vélte, ennek következménye a káosz és a terror.
Az a helyzet, hogy aki manapság akarja valamelyik klasszikus politikai filozófia híveként meghatározni magát, nehezen ússza meg az eltévedést. A doktrínák, amelyeket divat egymással versenyeztetni, két-három száz évesek, s különféle terekben és időkben számtalanszor jelentették önmaguk ellenkezőjét. Ha valaki magyarnak mondja magát, azt értem. Ha konzervatívnak, liberálisnak vagy szocialistának vallja magát, meg kell kérdeznem, mire gondol.
Ugyanakkor a konzervatívok elsődleges feladata nem az önmeghatározással való vesződség, hanem az, hogy jó válaszokat adjanak a valóság aktuális kérdéseire.
A sokféle konzervatív közt egyezség van ugyanis arról, hogy a valóság nem holmi agyszülemény. Pontosabban: létezik a világ eleve adott, jó rendje – az élet rendje. E rendben a férfi férfi, a nő nő, a gyermek gyermek, a közösség közösség; a háború rossz, a béke jó, a halál rossz, az élet jó, az igen igen, a nem pedig nem; ami ezenfelül vagyon, az az ördögtől vagyon.
Más nézetek szerint a dolgoknak nincs ősi természetük, amelytől ne lehetne eltérni. Némiképp egyszerűsítve: az ideológiák hívei szerint a valóságot magunk teremtjük tetszésünk és igényeink szerint, s ha épp nem érezzük megfelelőnek, másikat alkotunk. A történelmi ideológiák forradalmisága abban áll, hogy átírják a számukra épp kényelmetlenné váló valóságot. Legyen új világ, főleg új ember. Az úgynevezett felvilágosodás enciklopédistáitól a náci Alfred Rosenbergen át a bolsevik Makarenkóig minden ideológus leírja, hogy milyen legyen az új ember.
Amikor Burke szembenéz a valósággal, észleli, hogy dinamikusan változik. Ezért nem mindenféle forradalmat utasít el. Az angol polgári forradalmat, sőt a Stuartok trónfosztását helyesli. Az ebből adódó fogas kérdéseket – hogy tehát az uralkodói tekintélyből fakadó rend híveként miként rokonszenvezhet egy forradalommal, s ha ezt teszi, miért támadja az egyiket, dicséri a másikat – úri eleganciával válaszolja meg. Finom, ám döntő különbséget tesz a forradalom (revolution) és a lázadás (rebellion) között. Szerinte a „dicsőséges” forradalomban Stuart Károly zsarnoki önkénye forgatta fel a jó rendet – például a protestantizmus előjogait és a parlament szabadságát; ezt a rendet vissza kellett állítani. Russell Kirk, a kitűnő amerikai gondolkodó e mintára nevezi a XVIII. századi amerikai forradalmat is a jó rend viszszaállításának, vagyis konzervatív gesztusnak.
A revolúció eredetileg az égitestek ciklikus mozgását jelenti, az elmozdulás utáni visszatérést. Hannah Arendt, a huszadik századi nagy moralista írja: a forradalom régen restaurációt jelentett, vagyis az ellenkezőjét annak, amit ma értünk rajta. A konzervatív forradalom visszazökkenés a régi kerékvágásba, s ez történhet akár gyorsan is. A francia forradalom azonban megsértette az ősi rendet, a tulajdonjogot, megzavarta a gazdaság önmozgását, törvénytelen terrorhatalmat hozott létre, mindezt olyan elvont eszmék nevében, mint a közérdek, amely valójában nem is a köz érdeke. Burke szerint a francia forradalom nem revolúció, hanem rebellió. A francia forradalom az elveket a tapasztalat fölé helyezte, az eszmét, az ideológiai konstrukciót pedig a valóság fölé – és ez okozta a vesztét.
Itt azonban újabb problémákra bukkanunk. Sajnos nemcsak a konzervatívok hivatkoznak a dolgok ősi, jó rendjére: végső soron ezt teszik az általuk kritizált rebellisek is. A mindenkori felforgató azt állítja, hogy épp az ősi igazságot állítja helyre, a jó élet feltételeit teremti meg. A liberálisok, például Rousseau nyomán, azt vélelmezik, hogy az ember eredetileg jó és szabad, csak a magántulajdon, a babona és a zsarnokság teszi tönkre. Minden történelmi ideológia feltételezi a letűnt aranykort, amelyet a legsürgősebben vissza kell állítani. A kommunisták szerint az ősközösség a letűnt aranykor, és a proletariátus felkelése ezt teremti újra. A nácik szerint a kiválasztott, magasabb rendű népek ősi testvérisége felbomlott az alacsonyabb rendűek összeesküvése folytán, s most helyre kell állítani – Hitler programjának számos forradalmi vonása volt.
A bajok a tapasztalat nélküli meggyőződésben, a konstruált világban gyökereznek: vakhitekben, ordas eszmékben. A többi jön magától. Ha valami őrült meggyőzi a kellőképp elkeseredett embereket, hogy az elveszett aranykor visszaszerezhető egy erőteljes akcióval, a továbbiakban nehezen várható el, hogy ne hajtsák végre ezt az akciót.
A konzervatív nem holmi letűnt és eljövendő, immanens aranykorban gondolkodik. Nem megteremti a valóságot, hanem felfedezi. Például hogy a fejlődés a dolgok jó rendjéhez tartozik. Az élet rendje dinamikus. Az élet változásokból áll, s a változások közt meg kell őrizni az élet feltételeit. A fejlődés szükséges voltát a konzervatívok is ismerik, legfeljebb fontolva haladnak, ahogy Dessewffy Aurél mondta. Csakhogy a változások nem mindig egyforma sebességűek. Tél végén lassú a természet újraéledése, óvatosan bújnak elő a rügyek; aztán jön a tavasz forradalma, a robbanásszerű revolúció. Egyes ideológiák hívei azt állítják: a régi rendet le kell rombolni és elfelejteni, a múltat végképp eltörölni, új naptárt és időszámítást bevezetni. A rebellis motorfűrésszel megy az elmézgásodott gyümölcsösbe, letarolja a fákat, kiszaggatja a gyökereket. A konzervatív megvárja a metszés idejét, és beszerez egy metszőollót.
Vajon mit szólt volna Burke a XIX. századi magyar forradalomhoz és szabadságharchoz? Tény: az akkori nemzeti radikálisok – Petőfi, Vasvári – inkább tekintették magukat a felvilágosodás örököseinek, mint az adott rend védelmezőinek. De a reformkor más nagyságait igazságtalanság volna plebejus felforgatóknak titulálni. A monarchiához lojális, arisztokrata, mélyen vallásos Széchenyi minden józan megítélés szerint konzervatív, mégis a reformkor és a magyar függetlenségi mozgalom egyik vezéralakja. A bőség kosarának kommunisztikus utópiájában Batthyány vagy Wesselényi nem osztozott. A jobbágyfelszabadítás, a vidéki oktatás, az esélyegyenlőség megteremtése nem jelentett természetellenes egyenlősdit. Más az egalitarizmus, más a szolidaritás. Nem vagyunk egyenlők, soha nem is leszünk, mert eltérőek a képességeink és kompetenciáink. Azonban egyenlő értékűek vagyunk. Wesselényi gróf nem szorgalmazta az alsó néposztályok uralmát – viszont a velük való szolidaritást és a nemzeti egységet igen.
No de mi is a nemzet voltaképp?
A liberálisok szerint a nemzettudat történelmi konstrukció, amelyet a XVIII. században „hoztunk létre”. Mivel magunk konstruáltuk, ma, a globalizálódó világban olyan tágabb identitásokra cserélhetjük, mint az összeurópai, transzatlanti, globális, sőt planetáris (!) tudat. Persze így elvész a valódi közösségtapasztalat, de ez a liberálisok szerint nem tragédia. Számukra ugyanis az ember önmeghatározása elsősorban az éntudatból, míg a konzervatívok számára a mitudatból táplálkozik. A konzervatív szemlélet szerint a közösségben vagyok az, aki vagyok. Önmeghatározásom attól függ, melyik családnak, egyháznak, kulturális-nyelvi, akár vérségi közösségnek vagyok a tagja.
Valóban a történelem folyamán alakult ki a mai értelemben vett nemzet, de ez nem azt jelenti, hogy mesterséges dolog, amely adott esetben lecserélhető. A reformkor lényege az a felismerés, hogy a folytonosan megújuló mitudat a modern Európában a nemzeti közösség tagjaként élhető meg, és immár ez az az érték, amelyet védeni kell. Az 1848–49-es forradalom és szabadságharc igazi revolúció volt: a jó rend visszaállítására tett hősi kísérlet, amelyben felelős magyar minisztérium jött létre, nem pedig jakobinus terror.
Egyszerű oka van annak, hogy a Burke nyomán haladó brit és amerikai konzervatívok számára sokáig nem volt nagyon fontos a nemzet. Az angolszász konzervatívoknak – a maguk masszív birodalmi pozíciójában – sosem kellett a nemzetért aggódniuk. De ez nem jelenti azt, hogy ne ismerték volna mint a történelem folyamatában kialakult organikus közösséget. Maga Burke írja ezt a hátborzongatóan szép nemzetdefiníciót: „az élők, a holtak és még meg sem születettek szövetsége”.
Ha példát keresünk rá, hogy magyar konzervatívként miként viszonyulhatunk a forradalom, a szabadságharc örökségéhez és a nemzeti gondolathoz, Széchenyi egészséges, progresszív nemzettudata segíthet bennünket a tájékozódásban. Ez az identitástudat a II. József halálát követő nemzeti ébredés, a reformkor egyik legédesebb gyümölcse. „Akit az Úristen magyarnak teremtett, és hazáját nem védi, az nem derék ember” – mondja Széchenyi. Az ő felfogásában a jó rendhez hozzátartozik a nemzet, amely csak független kulturális és politikai közösségként képzelhető el. A konzervatívok számára a nemzet közös emlékezet is. Azoknak, akik a hagyomány védelmezői és a forradalom elutasítói egyszerre, azzal a paradoxonnal kell szembesülniük, hogy a magyarság számára a forradalom hagyomány. Ezzel szembefordulni valami romantikus Habsburg-nosztalgia nevében: épp ez volna rebellis, antikulturális gesztus. Dicsérjük a monarchiát, amely végül vérbe fojtotta a magyar függetlenségi törekvést? Miért nem mindjárt a basák világát sírjuk vissza?
Történelmünk tele van dicsőségesen elbukott forradalmakkal és szabadságharcokkal, amelyeket mindig az importált rend ellen vívtunk. Hozott volna rendet a tatár, ahogy működő közigazgatást alakított ki a török uralom is. Most, a mindent felforgató globalizáció sodrában konzervatívnak lenni többek közt azt jelenti: számolunk a nemzet valóságával. És fejet hajtunk azok előtt, akik erre megtanítottak bennünket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.